• jagäraf

Bidrottninggele?

Jag tänkte att jag skulle köpa mig några hälsokostpreparat som en sista desperat åtgärd, Membrasin (som jag läst om här) och kanske någon bidrottninggelé (Apiforce kanske). Men så kom jag att fundera över vad just bidrottninggeléen gör? Är den till för att stimulera ägglossningen? Jag har helt fungerande ägglossning och många fina ägg kvar enl min gyn, kanske jag då inte behöver denna produkt? Någon som är "expert" på ämnet som kan svara?

Har inte blivit gravid på över ett år nu (sista gången slutade med mf redan i vecka 6) och när jag läste om Membrasin så tänkte jag att det kanske kunde vara så att mina slemhinnor blivit sköra och inte lät ägget fastna. Kan man se några tecken på att detta skett, tro?

Är 45 år och borde väl gett upp för länge sen men man är ju bara människa...

• Svar på tråden Bidrottninggele?
  • Mariola

Min mens blev helkonstig efter bidrottninggelén, ÄL blev verkligen kraftig, men sen dess har mensen varit oregelbunden. Många har sagt sak, som innan haft regelbunden mens. Vill du prova på naturläkemedel skulle jag kanske prova Rosenroten istället, den funkade mycket bättre på mig.
    Lycka till!!!

• jagäraf

Tack för ditt svar, Mariola.

Jo, jag har funderat på Rosenrot, känner mig ganska trött och sliten och det ska ju hjälpa mot det också.

Jag har ätit Apiforce förut ett kort tag men kände absolut ingen skillnad, kanske jag åt det för kort tid (är lite otålig av mig). Tror jag struntar i den faktiskt men funderar på att testa just Membrasin. Blir stora hål i plånboken, hälsokost är rätt dyrt tycker jag, men skulle man lyckas spelar pengarna ingen roll.

• rosa rosae

Hej jag af!

Det känns riktigt tröstande att hitta någon i samma situation som man själv. Jag är 44 och också beredd att pröva "desperata åtgärder" Ge upp ska man ju i alla fall inte göra, eller hur?

Jag måste få fråga: Vad gjorde du för undersökning hos din gyn för att få diagnosen "fina ägg"? Själv tog jag en massa blodprover och min gyn sa att man bara delvis kan se äggkvaliteten på dem men att enda sättet att verkligen konstatera detta är att plocka ut ägg som man ju gör inför en IVF beh. I vilket fall som helst sa hon att mina resultat var "optimala". Men inte 17 blir jag gravid för det! Fick en jättemens (klumpar) igår och är heldeppad. Har en härlig liten kille som jag fick vid 42 utan behandling men har inte blivit gravid sedan dess.
    Membrasin har jag hört mycket bra om, och det kan ju i vilket fall som helst inte vara skadligt. Sköra slemhinnor har man ju i så fall inte bara i livmodern utan lite överallt, slida,ögon, mun. Har du märkt att så är fallet? Har för mig att det beror på minskad östrogenhalt när man blir äldre. Jag funderar själv på att testa efter att ha fått det rekom. av flera medsystrar på min egen tråd här på 40+. Men så i veckan kom jag ihåg att jag faktiskt har en väninna till en väninna som är ört och näringsterapeut. Hon har gått flera års utbildning och gör blod och håranalyser för att se om man har någon brist eller obalans i kroppen som sedan botas med diet, kosttillskott etc. Hon är också kinesolog. Jag ringde henne och hon sa att hon inte sysslar med fertlitetsbeh. utan att det handlar om att man skall må bra och komma ibalans men att hon faktiskt hjälpt en kvinna att bli gravid. Har någon erfarenhet av den här typen av behandling? Skall jag våga prova? Den är ganska dyr, men som du skriver, ett positivt resultat är värt allt!
    Det som är otäckt med att vara i vår ålder är ju att klockan tickar så jättefort och man har inte en enda månad att "spilla" på att prova olika preparat som inte funkar även om de kanske i sig är hälsosamma. Man måste helt enkelt på stört hitta en behandlingsform som ger optimala bebischanser! Blev visst väldigt svamligt det här men skönt att veta att man inte är ensam med sina känslor. Kram!

