• Plingan

Sockerintollerant?

Min son är snart 6 år, han verkar inte tåla socker /godis. Var gång han får söta saker (marmelad,kakor, godis, youghurt mm) blir han som speedad. Han kan vara hur trött som helst, dricker han då tex youghurt blir han som en Duracellkanin. Är det någon annan som har något liknande? måste vi skippa allt sött? försvinner det när han blir äldre? Någon som vet?

• Svar på tråden Sockerintollerant?
  • sådetblev

Min äldste var precis sådär när han var liten. Det är nog inte alldeles ovanligt.

Mitt bästa råd är att dra ner på så mycket socker som det går. Ska han äta lördagsgodis så ge honom tidigt på dagen så hinner han varva ner innan sängdags.

För min son blev det bättre i och med tonåren. Nu är han vuxen och kan äta allting utan att speeda upp sig.

• 67MIKE67

Hej...

Vi har exakt samma prolem i vår familj. Vår äldste son som är 12 år är väldigt sockerintolerant, speciellt när han får i sig Lightprodukter med t.ex. Aspartam.

Tyvärr dröjde det flera år innan vi förstod att det var just sockret som gjorde honom så "speedad". Nu har vi tagit bort det nästan helt och han mår mycket bättre.

• Plingan

Tack för era svar, känns bra att få det bekräftat att man kan vara allergisk mot socker. Hade ingen aning om att det kunde gälla även ligtprodukter.

• LillaEllan

allergisk är väl fel ord? Socker gör så att man blir piggare och en del kanske mer?det gör mej pigg också och har man tex ätit ngt med socker innen läggdags så har man svårare att sommna.

• Snowgirl

Plingan
    Aspartam är t.o.m värre än socker.
    Mina barn har inte haft det problemet, men vi beslutade ändå för ett år sedan att sluta med allt som innehöll socker, aspartam m.m. Och det går hur bra som helst, inget vi saknar faktiskt. När man väl har blivit av med sockersuget så vill man inte ha det igen.

• 67MIKE67

Godmorgon...

Socker är ju faktiskt som en drog. När vi hade hållit uppe på Lördagsgodis i några veckor så saknade barnen det inte.

Nu är inte vi några asketföräldrar som vägrar våra barn sötsaker ibland. Men nu vet man varför de reagerar som de gör och man kan planera lite.

Svar på tråden Sockerintollerant?