• BlygTjej

Köpa ny bil? Låna pengar? Pruta på priset?

Vi ska eventuellt köpa ny bil och planerar att låna ca 100 000:- till det. Har kollat på lite olika lån men inte kommit fram till vad som är bäst Man måste väl inte ta det på banken där man har huslån? Eller är det säkrast att få ett ja därifrån? Vi har redan huslån på ett antal 100 000:-. Är det lätt att få lån till bil? Vi har för närvarande 2 inkomster men min kommer sänkas sen så jag går hemma och är föräldraledig (jan-07). Vi planerar att köpa bilen från en bilfirma, känns "bäst" så. Hur mycket är det "tillåtet" att pruta...?

BF ---> 54 dagar kvar!
  • Svar på tråden Köpa ny bil? Låna pengar? Pruta på priset?
  • Majken

Vi köpte ny bil en gång men aldrig mer!!
    Det är mycket bättre att köpa en "ny" begagnad, dvs en 06:a men ett par tusen mil på nacken - värdeminskningen är helt sanslös på nya bilar - de sjunker 25-30 000:- så fort du rullar ut från firman

Mitt råd är att satsa på en 06:a som kanske rullat 2000 - 5000 mil innan!

Lycka till

Love my M-girls
  • Kalina

När jag köpt bil har jag tagit lån via bilhandlaren och deras bank som de har.
    Brukar få riktigt bra ränta.

Bilfirmor tar alltid överpris på bilar för att själva göra vinst. Du kan få en lika bra bil för massor billigare i en privat annons men då är det mer osäkert på fel som bilen kan ha och du har inte den garanti som man alltid får hos bilhandlare.

Köper du hos bilhandlare så försök att få sommar/vinterdäck i köpet att lite tillbehör och sånt. Det kan vara enklare att få med än att pruta på priset.

• Pokergirl

Kolla om ni kan lägga in billånet i bostadslånet, då blir det mkt billigare räntekostnad. Självklart kan man pruta på bilpriset!

• Aquilon

Man inte bara KAN utan SKALL pruta. Det är varje bilköpares plikt Vi är hittills uppe i drygt 8-9% rabatt på vår nästa bil. Mycket effektivt att ha kontakt med flera handlare och låta dem bjuda under varandra.

• BlygTjej

Majken: Ja, vi har inte tänkt köpa en helt ny utan den ska ha rullat några 1000 mil. Med ny menar jag kanske någon som har 1-2 år på nacken Aquilon: Varken jag eller min sambo är speciellt framåt vad gäller prutning Men antar att bilhandlarna sätter högre pris och räknar med att köparen ska pruta?

BF ---> 54 dagar kvar!
  • Julia85

Köp privat i stället!!! Ni får betala många tusen extra för att köpa på bilfirma! Om ni inte nu ska köpa en helt ny bil.

• BlygTjej

Julia85: Ja, privat är ju ett alternativ. Men det känns "säkrare" att köpa från bilfirma.. Kollar lite på annonser, vad betyder det när dem skriver "Avdragbar moms"?

BF ---> 54 dagar kvar!
  • Houston Dogg

Det betyder att det är ett företag som säljer bilen, och de som har företag kan då dra momsen på företaget. Det kan du inte göra som privatperson.

• Leppo

personligen gillar jag "besiktningsgarantin" som man får genom seriösa bilfirmor, tycker den är värd en hel del då man får allt bytt på bilen som den skulle få nedslag på en besiktning. Tiden denna garanti räcker varierar ganska stort men upp till 6 månader kan man ofta få och är det en vettig firma kan man även få lite andra saker åtgärdade utöver besiktningsfrågor.

Lånet kan vara bra att slå ihop med bolånet om man har värdet till det, annars brukar man få ganska bra lån via firmorna också.

privat blir oftast billigare men då bör man nog ha lite mer kännedom om bilar än via en bilhandlare pga garantierna.

• Bisquit

Ja pruta på. Fast det är enklare att pruta på tillbehören än själva bilen. Vi prutade ner våran från 365 till 320 och fick massor på köpet.

Lycka till!