• jagäraf

Hej rosa rosae.

De enda undersökningar jag gjort hos min gyn är vanliga vaginala ultraljud. Han påstår sig se många fina ägg kvar i mina äggstockar men det kanske bara är "bullshit", vad vet jag (om han kan se något alltså).

Jag har i alla fall lyckats bli gravid 5 ggr sedan jag var 41 men ingen gång har det fungerat ända fram. Det längsta jag kom var till vecka 22 då vi var tvungna att avbryta pga Triploidi (3 uppsättningar kromosomer). De andra missfallen har kommit mellan vecka 6 och 12. Nu har det gått drygt ett år sedan sist (sept-05) och förmodligen kommer jag aldrig lyckas igen.

Jag har inte märkt något av känsliga slemhinnor, tycker kroppen fungerar ungefär som den alltid gjort. Det enda är väl att mensen kommer ett par dagar tidigare än förr och oftast börjar med lite "småstänk" några dagar innan och så var det inte när jag var yngre.

Har nu skickat efter en förpackning Membrasin och lite rosenrot. Förmodligen är det bara slöseri med pengar men som du skrev, man har ju inte så mkt tid att vinka på längre.

Nä, nu ska jag lägga mig och läsa lite sagor för två av mina "barnbarn" (äldsta dotterns sambos barn) och drömma att de vore mina egna!

Kram från AF

• lillstrumpa4

Men hallå ladies...ingen av er nämner nåt om spermiekvaliten hos era älskade gubbar.
    Tycker ni skuldbelägger er lite, okej nu när man är över 40, är själv 44 så känns varje månads mens som en sorg och ett steg längre bort från detta vi önskar så mycket...bli gravid och kunna behålla det hela vägen fram.

Har ni fått bekräftat att ni har bra med ägg och "känner er fertila" forfarande och mensen funkar som den ska så ska ni rent biologiskt kunna bli gravida!
    Tycker ni att mensen känns mindre alltså mängden nu? Det tycker nämligen jag, har iochförsig alltid haft kort mens men sista halvåret är det nog lite mindre ändå. Även färgen är lite mer orangeröd. Men nu är jag gravid i v 5+6!! Fjärde gången på ett år! Så jag tar inte ut nåt i förskott. Tar progestoronvaggisar sen ÄL denna gång och det bygger ju också upp slemhinnan till viss del så det är bara att vänta...bra årstid nu, mycket att stå i mindre tid att känna efter för mycket..
    Så visst ändras slemhinnan säkert en del med åldern och då tror jag att Membrasin är jättebra!
    Vad jag undrar JAG AF och ROSA ROSAE är om era män har gjort nån spermakvalitetest?
    Det behövs två för att göra ett barn.
    Är de lite dåliga att simma finns kosttillskott som kan få fart på dem!
    L-arginin, en aminosyra väldigt viktig för spermaproduktionen, finns i produkten L-argiplex för höjd lust.
    Och shinsandra, en adaptogen som får fart på produktionen.
    Ni gör nog vad ni kan och den där lilla stressen är inte bra för det allmänna måendet..jag vet!

• jagäraf

Nej, vi har inte kollat upp min mans spermakvalitet (han är 50 år och pappa till alla mina andra barn). Har väl tänkt att går det så går det och det har ju som sagt "lyckats" 5 ggr under de senaste 4 åren men inte hela vägen ut, tyvärr.

Min mens har egentligen inte ändrat sig förutom att ett fåtal månader har den slutat redan efter 3-4 dagar istället för vanliga 7. Jag tror inte att den varit så tidigare i livet men å andra sidan hade jag inte järnkoll då som nu. Jag frågade mina döttrar (13 resp 24 år) hur deras mens är och de sa att den varierar från månad till månad. Jag vill dock minnas att jag själv varit hur regelbunden som helst, både mängd och tidsmässigt.

Ja, jag gör ett försök med Membrasin och Rosenrot så håll tummarna...!

