• Ugglan77

Erfarenhet av amningsnapp?

Hej på er!

Tänkte fråga er om era erfarenheter av att använda amningsnapp? Jag tycker att det känns jättejobbigt att amma trots att de på BB säger att bebisen inte ligger fel. Jag har börjat använda amningsnapp och det gör att det känns lite bättre. Dock säger "alla" att jag måste sluta använda nappen, eftersom bebisen då suger på ett annat sätt än när det suger direkt på bröstvårtan. Men gör det något då? Jag vill ju helst slippa att bebisen suger direkt på bröstet. Har också fått höra att bebisarna ofta får en sämre viktuppgång vid användning av amninsnapp, då de får anstränga sig mer för att suga i sig mjölken.

Vad säger ni???

• Svar på tråden Erfarenhet av amningsnapp?
  • Teziz

jag använder ammningsnapp och inte kan jag säga att det är sämre viktuppgång. använd den så släng du vill...själv vill jag sluta med den men jag kan inte för mina bröstvårtor är lite knasiga =)

Använd du den

• Ugglan77

Ja, då fortsätter jag... För det känns mycket bättre med den! Och när vi varit på viktkontroll, så har han gått upp i vikt som han ska!

• Julie

Hej hej!

Jag använder också amningsnapp och viktkurvan har varit extremt dålig (vet dock inte om det beror på amningsnappen. Jag tror inte det) så nu ger jag tillägg också.
    Vad jag har märkt är att om jag kör utan, så äter hon snabbare än om jag kör med.

//Julie

• Ugglan77

Oki...

Tacksam för fler synpunkter!

• Aros

Använder också det. Viktkurvan går uppåt som den ska så det är inga problem. Kanske att det tar längre tid för honom att äta, men har inget annat att jämföra med så vet inte. Han äter i ca 30 min från varje bröst. Har inga planer på att sluta använda den. Tänk bara på att sterilisera den då coh då för att inte få svamp.

• Marlene

Det stämmer att bebisen ofta inte kan suga lika effektivt, vilket kan leda till dålig viktuppgång och sämre mjölkproduktion. Det kan även leda till mjölkstockning. Men det finns dom som har ammat hela tiden med amningsnapp och det har gått bra för dom så det är individuellt. läs mer på www.amningshjalpen.se/radgivning/amnnapp.htm

• FruSöderström

men du har ju inte ammat så himla länge så dina bröstvårtor har inte hunnnit vänja sig än.
    Amningsnappen var räddningen på min amning, jag hade så ont så att jag skrek och grät varje gång jag ammade, med amningsnappen kunde jag kontrollera smärtan. Efter tre veckor kände jag nästan ingenting med amningsnappen, så jag tog då bort den. Då gjorde det fortfarnade ont att amma utan den, men långt ifrån samma smärta som innan.

Jag tycker att du ska prova ta bort den om några veckor, går det fortfarande jätteont, så fortsätt ett tag till och ta bort den igen efter ett tag, går det inte utan så är det ju inte mycket att göra åt det, men det blir ju så bökigt bara...

• Fido

Har använt amningsnapp i nu nästan sju månader ohc Tilde har inga problem med viktkurvan.

• Maria 79

jag använde amningsnapp i början... när bröstvårtorna var helt trasiga och det sved som attans och så kunde han inte suga så bra på brösten. Efter ca 3 veckor slutade jag med den och det gick jättebra. Min sonhr ökat normalt i vikt.

• Marlin

Jag fattar inte hur ni får till det med amningsnappen...! Jag köpte sådana häromdagen då jag har fått ont vid ena bröstvårtan. Det gjorde så ont att jag fick blodsmak i munnen då tjejen skulle äta. För att lindra det hela tänkte jag prova med amningsnapp, men det gick inte allt. Själva "tutten" på nappen är så attans lång att det blir helt fel. Min lilla tjej fattade inte hur hon skulle bära sig åt med den och blev jätteledsen vid bröstet. Jag gav upp, tog bort den, och nu är det tack och lov bättre. Så jag kör vidare utan...

Svar på tråden Erfarenhet av amningsnapp?