Om du kom på din 13-åring att se på porrfilm.
Vad skulle du göra?
13-åringen hade alltså inte upptäckt dig än.
Vad skulle du göra?
13-åringen hade alltså inte upptäckt dig än.
Ingenting..... Jag tror att ibland ser/hör/upptäcker man saker hos sina barn som man bara måste acceptera och gåvidare. Integriteten är viktig - att låta ngn växa och göra misstag utan att alltid påpeka om hur man inte får göra eller om ngt är mindre bra. Allt vuxet och förbjudet är spännande Att hitta sin sexualitet, är inte det en del av livet....
Bra!
Kanske vänta tills han tittat klart och sedan passa på att ha "blommor och bi" samtalet...
Ser inget större problem med att de faktiskt försöker hitta sin roll i vuxenlivet på detta sätt.
Men man ska nog prata om att film och verklighet oftast inte är samma sak.
Det beror nog helt på vad det var för typ av porrfilm, det finns ju trevliga och mindre trevliga sådana...
Tja, de har ju sitt privatliv precis som jag har mitt. Härhemma tror vi inte på förbud rent generellt. Jag utgår från att mina värderingar slår igenom i deras sätt att agera. Utforska måste man dessutom få lov till.
Det skulle inte va okej. Skulle förklara för mitt barn att den tiden kommer.
Jag skulle inte heller tycka det var okej.
Det som visas i tex pf stämmer så ofta inte alls överens hur det är i verkliga livet.
Mina föräldrar skulle inte acepterat det,och jag tittade inte heller.
Jag hade pratat med barnet...eller tonnåringen.
Nej, det som ses i porrfilmer stämmer inte med verkligheten. Det som ses i vanliga filmer stämmer inte heller överens med verkligheten. För att inte tala om allt som ses på internet!
Ifall Kevin satt och tittade på porrfilm skulle jag göra absolut ingenting. Det hör till hans PRIVATLIV, vilket alla människor borde få ha rätt till. Stora som små.
ja, inte skulle jag storma in och ha sexualupplysning med honom
Barn/tonåringar måste väl få ha ett privatliv?
jag skulle smyga ut , men senare vid ett lämpligt tillfälle skulla jag prata om sex och varandras rättigherter innom sexspelet. jag såg själv på porr när jag var 13 år då var det ju jätteintressant. nu är det mindre kul , mest löjliga scener tycker jag.
å så är ju bara ungen 13 år knappt en tonåring, hade h*n vartit 16 eller nåt så hade jag överhuvudtaget inte brytt mig. För då hade jag redan kört mitt snack.
Att inte bry sig är att bekräfta- och porr i all ära men sex är sex och 13 åringar ser jag inte som redo för sex, detta av många anledningar. Köper ni oxå hem kondomer, smyger iväg med p-piller och köper porrfilm till era döttrar oxå (för tjejer kollar oxå på porr) Sen hoppas ni att er 14 åring har mod nog att tacka nej till en trekant, eller en analsex orgie med grannkillen, för det förekommer i ALLA porrfilemr, de som e nästintill rumsrena. Pratar ni om detta eller tycker ni att det är privat?
Man låter v´äl kanppas en 18 års gräns (det e det på porr) styra då, de kan flytta hemifrån när de 14, eller köra bil när de e 16?? Jag tycker att sex e underbart, å man måste tala om sex med sina barn- om de så vill detta. Då e ju porr films debatten bra, att förklara att detta är en fiktiv upplevelse av sex, att allt som görs i filmer inte alltid behöver testas, inte när man blir av med sin oskuld iaf. Inte att vara moraltant, utan att få barnen att repektera sina kroppar å få en sund sexuell inställning. men visst, cum shots e ju kul, eller?
Jag hade inte "avslöjat" mitt barn där och då (hade förmodligen bara gjort saken värre), men jag hade direkt tagit ett snack med sambon om hur vi som föräldrar bäst ska kunna ge en realistisk motbild till porren, och sedan genomfört det snarast.
Jag skulle låta honom/henne titta klart och dagen efter skulle jag prata med honom/henne om sex. Och berätta att det man ser i porrfilmer är inte riktigt vad som stämmer överrens med verkligheten ibland.
Hmm skulle inte lägga mig i, vi har en öppen kominikation har pratat en hel del om sex, vill hon titta på en sån film så tycker jag att det är okej, hon vet ändå vad som är okej när det gäller sex.
Att de tittar på sånt tycker jag inte vi vuxna ska lägga oss i.
Jag skulle frågat honom ifall han lärde sig något...=)
Det finns flera aspekter jag skulle fundera mycket på och förmodligen ta upp med min tonåring om jag vore i dina skor. Tycker väl inte du behöver ta upp den specifika situationen, utan försöka hitta en mer neutral ingång.
Det stormar många intryck emot en 13åring. Man utvecklas i sin egen kropp till vuxen (och även sexuell) individ, därav spänningen med att se på porrfilm i detta fall gissar jag. Utanför detta kommer från massor av håll samhällets signaler om hur man "bör" vara för att vara "rätt".
Porr kan ge en mycket en-facetterad signal om vad sexualitet innebär. När den stunden kommer för ditt barn att ta klivet och bli sexuellt aktiv, är det förmodligen bra om han/hon inte i den situationen behöver känna krav på sig, eller ha en bild över hur sex "borde" vara.
Som vuxen har man redan format sin sexualitet, vi har erfarenheter och har hunnit känna efter vad vi gillar. Vi kan se på porr som någontin utanför oss själva, en fantasi, ett "verktyg" till njutning. Håller man som 13 åring på att hitta/utveckla sin sexualitet tror jag verkligen att porr kan påverka hur den utvecklingen kommer att bli.
Utöver detta är ju som bekant könsroller och ideal ofta snevridna i porrfilm. Som vuxen kan vi isolera även detta - vi vet att tex kvinnlighet inte kräver att man agerar som en porraktris. Vi vet att det inte är självklart att alla tjejer vill ha en 20 cm snorre där bak. Detta vet inte en 13-åring. En 13åring har inte hunnit forma den verklighets-ram som behövs för att kunna hantera en "vanlig" porrfilm. Resultatet kan bli att såväl din sons/dotters värderingar som normer blir snevridna.
Det här är i alla fall lite av det som jag skulle fundera över. Men det finns andra, mer lämliga sätt att försäkra dig om att det ovanstående inte är/kommer att bli fallet, än att ta upp att du ertappat honom/henne. Vad som passar beror bara på er relation. Lycka till.
Aroree: Jag skulle inte ha kunnat formulera mina tankar bättre än vad du just gjorde. Håller helt med dig! *applåd*