Recept på Chicken ala King sökes
Nåt riktigt smarrigt
Nåt riktigt smarrigt
Min gör jag så här i alla fall (4 port):
1 färdiggrillad kyckling
1 burk konserverade champinjoner (eller färska om du vill)
1 purjolök
1 paprika av valfri färg
2-3 msk vetemjöl
3 dl hönsbuljong
salt och peppar
2 äggulor
ca 1 dl grädde
Häll av spadet från svampen. Kärna ur och finhacka paprikan. Fräs den, svampen och skivad purjolök i en gryta, tillsätt mjölet och rör om. Häll i buljongen och rör om. Låt det koka i ett par minuter. Blanda ner det skurna köttet och smaksätt med salt och peppar. Blanda äggulor och grädde och rör ner detta i såsen som sedan bara får sjuda en stund. Supergott!
Ingredienser
4 port
4 kycklingfiléer, ca 500 g
3/4 tsk salt
1 krm vitpeppar
smör
1 stor röd paprika
200 g färska champinjoner
2 msk vetemjöl
3 dl hönsbuljong
1 äggula
1 dl Kelda mellangrädde
Gör så här
Skär kycklingfiléerna i mindre bitar. Krydda med salt och peppar. Stek dem i smör i en stekpanna. Kärna ur och strimla paprikan. Dela svamparna om de är stora. Bryn paprika och svamp i smör i en gryta. Strö över mjölet och rör om. Tillsätt buljongen under omrörning. Låt koka ca 3 min. Tillsätt kycklingköttet. Rör ihop äggula och grädde och rör ner det i grytan. Värm under omrörning. Tag bort grytan från plattan när första bubblan syns. Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt ris och sockerärter.
Tips: Kycklingfiléerna kan bytas mot skinn- och benfri grillad kyckling.
Helt OT, men detta får mig att tänka på filmen Cocktail... ni vet där Tom Cruise söker upp Elisabeth Shue och får dagens rätt hälld över huvudet - chicken a la king!
Och nej, jag har inte sett filmen 100 gånger, har bara en förmåga att minnas de mest onödiga detaljer...