• Miss Lau

Ofta kan det vara svårt att pruta på priset, men det kan gå bra att få med tillbehör istället. Vi "prutade" med nya vinterdäck, bagagerumsmatta och motorvärmare när vi köpte vår bil.

• Wipperman

Köp nåt som har tagit den största värdeminskningen.
    Tryggheten som bilhandlarna erbjuder är inte mycket värd. Problem inträffar inte på en gång utan ofta när garantin gått ut.
    Om ni ändå använder handlare, köp handlarnas hyllvärmare, dvs Audi av en Ford handlare och vice versa.
    Låna inte pengar av bilhandlare, bank kan erbjuda bättre villkor.

Kolla här:
    www.konsumentverket.se/mallar/Frameset3.asp&strUrl=www.bilkalkylen.konsumentverket.se/startpage.aspx

Kan oxå vara bra för att få en prisindikation.

www.bilpriser.se/

• nina80

Bilfirmorna brukar ha bättre villkor på sina lån till kunderna även om lånen kommer från storbankerna för de har prutat ner räntor och sådant redan. Köper ni ny bil så är det billigast att ta lånet genom bilfirman!
    Men tänk er för innan ni köper ny bil... Värdet sjunker väldigt fort och man kan aldrig tjäna på ett bilköp utan allt handlar om hur mycket man förlorar. (undantag för vissa värdefullare bilar, samlarobjekt osv). Lånar ni till hela bilen så är det inte så kul när ni efter 1 år nästan har mer lån kvar än vad bilen är värd. Men visst är det trevligt med helt ny bil, jag vet, jag har det också, men det är aldrig en bra affär!

Straff är till för brottslingar och inte för barn och inte änns brottslingar blir friska av straff...
  • greeneyes

kolla med banken om de har "medlemslån", vilket är ett billigare lån om man är med i något fackförbund! brukar ligga på ganska låg ränta om man inte kan belåna sin bostad.

• nina80

Peugeot har nu t ex en kampanj där man får 2.95% ränta på lånet om man köper en ny bil...

Straff är till för brottslingar och inte för barn och inte änns brottslingar blir friska av straff...
  • menu

betalar man en bil kontant (vilket alltså även kan vara lån från banken) och utan bytes bil, så kan man pruta mer
    det är oxå guld värt att höra sig för hos olika bilförsäljare! gärna ge ett bud å säga att man tar den för de priset eller så får det vara (vi gjorde så å det skilde sig runt 30 000,- på sista priset!). även lättare att göra en bra affär om man prutar en del å sedan tigger till sig extra grejer (det är mindre pengar för bilfirman att ge med takräcken, bagagerumsmatta å dyl än att pruta ner den summan)
    vi prutade ca 50 000,- + en del extra grejer, på en bil som kostade ca 330 000,-

• BlygTjej

Jag har kollat på lite medlemslån, är ju medlem i SIF så dem har något via SEB. Är det något att rekommendera? Och vad händer om man går ur facket under tiden man har lånet?

BF ---> 39 dagar kvar!
  • Master J

Vill gärna råda er till att köpa en bil som gått några tusen mil längre. Detta för att dagens bilar sällan slits speciellt mycket mellan 4000-10000mil. Ni kommer då att finna i princip samma bil i förhoppningsiv samma skick till halva priset. Den kommer att vara precis lika pålitlig....
    Vid omkring 5000 mil dyker det alltid upp en del, typ bromsar, kamrem, avgassystem mm.
    Med 1500 som årlig körsträcka minskar era kostnader per mil med nära 50% jämfört med den aningen nyare, betydligt dyrare bilen.

• Master J

Vill gärna råda er till att köpa en bil som gått några tusen mil längre. Detta för att dagens bilar sällan slits speciellt mycket mellan 4000-10000mil. Ni kommer då att finna i princip samma bil i förhoppningsiv samma skick till halva priset. Den kommer att vara precis lika pålitlig....
    Vid omkring 5000 mil dyker det alltid upp en del, typ bromsar, kamrem, avgassystem mm.
    Med 1500 som årlig körsträcka minskar era kostnader per mil med nära 50% jämfört med den aningen nyare, betydligt dyrare bilen.

Svar på tråden Köpa ny bil? Låna pengar? Pruta på priset?