• Ralleröj

Har ni lämnat allt och flyttat till en helt ny stad där ni inte kände någon? snälla ge mig råd och tips!

Vi kommer troligen lämna stockholm och allt som finns här för att flytta till Malmö. Jag känner ingen där, jag vet inte om jag kan få jobb där, min sambo har ett jobb på gång där och han är väldigt sugen på att flytta dit.

Jag är väl ganska frestad jag med eftersom det ger mig många chanser att uppfylla även mina drömmar, men samtidigt skrämmer det mig något enormt. Jag har hela min familj och alla vänner här i sthlm. Jag är jätterädd att bli ensam och jag är jätterädd att tappa kontakten med mina närmaste.

Finns det någon som gjort något liknande och kan berätta hur det gick för er?

• Svar på tråden Har ni lämnat allt och flyttat till en helt ny stad där ni inte kände någon? snälla ge mig råd och tips!
  • jonnysbrud

Jag flyttade från Trollhättan till Mullsjö. Jag lämnade hela min familj, mina vänner och min släkt. Det kommer gå bra jag lovar. i värsta fall får ni väl åka upp då och då. Man hittar nya vänner och eftersom man har telefon och internet kan man hålla kontakten ganska bra ändå lycka till...

• susannn

jag flyttade faktiskt till en annan stad och ett annat land.. flyttade till norge sommaren 2003 før att jag ville hitta på ngt nytt se lite nya saker och så. tog jobb som praktikant och træffade då andra praktikanter som jag aldrig møtt førr men vi blev vænner och gick ut på krogen och festade.. en kvæll høsten 2003 træffade jag en kille och vi børjade gå på dater och høll på så i ca ett halvt år innan vi till slut blev i hop. då bestæmde jag mig før att ge upp sverige och søkte ett heltids jobb och flyttade i hop med killen ..(detta va i juni 2004) i september blev jag gravid av misstag men vi bestæmde oss før att behålla barnet.. men mista henne i vecka 34 då hon dog av blod propar i moderkakan.. sen blev jag gravid igen och nu har vi en underbar dotter vid namn nathalie.. med detta vill jag komma att jag ångrar verkilgen inte att jag tog chansen jag har fått ett underbart liv och ælskar det! så ta chansen...

• Grus grus

Du kan ju kontakta några Malmömammor här i medlemsgrupperna. Så har du redan skaffat ett litet nätverk med folk innan du flyttar!
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m13311705.html

Dessa fick iofs barn i somras, men det kan ju vara trevligt ändå och om du letar vidare finns det säkert fler Malmögrupper!

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Ralleröj

tack för länken!
    och vad lovande att höra att det gått bra för er andra. Inspirerande!

• Birgitta2

Jag flyttade från Stockholm till Lund. Barnen var 2 resp 4 år gamla. Kände en människa här, som lovade ställa upp ifall att. Jag fick vänner bland dagisföräldrarna, de jobb jag var på, på gården, på lekplatsen osv osv. Sen har man ju fortfarande kontakt med de gamla vännerna i Stockholm och släkten. Sakta men säkert byggdes bekantskapskretsen upp. Men man måste vara beredd på ensamhet en längre tid. Man måste vara stark i sig själv, och ha ett gott självförtroende och veta att man fixar det här. Är man beroende av vänner och hjälp, så kan det kännas svårt. Jag var det inte.

• Sommaren22juni1979

Jag har bott i malmö i 7 år men flyttade förra året upp till Göteborg.
    Det berors på vart i Malmö man bor för vissa områden är mindre bra om man säger det så, skolor likaså...
    Det brys på vad du är utbildad till när det gäller jobb..
    Är du undersköterska så finns det alltid folk i brist, MEN om man inte är utbildad så får man inte ens jobba där ..

Min längtan efter en liten är STOR
  • Ralleröj

Sessan
    Vilka områden är mindre bra då? för där vill man ju inte hamna, vi får kanske ta råd och hjälp av en mäklare för att leta bostad för vi känner inte till något område alls.

• MINI25

TS

Var inte rädd för att tappa kontakten! De vänner som verkligen är dina vänner kommer du att behålla livet ut!

Har flyttat från och till Sverige hela mitt liv, först p ga min pappas jobb och nu p ga min mans jobb. Omväxling förnöjer som det så fint heter och jag tror absolut inte att du kommer att ångra dig. Dessutom är det ju inom samma land ni flyttar!

• Ralleröj

Det som också tar emot är ju att min familj kommer bli helt knäckt! De vet ingenting ännu, jag har inte vågat säga något.

• blonde redhead

Jag flyttade själv till göteborg för 6 år sedan från skåne. Kände ingen alls och hade ingen sambo med mig när jag flyttade..

Nu har jag min egen familj här uppe och nya vänner

Svar på tråden Har ni lämnat allt och flyttat till en helt ny stad där ni inte kände någon? snälla ge mig råd och tips!