• rosbusken

Virus på balansnerven!?!

Min sambo åkte in på sjukhus igår pga extrem yrsel. De tror att det ät virus på balansnerven. Nu har jag läst lite på nätet och det står att det tar ett tag att blli av med symtomen. Nu undrar jag om någon här inne har varit med om det eller känner någon som gått igenom detta. Snälla skriv hur det gick för er. Hur lång tid ni var sjukskriven mm.

Tacksam för alla inlägg!!

• Svar på tråden Virus på balansnerven!?!
  • emsen

Jag känner en som har haft det två gånger. Det är det värsta hon har varit med om. Hon kunde inte göra någonting utan var sängliggandes. På henne tror jag att det gick över efter några dagar. Det kanske är olika, men jag tror inte att det sitter i jättelänge..
    emsen

• Pulvertwist

God morgon i stugan. Har en arb.kamrat som fick detta i våras. Hon blev hemma i ca 8 veckor. Jag tror att hon har lite sviter av det än idag men hon säger att man lär sig leva med det.

Svårt me snabba rörelser, rädd för att köra bil, ville inte gå ut ensam, värre på morgonen, jobbigt att försöka komma till ro på kvällen.

Som sagt så är det nog jätte individuellt vilka symtom man tycker är jobbigast...o hur lång läkprocessen är. Virus är ett elände!!!

Hälsa sambon att krya på sig!!

• panki2

Jag har haft precis det.
    Det var skit jobbigt, allting snurrade och jag var tvungen att ligga på pricken still för att jag inte skulle kräkas. Jag var livrädd trodde att jag fått en hjärntumör el nåt men doktorn sa att det var nåt virus på balansnerven. Jag var yr i ca 5-6 veckor men det blev mindre och mindre efter tiden gick, alltså yrselattackerna minskade allt eftersom. Jag var inte sjukskriven alls men det var eftersom jag puggade då. Jag hoppade över några föreläsningar men klarade mig ändå. Om man jobbar vetesjutton om man klarar det, en sjukskrivning är nog att föredra.

• Axels och Annies mamma

En kollega till mig hade det förra året, hon var sjukskriven i två veckor men hon sa att den västa yrseln och illamåendet lade sig efter några dagar.

• rosbusken

Tack för era svar! tar gärna emot fler

• grusch

Usch. Eller fy fan. Det är i alla fall ord som bäst beskriver den här sjukan.
    Men det viktigaste av allt är att det går över av sig själv och att det inte är något "farligt".
    Den akuta rotationsyrseln går över på några dagar, men man känner sig snurrig (mer än vanligt) i månader. Det är så lätt att spänna sig och då kommer yrseln igen som ett brev på posten. Ofta kan man känna panik i sin yrsel, och då spänner man sig ännu mer. Vet inte hur många "Det är inte farligt, det går över!" jag har rabblat för mig själv!
    Absolut ska man vara sjukskriven! Man ska sakta men säkert finna sig tillrätta i vardagen hemma innan man börjar jobba igen.
    Som partner ska man inte forcera, den sjuke måste själv känna vad som känns okej. När balansen är tillbaka känns det oftast skönt att gå en promenad, gärna tillsammans så man känner sig trygg.

Hälsa och krya på!

• ThisIsMe

Jga känner två personer som fått virus på balansnerven. Den ene, han var sjukskriven och gick hemma (eller låg snarare) och snurrade i två månader, den andra hon gick till jobbet nästa dag och var helt frisk på två dagar. De mådde båda precis lika dåligt dagen de fick diagnosen. Det kan alltså vara väldigt olika.

• MammaFia

Hua, det har jag haft. Det var inte kul.
    Jag var så yr att jag kräktes. Kändes som jag skulle ramla av soffan även om jag låg stilla.
    Jag blev sjukskriven i 1 mån, men kände av det då å då ett tag till.

Hoppas att det går över fortare för din sambo!

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Carro W

När jag hade influensan för ett antal år sen så blev jag väldigt yr och åksjuk. Kunde inte vrida på huvudet utan att det snurrade till i hela skallen. Var hos doktorn men han sa att det var ett virus och att det var inget att göra. Gick över på några dagar.

• Zmulan

Jag har haft det några gånger, det är väldigt obehagligt. Man kan inte styra sig alls. För mig har det hållt i sig i två dagar, sen gått över...

• rosbusken

Jag pratade med honom nyss och de skall göra en skall röntgen för de tyckte att han inte hängde med ordentligt med blicken vid test. Jag känner mig lite orolig, men försöker hålla mig lugn för barnens skull. Min sambo verkade må lite bättre idag och vill bara komma hem, han avskyr sjukhus. Jag hoppas att de inte hittar något allvarligt!

• kvinna1986

när jag var liten fick en tjej i min klass det. hon gick upp på natten för att hämta ett glas vatten men benen ville inte såhon gick rätt in i en hylla!? hon var yr och kunde inte styra kroppen det var fruktansvärt.... men efter några veckor var hon tillbaka

• kvinna1986

ska tillägga att även när hon låg still var hon helt snurrig och hade ingen balans alls..men har förmig att det gicköver väldigt snabbt

• Millani

Fy tusan! Det är mycket obehagligt! Jag låg stilla i 14 dagar.Bara jag rörde mig så ville jag. Det kom så fort. Kännde lite yrsel på kvällen, sedan på morgonen när jag skulle på toa så kunnde jag inte gå fick krypa. VILL ALDRIG VARA MED OM DET IGEN!!
    Stackars din gubbe.

Njut av livet, det går inte i repris.
  • bettzen

min brorsa hade det när han var mindre. Han låg på sjukhus kommer jag ihåg men har inga andra direkta minnen mer än att han inte kunde gå utan att ramla ungefär.

Det ska nog gå bra ska du se! Det är nog bara att ta dagen som det kommer och låta kroppen läka i sin egen takt när han väl kommer hem.

Skriv gärna hur det går!

• Zenobia

Sambon känner en som fick det, han vart sjuk skriven ett tag efter det och sängliggande.

Själv fick ja nåt fel på balanssinet ja med. Fick pencelin och efter 1 veck var allt bra.
    Men ja stod knappt på benen, allt bara snurrade runt mig. Men ja vet in om det satt på balansinet eller om det var bihållerna som tryckte. Läkarn sa alldrig var det var.
    För ja hade inga illamående eller att det snurrade runt så fasligt mycke.
    Men ja kunde inte direkt gå och stå för då gick ja inte rak.

Men hoppas dom hittar felet snart
    /kram

• kristallen

HAr också haft det, och min läkare sa att det gick över fortare om man så fort en blev jätte yr så skulle man hålla kvar en stund i det läget. För hjärnan vänjer sig fortare. Alltså då går det övre fortare.
    Men fy vad hemskt det va, tur så hade jag barnvagnen och hålla mig i!!
    Vågade aldrig och ge mig ut själv!

Tror det gick över efter tre veckor. Och hoppas aldrig jag får det igen!!

KOmmer ihåg när det började. Skulle gå och lägga mog och så fort jag la ner huvudet på höger sida så blevjag så yr så jag trodde jag skuller svimma. Blev livrädd!! Fast jag hade tur, jag kunde ligga ner på andra sidan med huvudet. Så det satt bara på ena örat. Fast jag var ju yr som sjutton ändå. Men jag kunde ju ändå spva ganska bra när jag kom på det

Men som sagt det är ju inget farligt men fruktansvärt obehagligt!

Alexander&Kristoffer ska få ett syskon BF 19maj!!!
Svar på tråden Virus på balansnerven!?!