• isisisis

Nu har vi köpt L-Argimax! Membasin ,rosenrot och Mitt val kvinna kör vi också med! Bara att hoppas sen

• rosa rosae

Hej alla!
    Verkar som om detta är sidan för kosttillskott som sista halmstrå ? Jag sällar mig till gänget. Har varit på besök hos en kost och örtterapeut, det var en märklig upplevelse. Hon gjorde irisdiagnostik och blodanalys, samt ställde en massa frågor. Och jag har fått diagnosen, dålig skoldkörtelfunktion, nedsatt matsmältning, , zinkbrist och brist på antioxidanter. Huja!
    Det knepiga var att hon , under tiden hon undersökte mig kommenterade saker om min kropp och hälsa som stämde jättebra. Allt detta har visst på ett eller annat sätt med fortplantning att göra. Jag har fått örter, vitamin och mineraltillskott, omega 3 och dietråd. ( ta bort socker, öka intaget av nötter, mandel, frukt, grönt) däremot kan jag äta fett, tur nu när det är jul, skinka, jansson, etc. Om det här skall leda till en liten bebbe kunde hon inte säga något om men jag skall i alla fall bli piggare, friskare och min mage kommer inte längre att vara så orolig. Skall bli spännande, detta. Lycka till alla som kämpar! Vore roligt om vi kunde fortsätta tråden och utbyta erfarenheter.

• lillstrumpa4

Grattis! Det bli kanon ska du se! Det var det jag menade tidigare här, lite symboliskt att frön kan ju inte gro i en jord som inte är näringsrik och bra sammansatt, så är det med våra kroppar också.

Har under mina år i hälsobranchen stt så många bevis vad ändring av kost och levnadsvanor kan göra, med lite hjälp av vissa kosttillskott som ex omega-3. Viktig viktig fettsyra.

Trots bra grogrund så gick det åt pipan med min graviditet i förrgår..fjärde gången på ett drygt år.
    Hade nog stannat av redan i v 4-5, kom bara en liten moderkaka.
    I mitt fall beror det nog på otur med äggen, eller spermien vad vet man? Tog ju dessutom progestoronvaggisar denna gång.

Men jag mår bra ändå var liksom beredd och lite härdad blirman efter fyra gånger.

Vi kör väl utan skydd ett tag till...

• jagäraf

Ledsen att det inte gick den här gången heller. lillstrumpa4. Har själv fått ett antal missfall och även om man är beredd på det så visst känns det tungt trots allt. Just detta att man kan bli gravid men att det sen inte går vidare. Man undrar vad det är för fel? Inte ens min gyn förstår vad det är för fel på mig. Nu är det över ett år sedan så för min del är det nog kört.

rosa rosae, spännande med ditt besök hos örtterapeuten. Hoppas det hjälper, om inte annat för att bli piggare. Bara det är ju en stor vinst och kan säkert hjälpa kroppen bli gravid. Jag hoppas mina hälsokostpiller kommer snart. Just Rosenrot skulle jag behöva just nu, jobbigt med två tonåringar och en 22-åring som fortfarande bor hemma. Och en 24-åring dotter med sambo och tre bonusbarn... Och trots detta skulle jag ge nästan vad som helst för att få uppleva undret med ett barn till!!!

Så är det. Vi får väl fortsätta våra kosttillskottsdiskutioner och se vart det leder.

Kram till er alla kämpande från AF

Ps! Nu ska jag smyga in till gubben som fortfarande ligger och snusar. Ägglossning närmar sig...

• jagäraf

Dålig på stavning idag: diskussioner heter det så klart!

• nallensfynd

ge inte upp!! om du vill bli gravid så ska du ta royal gelly som innehåller e vitamin ! detta tog jag och allt "kom på plats" efter 7 mån av denna produkt!!! blev gravid efter många barnlösa år! lycka till!!! åsa

• Mamma Carriz

Jag har hört mycket possitivt om bidrottn.prova!

• Janssonkatten

själv tycker jag inte att det hjälpte mig.. iofs har jag pcos och det kan bero på det. Det kostar ju inte mycket och ska inte vara hälsofarligt så prova =)

Svar på tråden Bidrottninggele?