• jennan34

Någon som vet hur man lagar finsk köttfärssås??

Hej
    Jag undrar bara om någon vet detta??
    Hittar inga recept på nätet..
    Tack på förhand

• Svar på tråden Någon som vet hur man lagar finsk köttfärssås??
  • Hädvigg

eh?
    Har aldrig hört talas om något sådant.
    Hur ser den ut och vad brukar det vara i den?

• jennan34

Det jag kommer ihåg när min moster lagade den så var det iallafall mjöl i sen vet jag inte mer...

• Jenna26

Jag är från Finland och har inte hört talas om det!
    Men jag brukar själv torr-reda köttfärssås...alltså strö mjöl på köttet innan jag lägger dit någon vätska.

• jennan34

aha det är så man gör,hon kallade den alltid för finsk köttfärssås..Vi åt den alltid ihop med potatis typ potatismos..Hur brukar du göra med köttfärsen då??

• Jenna26

Jag har inget recept direkt..sånt som man sett mamma gjort :)
    Steker köttfärsen och kryddar, sen strör jag på lite mjöl och låter det dra in i färsen...ska inte bli några klumpar. Sen kan man hälla på nån vätska, vatten om man vill va lite nyttigare annars nån matlagningsgrädde. Sen brukar jag ha i lite ketchup.
    Ja, typ så. Vi brukar också äta med potatis och min man höll på å fick spader första gången jag hade kokt potatis till...det fanns inte i hans värld, till köttfärssås hörde pasta och inget annat! :)

• Jenna26

Jag har inget recept direkt..sånt som man sett mamma gjort :)
    Steker köttfärsen och kryddar, sen strör jag på lite mjöl och låter det dra in i färsen...ska inte bli några klumpar. Sen kan man hälla på nån vätska, vatten om man vill va lite nyttigare annars nån matlagningsgrädde. Sen brukar jag ha i lite ketchup.
    Ja, typ så. Vi brukar också äta med potatis och min man höll på å fick spader första gången jag hade kokt potatis till...det fanns inte i hans värld, till köttfärssås hörde pasta och inget annat! :)

• Trossens mamma

Mamma min som var gift med en finne i unga dagar gjorde en sås som att hon stekte malet.
    sen rörde hon ut den med mjöl i viss mängd vatten å lite buljong hade hon oxå i.

övrigt så kryddade hon den som hon ville då.

men benämning finsk köttfärssås har jag inte hört

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • Zenobia

Åhh det åt ja här om veckan. Köttfärsröra med potatis. Det var nåt nytt för mig den med. Min sambos mamma sa att ja skulle ha i mjölk och riva ner en buljongtärning.
    Så det vart nåt nytt för mig med, men gott var de.

• Trossens mamma

vi åt oxå med potatisar oftast

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • jennan34

Det låter som om att det var det jag åt det är ju jättegott..ska göra det idag.
    Ja man kan säga att jag oxå vart förvånad när man fick potatis till
    Tack så mycket

Svar på tråden Någon som vet hur man lagar finsk köttfärssås??