• Trinity78

Ny behandling mot barnlöshet

Nån mer som såg Nyhetsmorgon på TV4 imorse? De intervjuade docent Greta Edelstam som kommit på en ny metod mot barnlöshet! Jag missade tyvärr lite av inslaget, var det nån som såg hela?

Jag googlade lite på Greta och hittade detta:

Ny svensk forskning hjälper barnlösa par

Vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge har en studie på 130 barnlösa par genomförts som påvisat väsentligt förbättrade chanser att uppnå graviditet. Konceptet som fyrdubblar chanserna för graviditet är baserat på det svenska medicintekniska företaget ISIFERs patenterade teknologi och metod för sköljning av äggledarna.

De kliniska studieresultaten för ISIFERA® presenterades nyligen på American Society for Reproductive Medicine 62nd Annual Meeting i New Orleans, USA. Presentationen bygger på en nyligen avslutad studie utförd på 130 barnlösa par som genomgick behandling med insemination vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. De barnlösa par som lottades till ISIFERA-behandling före insemination uppvisade 4,5 gånger högre graviditetsfrekvens än den grupp som ej behandlades.

ISIFERA® är ett koncept baserad på ISIFERs patenterade teknologi och metod för sköljning av äggledarna. Ytterligare studier och utveckling av konceptet planeras i samarbete med internationellt ledande kliniker inom området och produkten beräknas finnas tillgänglig på marknaden inom två år.

– Studien visar att ISIFERA-behandling innan insemination väsentligt förbättrar chanserna att uppnå graviditet jämfört med insemination utan föregående ISIFERA-behandling. Enbart insemination ger ett förhållandevis lågt graviditetsutfall för den här gruppen oförklarligt barnlösa. För dessa kan ISIFERA vara ett första kostnadseffektivt alternativ före provrörsbefruktning, säger Patrick Åhlund, VD för ISIFER.

– Detta är ett enkelt behandlingskoncept som kan utföras på en vanlig gynekologmottagning. I studien valde vi att förbehandla med ägglossningsstimulering i låg dos och därefter inseminera så att alla skulle få en redan beprövad basbehandling. På ägglossningsdagen genomfördes lottning till genomsköljning av äggledarna eller ej. Den framgångsrika behandlingen fungerade komplikationsfritt, säger docent Greta Edelstam som ansvarat för studien.

http://www.aldenco.se/index.php?cid=3

Och mitt indiehjärta slår och slår och slår...
  • Svar på tråden Ny behandling mot barnlöshet
  • majsalotta

Oj, det lät intressant! Det verkar ju som om många snabbt blir gravida efter vanlig äggledarspolning. Men 4.5 gånger högre graviditetschans vid inseminering är ju suveränt. Det skulle vara fantastiskt med en behandling för oss oförklarligt barnlösa! Hoppas, hoppas att forskningsresultaten håller i uppföljningsstudier och att det snabbt blir en metod som sprider sig!

Men i mitt kassa landsting får vi varken göra äggledarspolning eller inseminering, utan blir direkt slussade till IVF, och där får vi bara ett försök... Bitter...

• Fiaflopp

Nån som vet om spolningen öppnar ledarna eller är det bara för dem med redan öppna?

• Trinity78
    majsalotta skrev 2006-11-24 11:25:54 följande:
    Men i mitt kassa landsting får vi varken göra äggledarspolning eller inseminering, utan blir direkt slussade till IVF, och där får vi bara ett försök... Bitter...
    På kvinnokliniken i mitt kassa landsting har de endast EN barnmorska som sysslar med utredingar och hon jobbar bara med detta en halv dag i veckan!! Vi har väntat ett halvår på att få komma dit.

*också bitter*
  • Trinity78
    Fiaflopp skrev 2006-11-24 11:28:15 följande:
    Nån som vet om spolningen öppnar ledarna eller är det bara för dem med redan öppna?
    Jag önskar att jag visste men jag missade en del av inslaget.
  • majsalotta

Vad säger du Trinity?! Har ni väntat ett halvt år! Snacka om att nedprioritera vår patientgrupp. Kan ni inte söka er utanför ert landsting och åberopa vårdgarantin för att få utredning eller behandling betald i ett annat landsting? Suck, vad less man blir... Stor sympati!

• Trinity78
    majsalotta skrev 2006-11-24 11:38:26 följande:
    Vad säger du Trinity?! Har ni väntat ett halvt år! Snacka om att nedprioritera vår patientgrupp. Kan ni inte söka er utanför ert landsting och åberopa vårdgarantin för att få utredning eller behandling betald i ett annat landsting? Suck, vad less man blir... Stor sympati!
    Dessutom har de krav på att man måste försöka själva i 2 år innan man ens blir påtänkt till utredning.

Hade vi vetat att vi skulle behöva vänta så länge så hade vi sökt oss nån annanstans vid det här laget men vi har hela tiden fått besked om att "snart är det er tur..." Jag pratade med mottagningen idag och de lovar att de ska kontakta oss så snart som möjligt. *suck*

(vi bor i Jönköping)
  • majsalotta

Två år innan ni får bli utredda!? Är dom galna? Tragiskt är det!

Jag har ialla fall mailat TV4:s nyhetsredaktion för att se om domkan lägga ut intervjun på hemsidan.

• Mariola

Vad jobbigt det verkar vara på många håll i Sverige, med jättelånga köer... Jag skulle ju bli GAAAAAAAALEN om jag var tvungen att vänta i två år! Och har hört att man kan hamna att vänta jättelänge också på IVF osv. Här i Finland är köerna egentligen ganska korta i jämförelse. Mycket styrka såhär elektroniskt till alla er som måste vänta jättelänge!
    Ska på äggledarspolning om nån vecka, är jättenervös för ingreppet, men man blir ju lite förväntansfull när man läser sånt här..! Fast det inte är riktigt likadant, men i alla fall...!

• Trinity78
    majsalotta skrev 2006-11-24 11:53:15 följande:
    Två år innan ni får bli utredda!? Är dom galna? 
    Ja, ibland undrar man verkligen!! Morr.
    majsalotta skrev 2006-11-24 11:53:15 följande:
    Jag har ialla fall mailat TV4:s nyhetsredaktion för att se om domkan lägga ut intervjun på hemsidan.
    Åh, vad bra! Säg till om du får svar.
    Mariola skrev 2006-11-24 12:00:51 följande:
    Ska på äggledarspolning om nån vecka, är jättenervös för ingreppet, men man blir ju lite förväntansfull när man läser sånt här..! Fast det inte är riktigt likadant, men i alla fall...!
    Lycka till! Hoppas att det går bra.
Svar på tråden Ny behandling mot barnlöshet