• RoLaren

Har ni svårt att andas när ni liggar?? v. 34

Jag vet att jag inte får ligga platt på ryggen här sist i graviditeten, men även när jag ligger på sidan känner jag att det är svårt att andas - väldigt obehagligt!! Dom senaste dagarne har det varit nädvendigt att sova med en ekstra kudde under huvudet - så nu har jag även mer ont i resten av kroppen än jag hadde förut!!).

Finns det andra som känner som jag??? Det känns hemsk och jag märkar att jag har börjat bli lite rädd på kvällen och stannar uppe länge....

V. 34

• Svar på tråden Har ni svårt att andas när ni liggar?? v. 34
  • Leeloo

Har oxå svårt att andas, nästan hela tiden. Lungorna trycks ju ihop för att bebis tar så mkt plats.

• Smülschen

Känner igen mig, fast jag bara är i v. 31. Fast jag tycker det är värst när jag sitter hopkurad men ibland kan jag inte sova alls på nätterna för jag hittar ingen ställning som gör att jag kan fylla lungorna tillräckligt mycket. Känns som jag har konstant syrebrist. Drabbas nästan av panik och det är skitäckligt!
    /Smül

• Fantasia84

Samma här.. Har jobbigt att andas oavsett vad jag gör. Måste hela tiden ta djupa andetag för att få i mig extra syre, det är jätte jobbigt! Men snart är ju våra bebisar här.. MVH Emma v.34

• turia

jo det känns men jag är förvånad hur fort man vant sig med detta nya "flåset" Värst kan det va ibland när man lägger sig ner i sängen för kvällen, men det är väl nån svallvåg som kväver lungan
    // V 35

• dottermorochmormor

Jag är bara i v. 27 och har samma problem (har jag en jättebebis därinne?!) jag blir andfådd bara av att ligga ner, sitta, stå......otroligt frustrerande och jobbigt och jag kan känna att jag får lite panik när det är som värst.....Jisses, jag har ju 13 veckor kvar!!!!

/Ina69

• Mia1

Inte andfådd av att ligga ner men så fort jag gör ngt ansträngande. Min favoritställning i sängen är fortfarande rygg och jag har inga problem med det

• RoLaren

Tack för alla svar. Konstigt hur det känns tryggare när man vet att man inte är ensam om att ha det som man har det... Så vet man åtminstone att det är normalt, så att säga!
    Men det känns läskigt och sen när man vet att det bara blir värre tills vecka 36 där magen sjunkar lite.... ooohhh!!!

• sophierush

Är oxå i vecka 34 och har svårt att andas speciellt när jag ligger på rygg men även som du säger ibland på sidan med. Fast det går ju lättare...

• MiniPyret

Jag hade svårt att andas för 1 vecka sen och fick nästan panik när jag inte fick in djupa andetag!
    Var hso läkaren och fick veta att det är helt normalt när barnet växer och livmodern trycks uppåt och "puttar" iväg de andra organen!
    Var som dig jätterädd för att gå och lägga mig sen men bara man bullar upp med kuddar så blir det bra!

• Carisma95

Min BM rekommenderade bara att man inte skulle ligga på rygg eftersom det trycker på stora kroppspulsådern och man då lätt blir yr och illamående. Men inte att det är farligt.
    När man ligger på sidan så är det svårt att andas pga. att moderkakan har vuxit såpass högt att den trycker emot lungorna. Alltså två helt olika anledningar.
    Det bästa man kan göra är att lägga en extra huvudkudde, även en kudde mellan benen lättar faktiskt.

• turia

Jag har länge sovit på 2 kuddar, men det känns ändå som man ligger i nerförsbacke..hehe om man kikar på den stora magen som nästan är i vägen för tv:-n- Nej nu överdrev jag men man känner sig liiten ibland...
    /v 35

Svar på tråden Har ni svårt att andas när ni liggar?? v. 34