• aifos75

Ledighet innan BF

Jag går direkt på problemet. Jag har tänkt ta ut semester 3v innan BF för att hinna varva ner, förbereda mig mentalt, hinna pyssla hemma och göra sånt man inte kommer att ha tid med sen under den första tiden. Men nu har min arbetskollega blandat sig i det och tycker inte alls jag ska göra så, möjligen gå ner på halvtid, och spara ledigheten tills senare. Hon menar på att vad behöver man gå hemma och dra om man mår bra, och hur tråkigt blir det inte om det drar över tiden ytterligare 2v? Har ett ganska stillasittande jobb så hon tycker att jag lika gärna kan sitta där och småpyssla. Att jag ska ta och fundera om på allvar. Men det är väl ändå min kropp och mitt privatliv det handlar om! Mina andra kolleger tycker jag ska strunta i henne men känns inge kul om hon blir sur på mig för att jag ändå gör som jag vill. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-25 23:04:27:
    Tack för allt stöd jag fått! Det är ju så olika hur folk känner inför ledighet, min kollega kanske inte behövde nån extra tid för sig själv när hon väntade men det känner jag att jag behöver. Sen vet man som sagt inte när bebisen kommer, kan ju mycket väl komma för tidigt och då har man inte hunnit vara ledig alls. Ang. om mammaledigheten är semestergrundande så är den det på mitt jobb i alla fall, får ny full semester året därpå. Det kan ju vara skönt att dryga ut föräldraledigheten med den på slutet.

• Svar på tråden Ledighet innan BF
  • lilla pinglan

Jag förstår tanken men att vara hemma och varva ner, men jag måste nog hålla med din kollega -spara dina dagar.
    Inte för att hon ska bli sur utan för att du kan behöva din semester vid ett senare tillfälle, du kanske inte får den dagisplats du vill ha när dina f-dagar är slut eller se ännu längre fram , hela din mammaledighet är inte semestergrundande,
    det kommer ju en sommar när du har börjat att jobba igen.

Men du ska givetvis göra det som känns bäst för dig och inte basera det på vad andra tycker och tänker.
    Lycka till!!!

• Mamma och Mor

Jag tycker det är vansinne att jobba ända fram tills barnet kommer. Det är ju en stor omställning att få barn och nog är det allt bra att mentalt hinna förbereda sig samt rent fysiskt vila upp sig. Jag har själv ett stillasittande jobb men valde ändå att gå hem inför förlossningen två veckor innan bf. Använder du semesterdagar så sparar du ju föräldradagarna.
    Ta ledigt ett tag innan bf, navelskåda och pyssla lite. Även om det kan bli lite långtråkigt så är det verkligen när man är ledig som man vilar upp sig.

• röd sol

Jag var i samma sits som dig och valde att gå hem 4 veckor innan bf - jag personligen känner att det var behövligt så känn efter själv! Det är ingen annan som kan bestämma när du ska gå hem........

I lôve
  • metallgem

Jag jobbade sista dagen den sista oktober, bf 20 november.
    Jätteskönt! Nu hade jag ont i fogarna och blodtrycket var lite högt så det var skönt att vara hemma lite och stressa av och förbereda sig.

Nu har bebis inte kommit än så denna sista veckan har varit seeeg som sirap
    Men, det kunde lika gärna varit så att bebis hade kommit en vecka för tidigt.

Jag hade gjort som du tänkt från början, gått hem några veckor innan bf.

• sweetanna

du ska självklart gå hem! jag har tyvärr inga semesterdagar kvar, får ta av min mammaledighet..men hem ska jag!

jag har inte jätte koll, men mammaledigheten är väl semestergrundande? så när jag kommer tillbaka kommer jag ha semester som alla andra..?! självklart ska du gå hem, att lyssna på andra är bara dumt! det är du som är gravid och ska orka även när barnet är fött.

• Mamma och Mor

Tror att första 120 föräldradagarna är semestergrundande, men inte resten (men jag är lite osäker på antalet semestergrundande dagar).

• Oliver och Meja

Jag tycker du ska göra precis som du vill. När jag väntade Oliver bestämde jag mig för att sluta 4 veckor innan och det var många på jobbet som tyckte jag slutade för tidigt, men det sket jag i.....och tur var väl det för Oliver kom 2 veckor för tidigt! Hade jag jobbat längre hade jag inte hunnit vara hemma och vila upp mig lite, tvätta och lägga fram bebiskläderna, bädda vaggan osv (det kan man väl iof göra på kvällarna men vem orkar det när man har jobbat!) Och det där om att ha ett stillasittande jobb gör det inte alltid enklare, jag tycker att det är jätte jobbigt att sitta still för länge och man kan ju inte lägga sig och vila och sova middag när man vill på jobbet.
    Nu är jag beräknad till 21 december och jobbade min sista dag igår, underbart skönt, nu ska jag fixa och dona och bara vänta in bebisen.

• soraya

Visst det kan bli tråkigt om du går 2 veckor över tiden - men om bebben kommer två veckor tidigt då?

Då kan det vara ganska skönt att ha gått hemma i några dagar i alla fall, och plockat och donat och fixat.

• zebran i Stilla havet

Klart du ska ta ut ledighet innan om du kan. Vila upp dig rejalt sa att du orkar med bebben nar den val kommer. Det onskar jag att jag hade gjort!

Jag (och alla jag kanner) tyckte att jag var tapper i overkant som planerade att jobba tills 2 veckor innan BF. Sedan kom grabben 3 veckor tidigt anda sa det blev inget ledigt alls for mig.

• Anne69

Jag var ledig tre v innan dottern föddes och det behövdes verkligen! Egentligen handlade det inte så mkt om det fysiska utan om att få tid att mentalt förbereda sig för förlossning o föräldraskap. Så utifrån detta rekommenderar jag dig varmt att ta ut ledigheten!

Svar på tråden Ledighet innan BF