• Limpis

Hus i Stockholm - vart bor man gärna & absolut inte??

Hej du som känner till Stockholm! Jag vet att rubriken är knäppt formulerad, men behöver hjälp och kom inte på något bättre just nu

Jag och min sambo är inflyttade till Stockholm för sex år sedan, och har bott i innerstan sedan dess. Nu med sonen på 1,5 år funderar vi på husköp, vilket är ett projekt i sig men extrasvårt när man inte har jättemycket referenser på olika områden och ingen naturlig åsiktsgrund liksom. Därför frågar jag så många som möjligt; Var skulle du vilja bo eller bor redan? Vad tycker du? Varför bra, varför dåligt?

Att vi vill bo nära kommunikationer och inte mer än 45 min resväg från stan där vi jobbar, är redan klart. Det ska finnas skolor och dagis. Och ingen hög brottslighet såklart Vill alltså höra era personliga åsikter och upplevelser om så många områden som möjligt. Jättetacksam för era svar.

• Svar på tråden Hus i Stockholm - vart bor man gärna & absolut inte??
  • Birgitta2

Solna och Sundbyberg är helgarderade områden. Finns inga dåliga områden där, förutom möjligen Hallonbergen i Sumpan eller Blåkulla i Solna. Men det är lägenhetskomplex. Ni skulle ju ha hus.

Sundbyberg ligger 12 min från Sthlms city och likaså Solna. Nära med andra ord. Där finns både skolor och dagis.

Täby är kanon också. Men ligger lite längre bort. Också något att tänka på. En halvtimme till stan med Roslagsbanan om jag inte minns fel. (längesen jag bodde i Sthlm).

Norra Stockholmsförorterna rekommenderar i alla fall jag. Södra delen är en vit fläck men där finns många "sämre" områden, men såna finns ju lite här och var.

• MSI

solna och sundbyberg må vara ok områden, men hur många villor finns det där egentligen? Utbudet är ju tämligen begränsat.

Täby, Danderyd, Lidingö är väl helt ok områden. beror ju på i vilken prisklass ni rör er.

• Lejlej

Bland "mina" hemstarkter finns ju Mälarhöjden som ett bra villaområde tex. Egentligen är väl just villaområdena i de sydvästra förorterna bra överlag (kommer från skärholmen.) Mamma bor i vårberg/johannesberg och där är ju lugnt helt klart. Frågan är om du vill bo så du slipper gå igenom lägenhetskomplexen när du går till tunnelbanan, då finns det ju mindre att välja på. Ekerö är bra oxå

Mamma till Isak 0304 och Olivia 0509
  • Lejlej

menar självklart "hemtrakter"

• Mone

Att bo ute på Ekerö är nästan som att bo på landet men med nära in till stan... =)

• Limpis

Hej och tack för era svar (fler tips mottages gärna)!

Ja, vi har tittat mycket i Täby (det är ju stort så alltifrån 15-45 min till stan med Roslagsbanan). Även kollat Bromma och Enskede, vilket är jättefina områden men lite trånga, väldigt tätt mellan husen och känns lite inklämt mellan vägar trafik etc...

Danderyd är ju toppenfint - men dyrt!! För 6 miljoner får du ju ett "ok" hus, och det känns lite väl...

Vi har även slängt ett öga på Huddinge/Stuvsta, men känner att norr eller nordost/väst lockar mer och känns bättre med tanke på hemresorna till norrland. Gärna när "gröna linjen" eftersom vi båda jobbar vid den i stan... Ja, det är inte lätt

En kompis talar varmt om Österskär, en annan om Hässelby Södra Villastad. En tredje bor långt ut i Haninge (minns inte området), men just det känns inte riktigt rätt... Vaxholm känns lite långt, men har förstått att det är toppenfint. Nacka, fint men dyrt.

Förvirringen kvarstår

• Lejlej

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig, Som Birgitta 2 sa är det en vit fläck, fast för mig i norra sthlm

• kakan76

Å jag är född å uppväxt e Huddinge å skulle aldrig drömma om att flytta till den norra änden av Sthlm.. Älskar trakterna kring huddinge / stuvsta så jag tycker ni ska kika lite närmare där..

