• Humlan77

Föräldrapenning utomlands

Hej,
    Vi funderar för att flytta utomlands och samtidigt så planerar vi för första barnet. Jag har fast jobb här, älsklingen söker jobb utomlands och nu är jag lite fundersam på vad som är bäst, ska jag söka nytt jobb utomlands först för att jobba in mammapengar där eller försöka behålla jobbet här ?
    Hur funkar det med föräldrapenning från arbetsgivare i Sverige?
    Kan man ta den med sig om man flyttar eller fryser den inne om man flyttar utomlands ?
    Vilka regler gäller för att man ska räknas som bosatt utomlands och inte bara 'på tillfälligt besök' ?
    Om man inte får ut pengarna, har man fortfarande rätt att vara tjänstledig från sin tjänst i Sverige under motsvarande tid som man annars skulle vara mammaledig ?
    Vad händer vid eventuellt barn nr 2 ?

Många frågor, men om det är någon annan utlandsmamma som har svar så vore jag oändligt tacksam!

• Svar på tråden Föräldrapenning utomlands
  • jacklin

ja det var många frågor och kan tyvärr inte svara på de flesta. Men det är ju olika när det gäller föräldrapening utomlands. Alla länder har knappt något sådant i överhuvudtaget.

Jag tror inte att man får FP från sverie om man redan har flyttat dit, men om ni flyttar när barnet är fött så kan man få upp till 6 månader, om jag minns rätt.

Men det är bättre att gå in och kolla på deras hemsida eller ringa de så får man rätt svar med engång.

Jag tror knappast att de fryser in dagarna för barnet

• Helena S

Det beror ju helt på vart ni skall flytta.... inom EU!? Och hur länge ni tänker vara borta, dvs mindre eller mer än ett år (du har rätt att bo ett år utomlands utan att skriva ut dig från Sverige, eller 2 år om du har tjänsteledigt)?!

Vi diskuterar den frågan ganska ofta här eftersom det är flera av mina kompisar som bor här men får föräldrapenning från Sverige (där dom fortfarande är skrivna). Alla har ringt till försäkringskassan och frågat vilka regler som gäller, och alla har fått olika svar från dom. Det att alla får olika svar gör att några tar fp från Sverige, andra inte (tror man kan spara hela fp tills barnet är 7 år), några tar fp men sparar pengarna eftersom det finns dom som varit tvunga att betala tillbaka fp i efterhand.

Jag hade sökt jobb utomlands om jag var du, dvs om ni planerar att stanna utomlands ett längre tag, och sedan gått på det landets fp. Säkrast

Svar på tråden Föräldrapenning utomlands