• Lolagumman

Struvitkristaller i urinen (hund)

Vi har nyss kommit hem från veterinären där det konstaterats att vår lilla älskling har struvitkristaller i urinen. Så nu fick hon en antibiotikakur och blev satt på specialdiet. Nån som har erfarenhet av detta och kan ge lite råd och tips?

• Svar på tråden Struvitkristaller i urinen (hund)
  • Hjortrongull

Jag har enbart haft katt med kalciumoxalatstenar....
    Det jag vet är att struviter kan medicineras och att man genom specialdiet kan förebygga urinstenar.
    Det som är viktigt är att följa dieten, så att det inte bildas fler stenar.
    Mitt råd är att tala med flera vetrinärer och dietister, så du kan få en helhetsbild över hur du ska sköta vovven.
    Jag lärde mig otroligt mycket mer genom att prata med många....
    S a m t att inte handla foder där det stod "förebygger urinstenar" - det finns bland katter ett 10 tal olika stenar, som bildas på olika sätt.
    Olika foder förebygger olika stenar.

Lycka Till!

• albolini

Vad hade hunden för symtom? Lite struvitkristaller "får" hundar ha, det anses normalt.

• Lolagumman

Albolini: Hon började väcka oss flera gånger mitt i natten för att gå ut och kissa. Hon började även kissa inne på dagarna. Lola har nu börjat äta antibiotika mot infektionen, vi har även bytt foder till Waltham urinary foder (svindyrt från veterinären)Hon verkar må bättre nu men veterinären ville att vi skall komma in med ett nytt urinprov efter att antibiotikakuren är slut. Fodret skall vi ge åt henne minst i 6 månader. Jag fick själv titta på kristallerna i mikroskop och visst fanns där kristaller. Veterinären sade också att Lola hade väldigt mycket kristaller.

Svar på tråden Struvitkristaller i urinen (hund)