• Glass

Är det fel att prata om pengar?

Varför är det så fel att prata om pengar? Varför får man inte fråga hur mycket någon tjänar och varför får man knappt själv berätta hur mycket man själv tjänar?
    Är det fult att ha pengar? Eller är det för att man inte vill bli väderad?

• Svar på tråden Är det fel att prata om pengar?
  • Peet30

Jag tror det e en syn på pengar och status som snart e förlegad,,,kan förstå om man inte diskuterar det öppet på jobbet där det kan finnas löneskillnader som kan skapa avunsjuka men, med de som jag umgås med pratar vi öppet om pengar...

• Bluescreen

Jag pratar öppet om pengar med dem jag känner och umgås med, och för oss är det inget konstigt. Har inga problem med att svara på frågor om vad jag betalar i hyra eller vad min bil kostar.

Däremot vet jag många från generationen över min som tycker att pengar är ett oerhört känsligt ämne att prata om. Kanske generationsklyfta?

• Glass

Hm... Är det ingen som tycker att det är fel, då?

Vad saker kostar och hyra och sånt pratar vi också om, men inte inkomster tex.

• eisa

glass

varför pratar ni inte om inkomster?

• Glass
    eisa skrev 2006-11-24 12:04:16 följande:
    glassvarför pratar ni inte om inkomster?
    Ja, jag vet ju inte. Jag pratar om det, men det är ju ingen annan som gör det. Jag kan fråga folk vad de tjänar och berätta hur mycket vi har i inkomst, men folk uppskattar det inte och ingen frågar tillbaka. Jag kan fråga vad någon betalat för sin soffgrupp, men det är aldrig någon annan som frågar sånt.
  • Koff

Kanske för att vissa människor inte klarar av att andra tjänar mer pengar än dom själva och speciellt inte om dom anser att den människan har ett sämre jobb?

• Glass

Ja det kanske är avundsjuka.
    Ibland så tror jag att en del vill få andra att tro att de har lite pengar. De pratar om att de inte har så mycket och att allt är så dyrt, men när man frågar så har de likamycket som vi

• Koff

Jag vet faktiskt inte varför vissa inte vill prata om sin inkomst, det kanske helt enkelt är för privat på samma sätt som dom inte vill prata om sitt sexliv.

• sandra1984

Finns människor som har det dåligt ställt,och det kan kännas jobbigt för dem att prata om ekonomin med mera.

Vi har väldigt mycket pengar,vilket vi själva inte alltid tycker.Men jag gillar inte direkt att prata om pengar och inkomster vi får.Jag vet inte riktigt varför...

• Glass

sandra är det kanske för att du är rädd att folk ska bli avundsjuka? Eller för att du inte vill "skryta"?

• Unik Etta

Jag och mina vänner pratar öppet om våra inkomster. Vi ger tips till varandra inför lönediskussioner och säger vad vi tycker att var och en ska kunna begära.
    Detta är anledningen till varför vi diskuterar varandras inkomster, annars ser jag ingen anledning.

Min kompis är gift med en engelskman och där han kommer ifrån handlar allt om pengar pengar och status... Super tråkigt tycker min kompis som inte alls har lust att prata pengar och status när hon är på besök i England

Själv vet jag inte ens vad min sambo tjänar. Har aldrig haft anledning att fråga då jag klarar mig utan problem på min egen lön och han på sin. Vi delar på de fasta utgifterna, men betalar våra egna intressen och nöjen.
    Låter säkert jätte konstigt för många att jag inte vet, men det har liksom aldrig intresserat mig!
    Kanske blir det annorlunda när vi får levande barn!?

• sandra1984

Kan hända..jag hatar att skryta,speciellt om pengar.Ibland känner jag mig faktiskt dum att vi har så bra ekonomi...men ändå tacksam.Tidigare var jag alltid fattig,när jag gick i skolan och extra jobbade.Innan jag fick barn förstås.
    Sen är vi inte rika,men vi råkar ju ha lite pengar ändå....

• sandra1984

Jo sen är det inte,enligt mig bara,fel att prata om pengar.
    Endel är lite känsliga o så..jag blir inte sur om nån frågar om vår ekonomi.
    Det är inte fel..men jag vill inte svara exakta summor he he....eller slippa svara alls.

• Tigger is a she

För att det är fult att tjäna pengar i sosseverige - en kvarleva från 70-talet där man bla såg med oblida ögon på idrottare som blev proffs.

• sussiegull

min syster har det battre stallt an hennes kompis och da kanner min syster att man ska straffas lite for att man har mer pengar, sa varje gang dom gar och fikar sager vannen plotsligt att hon inte har pengar och sa betalar min syrra och den andre vannen bjuder aldrig tillbaks utan skiter i det for att hon tanker 'hon har sa mycket i alla fall'. dumt tycker jag. men ger och tar.

• Sallisen

Det är en bra fråga... det är ju nåt man lärt sig från barnsben... att pengar och storlek på lön talar man inte gärna om...

Jag försöker komma över det, det är ju bara PENGAR.... alla tjänar vi ju NÅT?! Att det finns massor med människor som tjänar mer än jag inser jag ju, inte gråter jag över att läsa att nån tjänar 30.000 kr eller mer....

... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • Baronessan

Jag har alltid undrat det samma... VARFÖR är det så fult att prata om inkomst och privatekonomi? Och vad spelar det för roll om nån tjänar 10 000 och en annan 40 000? Vem bryr sig?! Meeen... uppenbarligen är det ju måååånga som bryr sig då de flesta verkar ha så illans svårt att prata om det.

Kanske är det den berömda "svenska avundsjukan" som gör ämnet så tabubelagt?

Inside me is a skinny girl crying to get out. But I can usually shut the bitch up with cookies!
  • Mrs Ray

Jag tycker att det är upp till var och en om de vill prata inkomst eller inte. Jag gör det görna med mina nära vänner, men skulle faktiskt ta illa upp om någon okänd frågade mig på en fest. Det är min ensak vad jag tjänar. Jag skulle heller aldrig fråga någon som jag inte känner väldigt väl och frågar jag så gör jag det klart och tydligt att den jag frågar bara behöver svara om det känns bekvämt.

En sak är väl om någon frågar för att de behöver råd, dvs kanske söker jobb i samma bransch och så, då kan jag gärna berätta för att vara till hjälp.

Annars förstår jag inte vad någon annan har med min inkomst att göra.

• Kaosspassageraren

Jag tycker det är lite obehagligt att prata pengar i betydelsen reda siffror. Om ngn frågar har jag inga problem att prata om månadsavgiften på vår lgh, men jag blir lite förvånad när andra än nära vänner frågade vad den kostade att köpa.

Jag vill absolut inte tala om vad jag tjänar, det känns jätteprivat. Obs dock att vi pratar om det på jobbet, vi har alla uppfattningen att bara arbetsgivaren tjänar på att man är hemlig. Så jag har kolleger jag knappt känner som vet vad jag tjänar, men flera väninnor som inte vet det. (Frågar ngn berättar jag såklart, såååå privat är det ju inte!)

Varför ska man prata om pengar? Varför är det intressant?

Svar på tråden Är det fel att prata om pengar?