Svenskar på Irland del VI
Jamen då startar jag en ny tråd eftersom den gamla går ut i morgon!!
Jamen då startar jag en ny tråd eftersom den gamla går ut i morgon!!
*hoppar in*
Hej igen,
Det var ett tag sedan jag var inne pa den har traden nu. Bor fortfarande i London med min irlandska man. Vi fick en liten Noah for 2 1/2 veckor sedan. Han skulle egentligen kommit i morgon men kom 2 1/2 veckor for tidigt. I morgon ska vi in pa svenska ambassaden och forsoka fixa pass till honom. Hur har ni gjort? Har ni fixat bade irlandskt och svenskt pass? Gar det att ha bada pa en gang? Vad har ni sett for fordelar resp. nackdelar med det?
Har pratat lite om att flytta over till Irland i framtiden sa vem vet, vi kanske syns snart...
JOSEFINM, grattis till Noah- vilket vackert namn! Skönt också att inte behöva gå över tiden.
Vi har enbart svenskt pass för tillfället- det blev så eftersom vi fixade passet i Sverige. Man kan dock ha båda om man vill och man kan alltid ansöka om pass från båda länderna närhelst man vill- så har jag förstått det i alla fall.
Hej.
Jag ansluter mig till denna tråd.
Funderar nämligen på att flytta till Irland. Jag och min man är i princip redan påväg.
Tänkte höra lite om var man ska bo i Dublin. Vilka områden är bra? Vi behöver inte bo mitt i city utan kan tänka oss någon närförort. Ska man hyra boende eller köpa?
Skulle vara tacksam för lite tips och råd om Irland.
Min man har redan fått jobb och jag har börjat översätta mitt CV och kollat in jobb för min egen del. Verkar som om det finns mycket jobb där.
Det är sååå spännande. Jag ser så fram emot att flytta.
malson, välkommen!
Det där med vilket område man ska bo i , beror verkligen på om man har barn eller ej, var man ska jobba själv och vad man har för intressen, tycke, smak samt vad man känner att man vill spendera i hyra...men jag, som inte alls har bott på alla ställen i Dublin men några , skulle nog bo i Dublin 4, Ranelagh, Rathmines eller Phibsboro om jag skulle bo i närförort men det är DYRT att hyra här och man får ganska lite för sina pengar. Om du i dessa områden får en liten 2:a för ?1500 i månaden så får du en normalstor 3:a eller jättestor 2:a för samma pengar om du kan tänka dig att bo lite längre ut. Om man vill längre ut på DARTen (pendeltåget) så kan jag varmt rekommendera Malahide men då måste man jobba på norra sidan av stan. På södra sidan rekommenderar jag Dalkey, Killiney och Blackrock...
Det är dyrt att hyra och köpa i Dublin. Priserna är tydligen på väg ned nu men det går långsamt. Jag skulle i dagsläget inte köpa utan hyra eftersom det känns som om priserna är ganska upptrissade för tillfället...
Tänk också på att det går verkligen att pruta på hyrpriset här, speciellt om en lägenhet har legat ute länge.
Och om ni vill leta efter bostad på nätet är www.daft.ie bästa platsen att leta!!!
Säg till om du vill veta mer eller skriv i min gästbok!
Solobad, Tack så mycket för all info.
Ska kolla in länken du la in.
Halloj!!! Nu är jag tillbaka, bra med ny tråd Solobad.
Josefin: Grattis till bebisen!
Datorn har varit på lagning i några veckor och jag har varit lite handikappad. Men haft tid att läsa! Killen som fixat den har lagt in XP istället för mitt älskade 2000 professional så nu får jag lära mig hitta på nytt.
Annars har vi äntligen bestämt oss - för att flytta hem till Sverige!!!!! Hurra vad jag längtar! Vi flyttar i april eller maj, vi måste sälja huset först och få ut massor av pengar som vi ska köpa en liten gård för i Sverige. Gud vad härligt det ska bli. Jag kanske romantiserar Sverige lite (ja garanterat) men ändå, att få bada i svenska sjöar... fira Lucia... kunna handla Semlor... jag är lite hembygdsfascist men det är jag bara nöjd med.
Hoppas ni andra är där ni vill vara, vare sig det är Sv eller Ir eller någon annanstans.
Hänger fortfarande med fast jag hinner inte skriva så mycket. Vi har alldeles för mycket på gång nu med julspel och fester osv. Var någon av er på den svenska julmarknaden? Vi ville jättegärna gå men med 3 ungar 5 och under kändes det lite jobbigt.
Snälla ni hör av er jag bor på irland och kommer att stanna här, vore alltid kul att träffa andra svenskar som är som jag. Hör av er, kram Anna!
Hallå alla Ni därborta!
Har ni nån julstämning än? Har ni tagit med några adventsljusstakar som man har i fönstren?
När jag bodde där hade folk knappt några lampor i fönstren överhuvudtaget...
Har lämnat sambon på Arlanda idag, han flyger hem till Irland över jul, precis som alltid.
Julen är något som vi båda älskar, på våra länders vis
Jag har vart på väg flera gånger att följa med honom till Irland över jul, men så fort det närmar sig så backar jag ur.
Kalkon ist för skinka!!
Massor med bling bling lila, gröna, röda, gula, blåa blinkande lampor i granen.
Dansande tomtar i v-rumsfönstret till skrålande musik!
Bacon, ägg och snuskiga korvar till frulle ist för tomtegröt!
Det GÅR ju bara INTE!
Och han längtar hem så han hjular fram dagarna innan det är dags att åka.
I mellandagarna brukar jag flyga ner och fira nyår där, men i år kommer han hem ist eftersom vi har vovven här hemma.
Hur gör ni som bor på Irland över julen?
Åker ni hem eller firar ni där? Och försöker ni isf att göra den svensk?
Har IKEA öppnat på Irland än? Va ju lite livat kring det bygget. Min väninna som bor i London handlar massor med svensk julmat på IKEA varje år, en liten tröst när man längtar hem.
God Jul på er!