• Monica S

ögoproblem på katt

Vår kattkille på 8.5 år verkar ha fått problem med sitt öga.
    Det är det undre ögonlocket som går upp en bit över ögat.
    Ser lite grumligt ut oxå.
    Han verkar inte alls påverkad av det, äter som vanligt, och man får titta och röra (klappa) vid ögat som vanligt.
    Nån som vet vad det kan vara??

• Svar på tråden ögoproblem på katt
  • Skärgårdsfru

Starr kanske? Börjar få dålig syn? Varar ögat något?

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • JeckaH

Eller någon inflammation kanske. Be en vetrinär undersöka kissen!

• Vicryl

Jag har hört av en väninna som är uppfödare att det är dags att avmaska katten när de inre ögonlocken börjar synas. Tydligen är det ett symtom på mask. Det kan säkert ha andra orsaker också...

Allt kan hända, därför är jag lugn.
  • Skärgårdsfru
    Vicryl skrev 2006-11-25 21:25:33 följande:
    Jag har hört av en väninna som är uppfödare att det är dags att avmaska katten när de inre ögonlocken börjar synas. Tydligen är det ett symtom på mask. Det kan säkert ha andra orsaker också... Allt kan hända, därför är jag lugn.
    Det är de tredje ögonlocket din väninna pratar om då inte det undre ögonlocket. En katt har övre och undre ögonlock precis som människor. Men utöver det så har dom en tredje blinkhinna. Det är en vit hinna som skjuter upp över ögat, helt eller delvis. Det är ofta ett tecken på en infektion i kroppen (även andra infektioner än mask men ett vanligt symtom på mask som din vännina säger). Då syns det på båda ögonen. Om blinkhinnan endast syns på ett öga så är det ögat som har blivit skadat på något sätt.
    Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Fröken Fräs

Man skall ALLTID kolla upp en ev.ögonskada snarast möjligt då ögon snabbt kan bli dåliga, i synnerhet om det är ETT öga. Risken är då större att det är en skada ex.pinnstick eller så. Framfall av tredje ögonlocket pga mask är dubbelsidigt. Starr är en djupare grumling och gör inte ont och påverkar inte ögonlocket. Grumlingen kan däremot vara en hornhinneskada och en sådan måste under veterinärvård.

Lycka till och pussa katten!

• Vicryl

Skärgårdsfru & Fröken Fräs:

Ni  har helt rätt, det var naturligtvis det tredje ögonlocket jag menade. Tack för att ni förtydligade mitt svammel Glad.

Allt kan hända, därför är jag lugn.
  • Monica S

Tack snälla ni för era svar.
    Har gett en tredagars kur avmaskningsmedel för att se om det hjälper annars går vi till vetrinären.
    Att vi har väntat beror på att han har varit lika glad och go som vanligt. Busar och äter...

Svar på tråden ögoproblem på katt