• Svar på tråden Recept på Chicken ala King sökes
  • PussOchKram

Min gör jag så här i alla fall (4 port):

1 färdiggrillad kyckling
    1 burk konserverade champinjoner (eller färska om du vill)
    1 purjolök
    1 paprika av valfri färg
    2-3 msk vetemjöl
    3 dl hönsbuljong
    salt och peppar
    2 äggulor
    ca 1 dl grädde

Häll av spadet från svampen. Kärna ur och finhacka paprikan. Fräs den, svampen och skivad purjolök i en gryta, tillsätt mjölet och rör om. Häll i buljongen och rör om. Låt det koka i ett par minuter. Blanda ner det skurna köttet och smaksätt med salt och peppar. Blanda äggulor och grädde och rör ner detta i såsen som sedan bara får sjuda en stund. Supergott!

• AnnaK

Ingredienser
    4 port
    4 kycklingfiléer, ca 500 g
    3/4 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    smör
    1 stor röd paprika
    200 g färska champinjoner
    2 msk vetemjöl
    3 dl hönsbuljong
    1 äggula
    1 dl Kelda mellangrädde
    Gör så här
    Skär kycklingfiléerna i mindre bitar. Krydda med salt och peppar. Stek dem i smör i en stekpanna. Kärna ur och strimla paprikan. Dela svamparna om de är stora. Bryn paprika och svamp i smör i en gryta. Strö över mjölet och rör om. Tillsätt buljongen under omrörning. Låt koka ca 3 min. Tillsätt kycklingköttet. Rör ihop äggula och grädde och rör ner det i grytan. Värm under omrörning. Tag bort grytan från plattan när första bubblan syns. Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt ris och sockerärter.

Tips: Kycklingfiléerna kan bytas mot skinn- och benfri grillad kyckling.

• Pinja

Helt OT, men detta får mig att tänka på filmen Cocktail... ni vet där Tom Cruise söker upp Elisabeth Shue och får dagens rätt hälld över huvudet - chicken a la king!

Och nej, jag har inte sett filmen 100 gånger, har bara en förmåga att minnas de mest onödiga detaljer...

Svar på tråden Recept på Chicken ala King sökes