• lilla x

Hur göra med röda linserna?

Hej!
    Nu tänkte jag försöka komma in på ett lite mer nyttigare och ekonomiskasr spår nu inför jul . Men förstår inte hur jag ska göra med dessa linser?
    Tänkte ha dom i köttfärssåsen idag, hur gör jag då? Koka r jag dom separat innan, hur länge?

• Svar på tråden Hur göra med röda linserna?
  • Jennie Brunflo

Kasta ner i en näva i köttfärssåsen och låt de koka med tillsammans. Har du i 1 dl linser måste du hälla på 2 dl vatten för de suger vätska som bara rackarn.

Du kan ju koka linsgryta istället för köttfärsås om du vill. Linser och köttfärs är bägge proteinrikt och oftast äter man antingen eller.

• anime

Ha i rivna morötter i köttfärssåsen, om du har i röda linser så kan du ta hälften färs, hälften linser!

Sverker regerar!
  • söjsan

jättegott också att koka röda linser med krossad tomat, kryddor, vitlök, morötter svamp och zuccini med kokt potatis till mmmmm!

[lycklig med bebis i magen]
  • Hädvigg

linssoppa brukar vara räddningen hemma hos oss när vi inte kommer på ngt annat att äta

2 gula lökar
    1 vitlöksklyfta
    paprikapulver
    grönsaksbuljong
    2 dl röda linser
    ca 5 dl vatten (jag brukar ha i mera)
    1 brk krossade tomater
    basilika
    oregano
    timjan
    (eventuellt riven morot)
    1 tsk citronsaft
    en halv tsk socker
    salt efter behag
    1 lagerblad

Stek löken (och riven morot) tillsammans med paprikapulvret tills löken är mjuk. Häll i tomatkross, vatten och linser. Pressa vitlöksklyftan och tillsätt buljong och kryddor. Koka ca 15 min tills linserna är mjuka. Smaka av med citron och salt.

annars går det bra att slänga i lite linser i vanlig grönsakssoppa också, så blir det lite matigare.

• lilla x

Mmm...låter gott allting, blir nog att äta mkt linser framöver . Men i dag får det bli köttfärssås med linser i, har nämligen köttfärs i kylskåpet som jag måste laga något på innan den blir gammal. Men då har jag i 1 dl linser och 2 dl vatten i köttfärssåsen och låter det koka ihop ett tag.

Tack för alla goa tips!

Svar på tråden Hur göra med röda linserna?