• KB79

Spädbarn vägrar sova

Vi har en 3 veckors liten tjej som vägrar sova. De första veckorna sov hon 2-4 timmar åt gången ett par gånger per dygn.

Under de senaste 5 dagarana har hon knappt sovit något alls dagtid. Hon sover ev. om man går ut med henne i vagnen.

På natten sover hon korta stunder när jag ammat henne till sömns. Hon äter mer eller mindre hela tiden men kommer inte till ro. JAg både ammar och ger ersättning.

Idag har jag inte kunnat släppa henne en enda gång för att äta eller någonting.

Är det normalt?

• Svar på tråden Spädbarn vägrar sova
  • Skrinda

Normalt vet jag inte (för att inte tala om vilka onormala föräldrar hon snart kommer ha )

Vår dotter är snart 14 månader och har varit som du beskriver mer eller mindre sedan hon ploppade ut... Det är fruktansvärt, man blir helt galen av sömnbrist... För att inte tala om de vidriga promenaderna med vagnen oavsett väder eftersom den lilla juvelen vägrar sova utan rullande vagn...

Skulle gärna vilja trösta och säga att det blir bättre/bara är en fas (vilket det självklart kan vara!) Men för vår del har det bara blivit marginella förändringar till det bättre...

Håller tummarna för att det lättar snart.

• blonde redhead

Jo det är ganska normalt. Rekommenderar dig att skaffa en sjal eller sele så du kan göra mat samtidigt som du bär på henne, det har varit vår räddning med två krävande barn

• KB79

Hej och tack för svaren.

Hur mycket sov era barn om nätterna? Var dom gnälliga om dagarna/övertrötta?  Vår lilla dotter är inte direkt gnällig men vill inte sova.

• Skrinda

Vår dotter sov vid mitt bröst, släppte i princip inte taget alls... Så det var ju en väldigt orolig nattsömn. Dessutom somnade hon ordentligt först vid 05-06 på morgonen, innan ville hon helst vara uppe och "leka". DET gick över vid 6 mån iaf, men hon fortsatte att sova kort och ryckigt (och helst vid bröstet).

Hon var faktiskt inte gnällig eller övertrött dagtid utan väldigt "med" och glad. Men krävande, hon är inte typen man lägger ned på golvet samtidigt som man tar en fika.

Vi tror det är därför hon är så tidig med att prata, hon har ju inte direkt sovit bort det första året, och har fått obegränsat med uppmärksamhet

• barajosefine

Samma sak här. Dock sover min dotter hela nätterna i princip, men släpper aldrig bröstet. hon vaknar endast då vi byter bröst. Jag ammar henne konstant hela dagarna och hon sover ingenting dagtid, somnar hon vid bröstet och jag försöker lägga henne ifrån mig så blir hon hysterisk och ingenting hjälper så det är bara och sitta och amma henne igen och om jag har turen att hon somnar så får hon sova i min famn.

• KB79

Dessa små krävande gosar..... :=)

Ni som ammar i sängen under natten,flyttar ni inte undan bebisen när de somnat vid bröstet?

• Skrinda

Det gick inte... Då blev hon snorpigg direkt! Men sedan 8-9 mån ålder har det varit möjligt de flesta nätter att göra så.

• antonias mamma

TS - nu ska du lyssna ;)

Ett spädbarn varken "vägrar" eller "vill" någonting själv ännu!!! Och sömn behöver hon - i massor. Minst 15 h/dygn i alla fall. Och problemet här är nog högst antagligen maten. Hon behöver mer mat - åt gången - för att VÅGA sova. Alla nyfödda har överlevnadsångest och den kan bara dövas med mat, mat och mera mat.

Jag ammade vår dotter énligt Anna Wahlgrens standardmodell, och det hade en mycket positiv effekt på sömnen. Hon åt 2 ggr per natt och sov däremellan gott. På dagarna sov hon 2-3 h åt gången och var vaken 1-2 h däremellan. Vakentiden består då alltid av ett "mål", då man ammar enligt standardmodellen.
    Jag gav också ersättning som tillskott, precis som du, men bara på kvällarna.

Kortfattat funkar standardmodellen så här:

Amma bröst 1 tills hon släpper, rapa. Erbjud bröst 1 igen. Rap när hon släppt. Nu är det dags för blöjbyte och umgänge! Efter en stund erbjuder du bröst 2. När hon släptt - rapa. Erbjud samma bröst igen. Rap. Sover hon? Bra! Om inte - erbjud bröstet ännu en gång, som en sista insomningsslurk! Nu kan du vara säker på att hon är mätt. Skulle hon mot förmodan ändå inte sova, så söv henne genom att vagna eller gå på promenad.

Ett dylikt mål tar ca 1½ h då hon ska hållas vaken under måltiden och INTE tillåtas somna mitt i. Då sover hon nämligen inte lång stund - såsom du redan märkt! Å andra sidan ska ett spädbarn heller inte behöva vara vaket mer än 2 h åt gången - det ORKAR inte med det utan blir övertrött.

Läs mer om standardmodellen och erfarenheter från en mamma med liknande problem här:

www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

Jag lovar att om du ger det en chans så kommer er tillvaro att blir så mycket bättre än om du tillämpar den helt fria amningen, som oftast bara blir en enda snuttcirkel med snuttätande och snuttsovande!

Lycka till!

• Suskiv

Det är helt normalt för ett så litet barn. Tänk på att för tre veckor sen hade hon obegränsad tillgång till mat och kunde sova precis som hon ville. Självaklart komemr det att ta tid innan honvänjer sig vid livet utanför magen. Jag vill tipsa om bärsjal. Mina barn somnade i sjalen innan jag knappt hunnit knyta fast dem och sov sen gott. Och med en sovande bebis i sjalen så kunde jag göra så mycket annat under tiden.

• Minna1982

Min dotter var likadan de första månaderna, men sov litegrann på nätterna iaf.

Håller med föregående talare om mer mat, nu i efterhand funderar jag på om det berodde på att hon var hungrig (ändå ammade jag fritt, dvs typ en gång i timmen).

Bärsele eller sjal, testat det? Åka bil? Vissa barn blir lätt övertrötta, men när de är så småt kan det förstås vara svårt att se vart den gränsen går.

Kämpa på, hoppas det blir bättre!

Svar på tråden Spädbarn vägrar sova