• Lejlej

Jag hade häst i segeltorp så där är fint men tyvärr säljer många av sina tomter nu så det börjar bnli lite tätt

• H o p e

Vilken bra tråd, jag har lite samma tankar som dig TS då jag åxå är inflyttad till Sthlm. Kommer dock från Halmstad som ligger söder om Sthlm vilket gör att jag gärna bor söder om stan.

Ett tips till er är det nyplanerade området Ursvik i Sundbyberg. Gå in på www.ursvik.se och kolla om du vill. Annars gillar jag både Bromma och Enskede, tyvärr ofta väldig dyra områden, men det ligger centralt och det är värt mycket. Jag gillar även flera områden i Huddinge, typ från Snättringe och ut mot E4:an. Vill gärna bo så att man smidigt kan ta sig ut på motorvägen. Sedan är ju givetvis Danderyd och Lidingö fina områden fast jag tror inte riktigt att åtminstone vi passar in där, då vi lever två kvinnor tillsammans Glad. Vill nog bo i ett område med lite mer blandad befolkning och där förståelsen och toleransen är ganska hög. Sådana områden är åxå knepiga att hitta när man inte känner till områden så mycket men något vi måste ta med i tankarna och planeringen.

Det finns ett ganska nybyggt urmysigt område i Tullinge som heter just Tullinge Trädgårsstad (http://www.nyahem.skanska.se/snh_ProjectImages/2QKJ8P3C60BS9H3R/178/TullingeTradgard_2.pdf). Helt underbart område men för min smak alldeles för långt från stan. Då kan vi lika gäran flytta till Halmstad där huspriserna är betydligt lägre Flört

Oj, va långt det blev. Men kanske har du fått några fler uppslag!

Lycka till med husköpet!

• MSI

Hope: Så du menar att Danderyd och Lidingö skulle bestå av mer fördomsfulla människor än övriga Stockholm?

vad baserar du det på?

• Lejlej

du råkar inte veta om det är mycket tomma hus kvar i tullinge? Tänkte på min pappa med bror bla som snart flyttar hemifrån, och de kanske vill ha nytt

• Lejlej

menade frågan till h o p e

• LullanK

TYRESÖ säger jag bara! En underbar skärgårdskommun men ändå nära till stan. Det måste du kolla upp oxå!

Väldigt populär kommun bland barnfamiljer!
    Mycket grön och fin kommun och med närhet till havet! Född och uppvuxen där, har verkligen inte något att klaga på!

• H o p e

MSI - ja jo det menade jag. Vet att det är fördomsfullt och skulle gärna vilja överbevisas. Men det är tyvärr den uppfattningen jag har. Mina upplvelser och erfarenheter är att man värnar mycket mer om kärnfamiljen och att den ska se ut på ett speciellt sätt i dessa områden. Jag kan mycket väl ha fel och bara haft otur med att få dessa erfarenheter. Sedan gäller det ju givetvis inte alla som bor där. Fast detta resonemang kanske borde finnas i en annan tråd Skrattande Men har du en annan uppfattning grundad på mer fakta får du väldigt gärna dela med dig då jag i princip gärna skulle bosätta mig i dessa områden Glad.

• H o p e

Lejlej - nej inte en aning faktiskt. Men kolla JM´s eller NCC´s sidor, tror att det är dom som har byggt det mesta där ute.

• MSI

Hope: Jag håller inte med dig. Men hur jag ska kunna presentera någon form av fakta vet jag inte.. Är det ens möjligt?

• Limpis

Hej alla! TACK, jättebra med fler tankar och åsikter. Hope, kul att ni också är i flyttartagen!!

Gällade fördomsfullhetens överrepresentation i vissa områden lägger jag mig inte i Och ja, det kanske är bra om den diskussionen flyttar till en annan tråd Behöver ju konkreta råd om områdena här, och alla åsikter är välkomna - men inget ordkrig

Fler områdesåsikter välkomnas!

Svar på tråden Hus i Stockholm - vart bor man gärna & absolut inte??