TS - nu ska du lyssna ;)
Ett spädbarn varken "vägrar" eller "vill" någonting själv ännu!!! Och sömn behöver hon - i massor. Minst 15 h/dygn i alla fall. Och problemet här är nog högst antagligen maten. Hon behöver mer mat - åt gången - för att VÅGA sova. Alla nyfödda har överlevnadsångest och den kan bara dövas med mat, mat och mera mat.
Jag ammade vår dotter énligt Anna Wahlgrens standardmodell, och det hade en mycket positiv effekt på sömnen. Hon åt 2 ggr per natt och sov däremellan gott. På dagarna sov hon 2-3 h åt gången och var vaken 1-2 h däremellan. Vakentiden består då alltid av ett "mål", då man ammar enligt standardmodellen.
Jag gav också ersättning som tillskott, precis som du, men bara på kvällarna.
Kortfattat funkar standardmodellen så här:
Amma bröst 1 tills hon släpper, rapa. Erbjud bröst 1 igen. Rap när hon släppt. Nu är det dags för blöjbyte och umgänge! Efter en stund erbjuder du bröst 2. När hon släptt - rapa. Erbjud samma bröst igen. Rap. Sover hon? Bra! Om inte - erbjud bröstet ännu en gång, som en sista insomningsslurk! Nu kan du vara säker på att hon är mätt. Skulle hon mot förmodan ändå inte sova, så söv henne genom att vagna eller gå på promenad.
Ett dylikt mål tar ca 1½ h då hon ska hållas vaken under måltiden och INTE tillåtas somna mitt i. Då sover hon nämligen inte lång stund - såsom du redan märkt! Å andra sidan ska ett spädbarn heller inte behöva vara vaket mer än 2 h åt gången - det ORKAR inte med det utan blir övertrött.
Läs mer om standardmodellen och erfarenheter från en mamma med liknande problem här:
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php
Jag lovar att om du ger det en chans så kommer er tillvaro att blir så mycket bättre än om du tillämpar den helt fria amningen, som oftast bara blir en enda snuttcirkel med snuttätande och snuttsovande!
Lycka till!