• djur och natur

utekatt ska bli innekatt - går det?

Hej!
    Går det att "lära om" en katt som är van att vara ute, till att bli innekatt?
    Vår katt är van att vara ute men nu vill vi att han ska vara inne, för att inte få skabb/ohyra på sig, då vi precis behandlar honom för det nu.
    Vår katt vill ju så gärna gå ut, skriker en hel del här och vill gå ut, men går det över?

• Svar på tråden utekatt ska bli innekatt - går det?
  • Tjofsen

Vissa katter blir helt hysteriska av att bli innekatter. De står och skriker vid dörren och rafsar sönder den. Katter är ju som människor. Vissa vänjer sig....men kanske mest äldre katter som är trötta på att kampa ute med andra katter och vill ligga inne i värmen.

• tintilar

Nej nej och åter nej.

Att inte låta en katt gå ut är i regel inte en bra lösning för katten (undantag finns). Att låsa in en utekatt är grymt om den vill gå ut.

Vi vill gärna tro att katter är flockdjur som dessutom med tanke på sin storlek klarar sig på så små ytor som våra hus. Har man en katt vars instinkter tonats ner med hjälp av avel så är det oftast helt ok att ha dem inne. Men en "vanlig" katt har i regel aldeles för många instinkter och behov för att kunna bo på samma 100kvm i hela sina liv. Även om man kanske tycker att det går bra att ha sin huskatt som innekatt så påverkas de allra flesta av det psykiskt. Även om vi inte kan se det. Det gäller även katter som själva väljer att vara inne vissa gånger.

Prova gärna, men tvinga inte djuret att vara inne om det inte vill. Det är grymt och det är plågsamt för djuret. Instinkter är ofta mycket starkare än vad vi människor förstår.

• Jennnyn

Jag tycker inte generellt att man kan säga att huskatter inte passar som innekatter. Jag har två stycken som är inne och som trivs alldeles utmärkt med det. Där jag bodde tidigare hade jag den ena katten ute. Dock var hon aldrig borta hela dagarna, utan hon nöjde sig med att gå ut ett par timmar om dagen. När jag sedan flyttade fanns det ingen möjlighet för henne att kunna gå ut eftersom jag bor mitt inne i stan nu med bilvägar utanför. Jag bestämde mig för att prova ett tag och om jag märkte att hon skulle vantrivas med att bara vara inne skulle min bror ta hand om henne, eftersom hon hade möjlighet att få kunna gå ut där. Nu har det gått flera månader och hon har inte visat några som helst tendenser till att vilja gå ut. Däremot har hon blivit mer kelen och social än tidigare. Hon fungerar även bättre med min andra katt nu.

Så visst går det att vänja en utekatt vid ett liv inomhus, men tyvärr tror jag inte det är vanligt att katten anpassar sig på samma sätt som min katt gjort. Du kan ju ge det ett par veckor, men om katten fortfarande står och skriker vid dörren tycker jag att det vore bäst om du började fundera på omplacering av katten i stället. Hade min honkatt visat tendenser på att vilja gå ut hade jag nog sett det som vore bäst för henne, d v s låta henne fortsätta leva sitt liv som utekatt även om det skulle betyda att min bror fick ta över henne.

Lycka till med katten!

• djur och natur

Tack för svaren.
    Vi får prova några veckor att ha katten här inne. Så får vi se. På natten är det ingen fara, då brukar han gå och lägga sig och vara tyst. Nu imorse så jamade han rätt mycket och ville gå ut, men han slutade sen och började busa och leka med en leksaks mus vi har här hemma. (Han brukar inte busa och leka här hemma när han har varit ute = han gör väl av med mycket energi ute, och då vill han bara sova när han är inne).
    Vi har en annan katt här inne också, så de kan kanske busa med varandra.

• djur och natur

tänkte att man kunde sätta frontline på katten, om han ska gå ut sedan, i förebyggande syfte, då kan han väl inte få någon öronskabb/ohyra på sig.

• Skärgårdsfru

Det kan gå alldeles utmärkt bra. Det såklart katten kan protestera i början men med kärlek, omvårdnad och bra aktivering så kan de må utmärkt inne. Vissa katter går inte att vänja om men det gäller långt ifrån alla. Jag har vänjt om flera katter och jag vet många som har gjort det med andra katter. (Jag rör mig i kretsar som tar hand om hemlösa katter) Och dessa katter har anpassat sig bra och uppvisar ett välmående som täcker både de fysiska och psykiska aspekterna.

Och det är en MYT att en huskatt inte går att ha som innekatt. Dom kan lika gärna som en raskatt vara innekatter. Det handlar oftast mer om vad man vänjer dom vid. Men som sagt, många huskatter går att vänja om utan att det för den sakens skull skulle vara djurplågeri. Man får ge det lite tid. Om katten sedan vantrivs efter någon månad eller två, ja då kan man ju tänka över andra alternativ.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Zaria

Det kan gå jättebra, när jag flyttade fick mina 2 utekatter prova på innelivet, en trivs kättebra, en gjorde det inte (de var 5 år då)

Kompisens katt som varit utekatt i 12 år gick jättebra att ha som innekatt också.

Alla katterna är huskatter,känns som en myt att de alltid är mer benägna att inte vilja vara inne än andra katter.

• Misery

min hankatt fräser var utekatt under många år sen flyttade vi till lägenhet o nära till vägen så ville jag inte ha honom ute så han fick vara inne d har gått jättebra o han har inte försökt ta sig ut en enda gång han är inte intresserad alls....så d kan gå jättebra.....

Svar på tråden utekatt ska bli innekatt - går det?