besök nr 2 hos barnmorskan... vad gör man då?
hej är i gravid i vecka tretton och ska till barnmorskan i vecka 16.. och undrar vad man gör då? UL? mer blodprover?
hej är i gravid i vecka tretton och ska till barnmorskan i vecka 16.. och undrar vad man gör då? UL? mer blodprover?
Hallå!
I Uppsala där jag bor, görs inga kontroller om allt har gått bra dittills. Varken blodtryck, vikt eller något annat. Här får man dessutom välja om man vill gå på gruppbesök tillsammans med andra blivande mammor eller om man vill träffa sin BM ensam.
Lycka till!
Hej!
I Stockholm på mitt mvc gör man ul i v16-18 men det är på sjukhuset och på MVC. Andra besöket på MVC (efter inskrivningen i v10 och så läkarbesök i v12 där ibland gör gynundersökning) var i v20 och då gjorde man blodtryckskoll, lyssnade på hjärtljud (bebisens), ev urinprov, kollade järnvärdet. Sedan gör man dessa kontroller var fjärde vecka första + att man börjar mäta magen. Sedan får man komma på koll var tredje vecka från 7:e månaden tror jag. En del går varannan vecka mot slutet och till sist varje vecka.
vi kolla blodtryck å urin,vikt å hon fråga hur ja kände mig, men ja fick göra mitt 2 besök efter ul så då va ja i vecka 21.
sen så lyssna hon på magen
Här där jag bor så går man inte till Bm på andra besöket förns efter det stora Ul:et..jag ska tex till min bm nästa gång om tre veckor då är jag i v.23. Enligt vad hon sa på inskrivningen så ska vi ta blodtryck igen, väga mig, kolla hb värdet och socker prov och kolla urinet. Sen kommer hon att lyssna på hjärtljuden och mäta sf-måttet på magen.
De e vad dom gör här i varje fall.
Det skiljer sig mkt från olika mottagningar, inte bara från stad till stad.
Men det andra besöket vi var på som var i vecka 25 mätte vi magen, kollade blodtrycket, blodprov - järn & socker , lyssnade på hjärtat samt pratade lite allmänt.
det är olika. men inskrivning i v 10ca. sen ul på sjukhuset v 17
sen mvc v 25 man kan få tidigare här i v 21 om man är orolig