Lärarlön?
Ungefär vad tjänar en lågstadielärare i sverige?
Vad tjänar en fritidsledare?
Ungefär vad tjänar en lågstadielärare i sverige?
Vad tjänar en fritidsledare?
Menar du som ingångslön eller när man jobbat ett tag?
I vilket fall som helst så skulle jag fått ca 19000 i ingångslön om jag varit färdig lärare nu. Gäller i Göteborg. En släkting till mig som arbetat som lågstadielärare i 20 år har ca 22500. Hon arbetar i en mellanstor stad i södra Sverige.
Löneskillnaderna är ganska stora, särskilt mellan Stockholm och resten av Sverige.
Jag går sista terminen på min lärarutbildning och har nyligen fått anställning från och med januari, jag fick 22000:- i ingångslön. Detta är visserligen i skolår 4-6 men det heter inte lågstadiet längre utan skolår 1-6 (ibland f-5) kallas för grundskolans tidigare åldrar så det faller under samma kategori ändå . En fritidspedagog tjänar någon tusenlapp mindre. Men precis som NickiA skriver så skiljer det flera tusen mellan kommunerna och speciellt mellan storstad och landsbygd. På www.lararforbundet.se kan du klicka på student ---> ingångslöner högst upp för att se ungefärliga ingångslöner i olika kommuner.
I vår kommun var ingångslönen 17500 för två år sedan. För 4-9 lärare.
*puffar lite* då jag oxå är nyfiken o gärna vill läsa fler inlägg!
Tack för era svar. Men det är ganska hög skatteprocent i sverige va?
Jennski: Japp, ca 30-34% beroende på vilken kommun du bor i.
Jag skulle aldrig nöja mig med en lön under 21 000, vart jag än bodde. Skulle hellre flytta. Man ska inte behöva ta vilken skitlön som helst då man pluggat i fyra år!
Jag jobbar som teaterlärare. lönen är 21000 på heltid, men tjänsten är bara 43%. det var ett vikariat på en termin och det är på kvällstid. Det har gått att leva på tillsammans med min mans lön, men nu har vikariatet förlängts men med bara 36% tid. Det tycker jag inte räcker som deltidstjänst.Blir knappa 6000 i handen... Samtidigt som det blir svår att kombinera med andra jobb.Jag har begärt att få löneförhandla innan papper skrivs för den nya perioden.Men vad är egentligen rimligt. Jag har 4års högskoleutbildning och jag gör ett bra jobb!!!!!!
rj5o0: Kollade på din sida och ser att du bor i Stockholm. Med tanke på det och din erfarenhet och utbildning tycker jag att du kan begära minst 23000. Jag är nyutexad utan erfarenhet och fick 22000, du som har erfarenhet ska såklart ha mer. Hälsa din chef det från mig .
TACK! Det värmer med lite stöd i dessa istider!
rj5o0: Any time .
nike81, håller helt med dig!
nike81, riktigt så enkelt som att flytta är det inte. Inte är det vad jag vill heller!
Anledningen till att jag börjar jobba som lärare är definitivt inte pengarna utan för att göra något annat kul i livet samt för att minska på restid och arbetstid (på mitt ordinarie jobb som jag är tjänstledig från tjänar jag ca 40000:-/månad, reser ca 4 dagar/veckan och jobbar ca 70-80 timmar/veckan.
Vi har dessutom hus här i stan, barnen går på bra dagis och min man har ett jobb som han trivs superbra med och som han tjänar hyfsat på (ca 40-45000/månad). Så du ser, det kan finnas olika anledningar till varför man inte flyttar iväg till en bättre lön. Hade allt varit pengar här i livet hade jag fortsatt på mitt gamla jobb.
NickiA
Jag förstår verkligen vad du menar. Även min sambo har gått ifrån ett yrke där han tjänade mer än dubbelt så mycket som han kommer göra i sitt kommande yrke. Han studerar nu till sjuksköterska. Men anledningen var för hans del att han behövde göra något som för honom kändes meningsfullt. Så av den anledningen kan man ju helt klart förstå.
Nu vet jag inte hur nike81 precis menar men som jag tolkar det och som jag instämde med var att efter så många års studier ska man inte behöva ta en skitlön man inte är nöjd med. Överlag så hoppa man ju att lönerna ska höjas för att det skulle ju inte skada om även statusen på yrket höjdes. Så går det att kämpa för en högre lön så gör man ju gärna det. Men då måste man ju tycka att lönen är viktig också. Annars är det klart att man inte bryr sig! Jag menar tänk vad skönt om man slapp bry sig om det, vem skulle inte önska det!
Ojoj....vad hög skatteprocent. Här i finland så är lärarlönen lägre, men skatteprocenten betydligt mindre. Så i slutändan får man ut lika mycket i handen...Hm, bra att veta.
Tack
LullanK: tack för att du förstår, det är verkligen inte många som gör det.
Självklart tänker jag slåss för den allra bästa lönen jag kan få, det inte så långt som till att flytta på mig för en tusenlapp extra. Jag tvekar inte heller att byta arbetsgivare för att höja min lön, precis som jag gjort i mitt "tidigare liv". Det tror jag, tyvärr, inte är särskilt vanligt bland lärare. Min uppfattning (kanske felaktig?) är att får man som lärare en fast tjänst så stannar man gärna där resten av sitt yrkesverksamma liv. Jag tror att det är en av många anledningar till varför lönerna är så låga som de är inom den offentliga sektorn.
PS. Kule med fler (din man) som vågar bryta sig loss från "tidigare liv".