• Professional

zink salva..

Jaha.. jag tänkte bara fråga, vad sjuttsiken man behöver zinksalva till? Många här som har det vid skötbordet etc..

Zinksalva är bland den mest uttorkande krämen som finns enligt min mening, varför ska man kladda det på ett litet barn?

men, ja.. någon kanske kan svara varför det e bra å ha? =)

• Svar på tråden zink salva..
  • williewillie

Zink används ofta som omläggning vid sårvård, det skyndar på läkningen och fungerar även skyddande vid röda barnrumpor!

• björkmamma

Ja du behöver ju inte köpa hem det i förväg. Har köpt det först nu när lillen fick diarre o blev jätteröd i rumpan...o då var han 8 mån. Innan dess har jag inte behövt smörja mgt alls.

• Julia85

zinkpasta använde jag när dottern hade haft svamp i rumpan. Bvc smetade på sånnt där blått sen när det var borta så rådde dom att ta på zinkpasta. Och all svamp försvann. Har smörjt med zinkpastan så fort hon blivit "mycket röd", det lägger sig på en gång då.
    Är hon bara lite röd är det utan blöja som gäller.

• Danielle

Jag tycker att zink salvan har varit super när lillen varit röd om stjärten. Läker snabbt.

• björkmamma

Har aldrig hört att zink skulle hjälpa mot svamp, då är det ju svamdödande medel som gäller.

• mia666

zink e bra vid sår men till små röda rumpor tycker jag all idomin funkar kanon

• Julia85

björkmamma:
    Om du läser vad jag skrev en gång till så ser du att bvc smörjde på sånnt där blått grejs, när det var borta så smörjde jag med zinkpastan.
    Det är ju när barnen blir för fuktiga som det blir rött. Då kan det blidas svamp, för att förindra svampen så smörjer man och tar bort det röda.

• Professional

Okej Okej.. ja, det kanske är bra att ha hemma..
    har googlat lite , fått fram bland annat de här..

zinksalva : Skyddar irriterad hud och hud som utsätts för nötning, t ex för liggsår och skoskav och på barnstjärtar. Skyddande och sammandragande eksemmedel - torkar ut vätskande eksem, herpesutslag och munblåsor. Skyddar mot UV-ljus - detta är skidbackarnas klassiska solskydd. Till hjälp när man tar bort sårskorpor.

ja se där, man lär sig alltid nått nytt ! =)

• Professional

men, idomin och bepanthen .. vad är skillnaden där, priset?

• Julia85

Som det stod i det som ts hittade på internet "torkar ut vätskande eksem"
    Precis så sa bvc att när det blåa försvunnit så skulle zinkpasta på och det torkade då ut svampen.

• björkmamma

Julia:jo jag vet hur svamp uppstår..och vad som dödar svampen!

Ursäkta att jag inte läste ordentligt; att du använt det efter att svampen försvunnit

Svar på tråden zink salva..