• Puma81

Missfallsrisk

Hej! Är det någon som vet hur stor risk det är att få missfall efter vecka 12?

Trevlig helg!

• Svar på tråden Missfallsrisk
  • nappflaskan

jag vet itte hur stor risk det e men dom säger ja att det e i v 12 lr 13 som den osäkra perioden e över....

• mini79

Tror jag har läst någonstans att den är mellan 1-3%, men jag kan ha helt fel...

• Zmulan

om man har sett hjärtat slå i v.9-10 så minskar mf-risken drastiskt!!

• Gose

Mellan V9-11 är största missfallsrisken då navelsträngen tar över försörjningen av födan istället för gulesäcken. Ibland sker dock inget MA förrän V13. Men sedan är risken betydligt mindre och ännu mindre efter V22 då man anser att ett barn som föds då har såpass stor chans att klara sig.

• bemi

Zmulan
    var har du hört/läst det?

Jag har dock en fråga angående MA. Hur länge kan fostret hålla sig kvar i livmodern efter en missed abortion? Kan ni länka till en bra informations sida angående MA?

• Smulan 79

Min läkare sa att att det var en väldigt liten risk att jag sklle få MF när vi sett den lill* i v12, med pickande hjärta. Men såklart fínns inga garantier.

• Helsingborg

Får man lägga till att risken att få missfall har stor del ända fram till v 18 då man ett bebin ocg har sett att allt e ok.Men risken för missfall han hända när som under hela grsviditeten.. :(

• mini79

Klart att missfall kan hända när som helt, men risken MINSKAR ju drastiskt efter vecka 12.

• Helsingborg

Jo visst minskar den..Men det e enormt stor fortfarande.. Kan fråga min BM på fredag..

• Smulan 79

enormt stor är väl ändå att ta i ....

• donnan

Jag sitter här å bläddrar i boken från a till bäbis, och där står. Efter de första skakiga 12 veckorna minskar risken ännu mer, för att stabiliseras på ca 3%, så vi får hoppas att det stämmer! 3% är ju hlt klart mycket bättre än 30....

• Zmulan

bemi
    Min läkare på IVF-kliniken har sagt det. Det mest drastiska skedet är i v.9 då den överföring nedan sker. Dock är inte moderkakan fullt utvecklad att själv klara försörjningen själv då, så gulesäcken får hänga med ett tag till...

Gose...det är inte navelsträngen som tar över näringstillförseln utan moderkakan!

• Tinaki

Det verkar vara olika bud överallt till mig sa det när jag gjorde VUL i 8+1 att eftersom tillväxt och hjärtslag så bra ut så
    ska det mycket till för att något ska gå fel... Såklart vill man ju tro på vad läkaren säger, men som sagt det verkar när man läser här som folk fått lite olika information så det är svårt att veta exakt vad som stämmer...

• mini79

Helsingborg: men varför skulle missfallsrisken minska i v 18 bara för att man gör ett ultraljud? Ultraljudet är ju bara en koll på att allt är som det ska, med andra ord så spelar det ju ingen roll om man gör ett ultraljud eller inte. Risken måste ju vara den samma hur som helst, eller?

• Zmulan

Det är ju så att fostret genomgår olika stadier i magen, mellan v 12-18 så är det ett nytt kritiskt skede för barnet eftersom stora delar av hjärnan utvecklas då...

men den största anledningen till mf är att något gått fel redan TIDIGT i graviditeten, och om man har sett hjärtat slå EFTER den mest kritiska veckan (v.9) så är chanserna stora att det går bra, eftersom utvecklingen verkar gå som den ska...

• Halane

Hej allesamman,

här var det måna olika bud. Risken att drabbad av missfall är störst innan man passerat v 13, men fostret kan ju dö i magen men ligga kvar många veckor innan det stöts ut eller upptäcks vara dött. Alltså kan man ha fått ett tidigt missfall men det upptäcks först efter v 13.
    Att man med vul över huvud taget ser ett foster med tickande hjärta "minskar" risken för missfall då många missfall varit ofostriga graviditeter till exempel och aldrig kommit igång ordentligt från början, men risken finns ju kvar hela graviditeten om än mycket mindre.

Detta är i alla fall vad jag fått veta av läkare och läst mig till efter ett ma och ett mf.

• Little M
    Jag gjorde ett VUL i vecka 9.
    Hjärtat slog så fint så!

Så nu borde man inte vara så jätteorolig eller hur?!

De är i alla fall vad min läkare sa
  • mothermary

Little M: Det är många som säger att risken för mf minskar drastigt om man ser hjärtslag omkring v. 9. Här är en hel tråd med sådana solskenshistorier: www.familjeliv.se/Forum-2-7/m10403892.html - gå in där och muntra upp dig när det behöv,s det gjorde jag i början!

Svar på tråden Missfallsrisk