• StinaLisa

Vad tvättar och smörjer du ditt barn med efter babysim?

Jag är nyfiken på hur ni sköter bebisens hud efter babysimbadet? Det är ju självklart att skölja/duscha/bada med vatten så klorvattnet går bort men använder ni också någon rengöringslotion/tvål också, och vilken i såfall? Och vad använder ni att smörja in bebisens hud med efteråt, om ni nu gör det förstås?

Goda tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Vad tvättar och smörjer du ditt barn med efter babysim?
  • Jeanette81

Vi använder ingenting efter babysimet!
    Vi duschar bara av honom ordentligt!
    Fungerar jättebra..

• Ninette

Har aldrig gått på babysim men vi var och badade en del på egen hand. Jag tvättade av henne så bra det gick där sen åkte vi hem och tvättade riktigt rent. Smorde in henne med olivolja efteråt.

• Monem

Nu då min tjej har blivit dryga 10 månader så tvättar jag lite med tvål. Tidigare använde jag ingenting utom vatten (i duschen) naturligtvis. Efteråt är det miniderm som gäller. Hon får lätt torr hud så att smörjas in är ett måste!

Monica

• frikadellen78

Vi använder barnängens shampoo och tvättar hela lillskruttan med.

• Magma

Min babysimlärare menar att barn under ett år inte ska duscha, så vi har alltid badat i baljan hemma efteråt med olja i. Nu när hon är över året och vi är inne på babysimkurs nr 4, så duschar hon på badhuset.

• StinaLisa

Kanske ska säga vad vi själva gör: badar i balja med ordentligt med barnolja i, direkt på plats på simmet.

• bitsy

Badar balja med badolja när vi kommer hem. Vi använder aldrig tvål eller lotion el dyl.

• elin 79

hon duschar med mej i duschen på simmet , bara vatten!
    Olivolja efteråt, finns inget bättre än olivolja.

Vill vänta så länge som möjligt med tvål, schampo o dyl..bara massa skit i ju.

• Jempa L

Använder Natusans Top to toe-wash efter babysimmet. Häller en liten skvätt i badbaljan och sedan duschar vi av det. Vi får inte använda några olje-produkter pga halkrisken. Brukar inte smörja någonting efter badet, utan möjligtvis på kvällen om jag tycker att hon är torr.

• MuminMy

Om det är en bassäng som har en reningsanläggning som inte främst använder klor (t.ex. rehabbassäng) behöver barn under ett år inte duscha alls efter badet. Annars rekommenderar vi på vårt babysim att man duschar barnet i ljummet vatten och om barnet har torr hud (eller det är kallt ute) smörjer med lite olja, själv använder jag kallpressad linfröolja). Sedan kan man göra en vanlig "badprocedur" hemma.

Det är ofta kallt i badhusens duschutrymmen och ljuden blir konstiga där och det är ganska otäckt för mindre barn så det bästa är att klara av den biten så fort som möjligt och sedan ta resten hemma

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden Vad tvättar och smörjer du ditt barn med efter babysim?