• ModerBlå

Ditt bästa potatisrecept.-)

Snälla ge mig ditt bästa potatisrecept. Vill ha nått gott till lövbit som jag ska steka ikvällRäcka ut tungan

Tusen tack på förhand.
    **ja ser det snöar**
  • Svar på tråden Ditt bästa potatisrecept.-)
  • Jannamia

Hasselbackspotatis

Ingredienser:

12 goda potatisar
    3 msk smör
    3 msk ströbröd
    salt

Gör så här:

1. Skala potatisen noggrant
    2. Lägg varje potatis i en träslev och skär tunna skivor mot sleven.
    3. Lägg potatisen i en eldfast form.
    4. Lägg små klickar av smör ovanpå varje potatis.
    5. Grädda i ugn i 225 grader i ca 45 minuter så de får en härlig gyllenbrun färg.
    6. Ta ut formen och pensla varje kvart med smör.
    7. Sista gången strör du över med ströbröd och salt.

• ModerBlå

Jannamia Det lät ju gott...tack.-)

**ja ser det snöar**
  • mamsen76

Röstin som min sambo gör e SÅÅÅÅÅ god. Strimmla potatis (typ på den grövsta sidan på ett rivjärn), hacka lök och vitlök och gegga ihop detta. Sen lägger du allt i en stekpanna, gärna en liten mindre panna så att kakan blir rätt tjock. Ha inte för hög värme för då bränns det lätt. Ta hjälp av en tallrik el liknande när du ska vända kakan. När det är gyllenbrun och fin så brukar vi lägga över den på en plåt och sen får det stekas färdigt i ugnen. Den ska vara knaprig på utsidan och mjuk inuti.....mums.

Sen skär man den i tårtbitar och strör flingsalt över.

• LullanK

Har dessvärre inget recept men RÅSTEKT POTATIS är ju så gott. Dessvärre lite flottigt men är det lördag så är det! Måste ju gå o leta upp i vilken kokbok eller matsida här på nätet som helst!

Så det var mitt tips! Å sugen blev jag oxå!

• mamsen76

RÅSTEKT POTATIS: Finskiva potatisen och förstek den innan du strör ut skivorna i en ungsform. Ganska hög värme tills dess att potatisen fått en knaprig yta. Det behövs inte alls så mycket fett om man typ använder olivolja i en sprayflaska.

• Themis

Mandelbackspotatis

Köp mandelpotatis och skiva dom tunt som Hasselbackare, så att de fortfarande sitter ihop.

Pressa flera vitlöksklyftor i god olivolja och pensla potatisarna var tionde minut medan de är i ugnen ca 40 minuter i 225 grader.

Strö över flingsalt en gång innan ugnen och en gång efteråt.

Ost och ströbröd som man brukar ha på hasselbackare struntar jag i, tycker detta är godare.

• LullanK

Åhh mamsen 76:
    Super, var nästan på väg att ringa pappsen min o fråga efter hans recept! Å pappas recept är superflottigt så det där lät bättre! Ska jag nog göra imorn! Ska genast kopiera det du skrev o spara!
    Tack säger jag!

• mamsen76
    Hoppas det blir bra!!!!
  • ModerBlå
    Men tusen tack för hjälpen tjejer Såg inte att ni andra skrivit...har nu börjat med jannamias recept.....hasselbackspotatisen ligger i ugnen
    **ja ser det snöar**
  • ModerBlå
    Men drar nog på olivolja och vitlök på oxå ha en trevlig kväll tjejer
    **ja ser det snöar**
  • Baby on the way

mamsen76 jätte bra recept

Svar på tråden Ditt bästa potatisrecept.-)