• Anders80

    Begangnade datorer

    Såg i nån tråd att det fanns en sida som sålde begangnade bärbara datorer. Vet nån hur bra dem är, och om det är värt pengarna eller om man ska bita i det sura äpplet och köpa en splitter ny dator?
    Eller är det nån här på forumet som har en bättre beg. som han vill bli av med

  • Svar på tråden Begangnade datorer
  • Master J

    Har levt med begagnade datorer så länge som jag haft dator. Min nuvarande en 700Mhz laptop inköptes för 2 år sen för 2000 och självfallet funkar den perfekt till det jag använder den till. Filmvisare, chattar, surfar och kör GPS. Troligen är den kass till spel av modern typ, men sådana intresserar mig inte.
    Att låta någon annan förlora en mängd pengar på att köpa NYTT finner jag ytterst trevligt. Speciellt då datorer har sämre andra hansvärde än bilar....Kommer troligen att köpa en beg lappis snart igen, då min nuvarande har allt för liten hårddisc.

  • Perry77

    Jag tycker att det är klart värt att köpa en ny dator. Gamla datorer har ofta för liten HD och för lite RAM för att kunna hantera de program och användningsområden som vi har idag.
    Köper du en stationär begagnad kan det gå att fixa, men på en bärbar är det lite svårare att utföra uppgraderingar.

    Själv valde jag att köpa min dator i smådelar på dustinhome.se och bygga själv. Det blir helt klart mycket billigare och dessutom får jag en dator som passar just mina behov.

    Att bygga en dator är inte svårt. Det som kan vara svårt är att se till att få rätt saker och att inte råka ladda ur sig på processorn, som är mycket känslig för statisk elektricitet. Datorerna levereras med noggranna bygg-beskrivningar.

    Bestäm bara hur mycket du kan tänka dig att spendera så kan jag hjälpa dig att plocka ihop en dator som du kan jämföra med begagnadmarknaden.

    /Perry!

  • Ferrari

    Ska du köpa en bärbar PC rekommenderar jag att du köper en ny med 3 års garanti. Att köpa en begagnad bärbar kan bli en dyr affär för min erfarenhet av dem är att de efter några år går sönder och delar till dem lönar det sig inte att köpa. Med en stationär kan man byta ut det mesta och uppgradera minne och disk till rimlig kostnad till skillnad från bärbart.

  • Rupa

    Precis som Ferrari sa, en bärbar kan vara lite knepig. En stationär går att byta ut det mesta i, men jag tycker att i stort sett alla annonser på stationära datorer idag har hutlösa priser, tex kostade 15 000:- ny! Väldigt ointressant vad det kostade ny, det är dagens priser som gäller,och sen lär man som beg säljare ligga under det. Så hur du än gör om du säljer en dator till någon som kan det då blir det en rejält förlustaffär, men sådan är branchen. Eftersom jag är släktens egna lilla datorreparatör kommer många till mig, båda släkt och vänner, och frågar tex "är denna bra?", och i slutänden har jag många gånger plockat ihop en ny dator till ett bättre pris och som dessutom har bättre och fler funktioner.

    Så som markanden ser ut idag, köp nytt!, det är min åsikt det.

  • KungDavid

    Jag håller med. Elektronik ska köpas nytt med garanti.

    Jag gjorde tabben att köpa en bärbar PC för ett halvårsedan. Den klarade ca en månad, sen gav den upp. What to do?? Slänga den...

    Nä... Datorer och elektronik ska köpas NYTT...

  • Anders80

    Ang. bygga eget. Lite svårt då vi tänkt oss en bärbar dator (pga av platsbrist och blir enklare sen när man får tillökning). Men då är frågan om man ska köpa en begagnad eller kanske hoppas på att det kommer nåt bra erbjudande under mellandags rean...

  • Benganfans

    men de3t finns firmor som säljer begade bärbara dom lämnar garanti ca 6 månader. känner flera som handlat så och dom har vart riktigt nöjda

  • Rupa

    Ja det där med firmor kan vara bra. Men även som han själv sa, mellandagsrean. Har du ingen panik så är det nog perfekt att kika runt lite då.

  • Anders80

    Ja, man kan ju hålla sig i nån månad till. Och iom att jag/vi inte behöver en av de nyaste kan man nog göra nåt fynd då.

Svar på tråden Begangnade datorer