• Cissela

Hur gör man allergitest på små barn?

Min lilla tjej har blivit ordentligt dålig av de två första sprutorna när hon skulle vaccineras. Nu fick hon inte tredje sprutan utan fick istället remiss till barnsjukhuset.

Innan vi ska dit så skulle vi på allergitest, i brevet med kallelsen så var där info om hur pricktestet går till. Gör de verkligen pricktest på en ettåring? Hon kommer att vara 14½ månad då.

• Svar på tråden Hur gör man allergitest på små barn?
  • vernis

Man gör väl olika slags prick test på armen mot hund katt med mera så tittar man om det blir en rektion gör inte så ont och går snabbt

• vernis

Ja det gör man det är det lättaste test att gör får allergier
    det gör inte ont det har gjort på mig och lille syrran när hon va ca 1år för katt allergi hon märkte inte ens att vi testa henne. hon var upptagen och titta på nallen

• Gul13

Ja man gör pricktest på så små barn. Enl vår läkare är det inte tillförlitligt att göra blodprovstest. Pricktesten är inte heller tillförlitliga på så små barn men tydligen bättre.
    De tycker inte om det, det kan jag lova. Men men; när det väl är klart och de har fått "gråta ut hos mamma" så brukar det vara glömt. Lycka till!

• mian75

Sonen pricktestades för komjölksprotein och ägg när han vara ca 5 månader. Pricktestet blev svåravläst eftersom han blossade upp i hela armvecket men det visade positivt för mjölk. Vi fick även ett blodprov för samma saker men det var negativt.

Först vid en provokation när han var 10 månader kunde vi få bekräftat att han var allergisk mot komjölksprotein. Nu misstänker vi även att han är allergisk mot äggvita, så tillförlitligheten för pricktest/blodprov på väldigt små barn är inte så hög .

• jennypennypannkaka

Sonen gjorde allergitest i förrgår, mot pälsdjur. Ett stick i fingret fick han. Gick hur bra som helst. Om det är tillförlitligt eller ej vet jag inte, men det borde detväl vara. Han är 1år och 10 månader, korrigerad tid.

Svar på tråden Hur gör man allergitest på små barn?