• Julianna

Magsjuka flera gånger?

Hej!

Undrar hur vanligt det är med magsjuka på barn flera gånger efter varandra. Dvs, hur vanligt är det att dom smittas igen?

Min son var magsjuk för 2 veckor sen (jag och maken blev smittade). Är nu tillbaka på dagis, men nu går det magsjuka där hej vilt. 3 barn kräktes på dgais i tisdas fick jag höra.

Är det stor risk att min son smittas igen? Usch, jag vet inte om jag orkar gå igenom samma sak en gång till.

Har hört att vinterkräksjukan blir man inte immun mot, men däremot om det är vanlig maginfluensa så får man den inte tillbaka (om det är samma bacill som florerar vill säga).

Nån som kan lugna mig?? Hataaaaaaaar magsjuka.

• Svar på tråden Magsjuka flera gånger?
  • Honeymother

På mina barns dagis satt det en lapp på dörren om maginfluensa, och där stod det att man kan få magsjuka många gånger efter varandra pga smittorisken. Jag tror alltså inte du kan känna dig säker, tyvärr.

• Theolin

Jag har för mig att om det är vinter kräksjukan så kan man inte bli smittad direkt efter, tror det var en månad man var imun.
    Sen kan man bli smittad igen tyvärr

• Nässla

är det vinterkräksjukan så kan man bli smittad igen direkt.... vi hade det hemma i 4 veckor.... va aldrig ute o träffa nån utan det bara gick runt mellan oss hela tiden..... fy det önskar jag ingen

• Sara78

Vår tjej hade magsjuka i tre omgångar förra säsongen. Nu har hon haft den en gång. Så nej - man blir inte immun. Man får ju bara hoppas att alla håller sina barn hemma när de är sjuka + 2 extra dygn så de inte smittar ner alla andra!

• Julianna

Ja...fast när dom börjar kräkas och diarré på dagis är det ju kört...

• gummalottan

Har det varit storkräk på dagis vill det ju till att de sanerar ordentligt där, med t ex ytdesinfektion, annars finns viruset kvar på dagis. Det kan leva i tyg och sånt någon vecka, har jag för mig...

Svar på tråden Magsjuka flera gånger?