• Pysseltjejen

Har ni kudde till era 6-12 månader?

Hej!
    Läste nyligen att man skulle skippa kudde av säkerhetsskäl när bebisen kan vända sig själv, typ kring 6 månader.
    Vi har kunnde till vår lilleman och han myser så gott, känns fel att ta bort den, men..ja...??

Hur har ni gjort? Har ni kudde till era små?

• Svar på tråden Har ni kudde till era 6-12 månader?
  • Eliama

Vår dotter vänder sig inte i sömnen så vi fortsätter lugnt med kudde ett tag till.

• pattisza

Vi bytte till en platt kudde och jag tycker det är jättebra. Den stora kudden halkade hon bara ner ifrån och låg på den med halva huvudet såg jättobekvämt ut. Men ingen kudde alls ser också väldigt obekvämt ut.

• Lyxmorsan

Varken ettan eller tvåan har NÅGONSIN haft kudde (inte täcke heller för den delen). För inget av mina barn tycks kunna ligga stilla i sängen, de vrider o vänder sig som små snurror. Var gång jag försökte med något utöver barnet i sängen återfanns det på golvet efter några timmar.

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • JEPPARD

Hej!
    Jag har en plat kudde till min 7 månaders bebis, funkar bra. Hon vänder sig men för det mesta ligger hon still. Eva

• markattan

min dotter har en av våra platta vanliga kuddar! Hon vänder sig men sover inte med ansiktet i kudden! Hon är 8 månader...

Allt handlar nog o utvecklign och så..hur barnet funkar med andning,reflexer osv...

• emzemz

Har aldrig haft kudde till sonen, han sover bra utan

• KajsaS

Nej, hon sover på mage. Vi har en platt kudde från IKEA som vi inte använder.

• mammaNena

Det första dom frågade här på BVC va om man hade kudde.. man skulle verkligen ha kudde här enligt dom.. så mia har haft kudde sen start. idag 1 år.. hon har haft en "vuxen" kudde sen 6 månader, tror jag det var..

• Lyxmorsan
    mammaNena skrev 2006-11-24 22:48:47 följande:
    Det första dom frågade här på BVC va om man hade kudde.. man skulle verkligen ha kudde här enligt dom.. så mia har haft kudde sen start. idag 1 år.. hon har haft en "vuxen" kudde sen 6 månader, tror jag det var..
    Här propsade BVC också på det men jag sa som det var, att mina ungar är för dumma tydligen att sova PÅ en kudde, de sov i, under, bredvid mm mm kudden. Så den åkte ut helt enkelt, med eller utan BVC tillåtelse.
    //mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • Kärnan

vi har också barnkudde från ikea men jag tycker inte den är så platt... den blir liksom nedsjunken i mitten och bullig på sidorna...

• pattisza

Jag har fått min kudde, men jag tror att ikea har en plattare variant också men hittar inte den på nätet. Babybutiker har säkert platta kuddar typ rätt start.

• Gärdvall

Vi hade en platt liten kudde i vaggan, men eftersom Alvin vägrade sova i den, så har han aldrig använt kudde. Nu är han 7½ månad och sover nästan bara på mage, så då behövs det ju inte.

• Miamaria8181

Julia har alltid använt kudde tills för några dagar sedan då hon vände sig i sömnen och borrade ner hela ansiktet i kudden. Vi tog bort den helt eftersom vi inte vill att hon ska sova med ansiktet i en kudde. Hon är nu sex månader, på dagen faktiskt :), och har kunnat vända sig drygt en månad men inte gjort det på natten förrän nu.

• Lallara

Kärnan: Vi har en platt kudde av märket Rätt Start (billigaste varianten) till vår 7-månaders. Han har haft den sedan han föddes och den känns helt "ofarlig". Inköpt på Babyland.

• Rerre

Sessan har en vanlig kudde och har haft den sedan hon var ca 6 månader, men hon ligger aldrig med huvudet på den Möjligtvis precis innan hon somnar men sedan leker hon pippi och ligger upp och ned i sängen.

Sessan 17/6-05 & Thias 31/8-06
  • litenkotte

Vår son har en kudde från Ikea som är ganska platt, men som någon sa så sjunker den liksom ihop på mitten och blir lite bullig på sidorna om huvudet. Vi tog bort kudden för ett par dagar sedan med tanke på att han om några månader kanske börjar vända på sig, men det känns som att han har sovit sämre sen vi tog bort kudden så idag fick han tillbaka den. Nu sover han gott... så den får nog ligga kvar tills han börjar vända på sig...

• cool

Ha inte läst igenon tråden,men min svägerska blev rekommenderad av bvc att kudde ska dom ha nu efter födsle?!
    Själv ha vi en platt kudde,men när han va så liten så använde vi ingen.

Svar på tråden Har ni kudde till era 6-12 månader?