• Cinnalinna

fråga om bebisens förhud

Jag undrar vad BM rekommenderar i Sverige angående bebispojkars förhud.
    Jag bor i Spanien och här har jag blivit rekommenderad av två olika barnläkare att varje dag efter badet försiktigt tänja (dra tillbaka så långt det går) på förhuden för att med tiden tillslut kunna dra bak den helt och på så sätt förhindra för trång förhud i vuxen ålder.

Rekommenderas detta hemma? Jag tycker det känns jättekonstigt och vill inte hålla på och pilla på honom. Kan liksom inte tänka mig att naturen är så klantig att det där inte fixar sig själv för de flesta pojkar.

• Svar på tråden fråga om bebisens förhud
  • Jenny m Benjamin

Nej. Här säger man att förhuden inte ska dras tillbaka förrän pojken själv kan göra det. Den tänjs i så fall det lilla som behövs när han är där och pillar... och pillar och pillar och pillar...

• vitmaskros

Här har jag fått information av bm att ge f*n i förhuden utan bara kolla så att den inte blir röd för då kan det vara förhudsinflammation, mitt råd håll koll rör ej.

• Dionadel

Min son har kluven förhud och det fastnar alltid en massa grejs där så jag har inget val än att rengöra därunder emellanåt. Men den sitter ju inte ihop på undersidan så det är inget som verkar störa honom så mycket.

Fördelen med att vänta barn är att man vet var man har dem
  • mamma ingo

NEJ!!! säger dem tydligt!! det kan bildas ärrvävnad pga att man försöker tänja. ärrvävnad i huden som orsakas av sprickor i "underhuden" som varken syns eller knappt känns.

dessa ärrvävnader i sig kan orsaka trång förhud när puperteten kommer eftersom ärrvävnad gör huden oelastig.

huden skall vara elastig nog att självt tänjas i puperteten på grund av att pojken då kommer att få erektioner dagligen oavsett om han vill det eller inte. (erektioner får dem i pupertetens början och framöver även om dem inte kan känna sexuella känslor ännu.)

om det visar sig i hans senare år av pupertet att den inte drar sig tillbaka kan det åtgärdas då på kirurgis väg om det anses vara besvärande i uroligiskt mening. men detta är inte så vanligt trots att många små bebis-pojkar inte kan få huden over ollonet.

låt den vara, du kan skada den (säger man i sverige i alla fall)

min son har trång förhud.

• Beckah82

´ Nej nej nej. Den ska låtas bli helt tills pojken är stor nog att tvätta själv dvs flera år gammal!

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
Svar på tråden fråga om bebisens förhud