• EldHav

Välja BB i Skåne?!

Hej!

Kom på att det börjar bli dags att besöka BB och förlossning om man ska hinna med det innan jul... Jag går in i v. 33 imorgon, och har BF 18;e januari 2007.
    Vi bor i Svedala, och har ungefär lika långt till Malmö som Ystad, men också nära till Lund. Helsingborg har även kommit in i valet, då jag hört många lovord om dem.

Nu vill jag vet vart i Skåne ni fött, om ni var nöjda eller ej, varför ni var nöjda/missnöjda, vad ni skulle velat va annorlunda osv!

Vi vill gärna att pappan till barnet ska kunna stanna över, och det kan han inte göra alls i Ystad, kan göra det på Egenvården i Malmö, och Lund (tror jag). Hbg verkar ha plats för pappan oavsett.

ALLA svar är välkomna!!

• Svar på tråden Välja BB i Skåne?!
  • Jessica26

Ts där har du lite fel om Ystad gällande pappan. Om de nu inte har ändrat sen i februari. De har ju till och med 2 familje rum.
    Jag blev igångsatt och min man blev nästan tvingad att stanna över.

Jag är jättenöj med Ystad. Underbart bra personal och det är ett hemtrevligt BB.
    Nu gick det tyvärr dåligt för oss då vår flicka dog i psd under BB tiden. Men det stöd vi fick var ju helt underbart måste jag säga.
    Har absolut inget illa att säga om Ystad bara bra saker.

Det enda som kan vara negativt är att de inte har en stor beredskap eller neo avdelning om något skulle gå fel.

Hoppas att du blir nöjd med vad du än väljer.

Lycka till

Jag kommer alltid att ha en ängel
  • Åsa Ystad

Får inte pappan stanna i Ystad längre? Det har han fått göra de två gånger vi har varit där i alla fall!
    Det finns familjerum, men det kan vara bra att lägga in önskemål om det i förväg om det är mycket folk på BB just då.

Jag är mycket nöjd med bemötandet på Ystads BB. Gå gärna in och läs lite på www.skane.se/templates/Page.aspx

• rismalt

Jag är nöjd med personalen på förlossningen i Lund men inte personalen på patienthotellet. Dem upplevde jag som röriga och att de inte gav en den hjälp man behövde.

Pappan kan stanna tillsammans med mamman på p-hotellet men om man behöver bli inlagd på avdelningen (låg födelsevikt på barnet eller annan komplikation) så får pappan dumt nog inte stanna. Jättedåligt.

Lunds förlossning renoverades ju våren -05 och jag tyckte de verkligen lyckats med att göra rummet mysiga och inte så "sjukhusiga". Och eget badrum har förlossningsrummen, en stor tillgång tyckte jag.

• EldHav

Ok... Lite dilemmat är ju att jag kommer föda när det är BabyBoom... Därför måste man nog räkna med att det är trångt på både BB och Egenvården...

Fördelen med Malmö/Lund för oss, är att det är nära till mina föräldrar, som ska komma o hämta hunden (vi tar med honom i bilen).
    Men jag är rädd för att bli ivägskickad. Den risken borde iofs va ganska liten om man ringer innan?

• lextorp

Jag födde i Malmö. Var mycket nöjd med personalen både på förlossningen och Patienthitellet. Pappan fick sova över på Patienthotellet.

• silvanus

Jag födde i lund, mycket nöjd med bm och usk där men när vi flyttades till patienthotellet ville jag bara hem, viss personal där klarade jag ej av, vilket har gjort att nästa gång blir det hbg.
    Den personalen, klandrade och provucerade oss:( ville inte släppa hem oss trots vi ville mm
    hon fick en att känns sig misslyckad bara för att jag ej kan amma men det är ej mitt fel, men det tyckte hon, man blev nästan idiotförklarad av henne, men visst där fanns trevlig personal också, och så finns där speciell amningsbm.

• Strawberry

Vi födde i Kristianstad. Mycket nöjd med både personalen på förlossningen o den personalen som fanns på BB (ibland samma som på förl. samt på MVC)
    Alla tog väl hand om oss. Tobias kunde inte stanna kvar då det var slut på de rummen (fanns 12 ensamrum - vilka var reserverade i första hand för de som hade gjort kejsarsnitt).
    Kristianstad har Neo-avdelning.
    På BB i Kristianstad är det bara pappa o ev. syskon som får besöka mamman o barnet. Detta tycker jag är bra...för man är ändå så trött o behöver vilan....o besök får man ändå sen när man väl kommer hem.

Slår ett slag för kristianstad. Nu när vi bor i Hörby så tillhör vi ju Lunds Sjukvårdsdistrikt....men jag har bestämt mig för att när det väl är dags för barn nummer 2 så vill jag återigen föda i kristianstad.

Hoppas att du får en fin förlossning!

//Stor Kram Anna

• Caro Lin e

Jag har fött i Lund, och är väldigt missnöjd med personalen. Både på förlossningen och BB. På Neo-IVA är de däremot helt fantastiska och har en enorm kompetens om barnet behöver vård!

• Snäckan05

Jag födde i Malmö och är nöjd. BM på förlossningen var lite bestämd men aldrig otrevlig, undersköterskan var helt underbar. Personalen på Egenvårdsavd var också super-trevliga. Känner en som födde i Ystad och inte var nöjd med personalen. De jag känner som fött i Lund har varit väldigt nöjda.

• Essica

Vi födde i Hlesingborg, supernöjda!!!
    MEN....... var nära att hamna på bb istället för egenvården och då hade min sambo fått åka hem... där är rum till pappan i mån av plats, där får man ev ligga 2 mammor per sal.. Hamnade på egenvården så blev nöjd... stanna iof bara en natt.

Svar på tråden Välja BB i Skåne?!