• nia4

Min a-kassa

Tror att jag inom det snaraste kommer att säga upp mig från min tillv-tjänst. Misstrivs något enormt... Hur blir det med a-kassan? Hur mycker kommer jag att få ut? Idag har jag ut ca 11.000:- på min 75%-tjänst. Vad händer med min karens om jag jobbar extra tex på ica? Några tips & ideer. Känner mig desperat!

• Svar på tråden Min a-kassa
  • anna68

Men skaffa dig ett nytt jobb innan du säger upp dig! A-kassan är till för dem som BLIR arbetslösa, inte för dem som GÖR sig arbetslösa! Såg i din pres att du har tre barn att försörja, så jag undrar hur du bara kan fundera på att säga upp dig utan att ha nåt nytt? Du kan inte leva på andras pengar bara för att du inte trivs på ditt jobb. Det finns MASSOR med människor som inte trivs på sitt jobb. Ska vi försörja alla dem?

• emmizenma

Det är lättare att få ett nytt jobb när man redan har anställning, det är min erfarenhet. Sök massa nya jobb!
    Det är jobbigt att inte trivas på jobbet och det kan göra att man mår extremt dåligt så sök nya jobb!  Om du säger upp dig är det om jag inte minns fel 90 dagar innan man får a-kassa. Men lår a-kassan bli din sista utväg!

Lycka till!

• True Romance

Om du säger upp dig själv får du ca 45 dagars karens. Därefter får du alltså 80% av din nuvarande lön, efter 200 dagar 70%. Därefter kan du få 150 dagar om du har barn med 65% av lönen.

Röstar på att du försöker hitta ett nytt jobb innan du säger upp dig. 80% av en 75%ig lön är inte så mycket...

• Hallonröd
    True Romance skrev 2006-11-25 21:29:27 följande:
    Om du säger upp dig själv får du ca 45 dagars karens. Därefter får du alltså 80% av din nuvarande lön, efter 200 dagar 70%. Därefter kan du få 150 dagar om du har barn med 65% av lönen.Röstar på att du försöker hitta ett nytt jobb innan du säger upp dig. 80% av en 75%ig lön är inte så mycket...
    Rättar dig lite... De som har barn får 450 dagar med som minst 70%   De hamnar aldrig på 65 % och får 150 dagar extra utöver de 300 dagarna
  • nia4

Hej!
    Känner att jag nog behöver försvara mig lite... Är sjukskriven nu... Arbetar med mkt tungt socialt arbete med hot och våld som vardagliga inslag. Har kommit till en punkt där varken kropp eller själ orkar med det längre....

• Sannive

Om du säger upp dig, så får du karensdagar, så har du inte pengar undanstoppade så kan det bli riktigt jobbigt för dig.
    Jag förstår att du sitter i en jobbig sits, du är sjuk och känner att du inte längre orkar arbeta kvar på din nuvarande arbetsplats efer sjukskrivningen.
    Börja söka dig ett nytt jobb, skriv in dig på arbetsförmedlingen, prata med läkare och försök få ett läkarintyg på att du inte längre är förmögen att utföra ditt nuvarande arbete och då kan du kanske komma undan karensdagarna.
    -Tänk också på, att A-kassan numera är ett fritt villebråd för regeringen, det kommer bli allt sämre och så kommer det är fortsätta.

Lycka till och jag hoppas att du snart mår bättre

• evaviola

Kan du inte komma överens med chefen om att bli uppsagd, då har du bara 5 dagars karens?

Bäst vore ju att hitta ett jobb som du trivs med. Förstår helt o hållet din sits, har själv jobbat med samma sak, och jag o min chef kom överens om att säga upp mig.

• Mrs Ray

Klart det finns situationer när man faktiskt MÅSTE säga upp sig -när t.ex. hälsan blir lidande - fyssikt ELLER psykiskt. Den som är mobbad av en dålig chef kanske inte klarar att stanna.

Men det blir 45 + 5 dagars karens när du säger upp dig själv (fem dagars karens har alla), så då måste du veta att du kan klara dig under den perioden. Karensperioden skjuts upp om du jobbar med annat under tiden.

Men i din sits så borde det kunna lösa sig på annat sätt, kanske genom att du får sluta av medicinska skäl. Kolla upp det först!

Svar på tråden Min a-kassa