Ledighet innan BF
Jag går direkt på problemet. Jag har tänkt ta ut semester 3v innan BF för att hinna varva ner, förbereda mig mentalt, hinna pyssla hemma och göra sånt man inte kommer att ha tid med sen under den första tiden. Men nu har min arbetskollega blandat sig i det och tycker inte alls jag ska göra så, möjligen gå ner på halvtid, och spara ledigheten tills senare. Hon menar på att vad behöver man gå hemma och dra om man mår bra, och hur tråkigt blir det inte om det drar över tiden ytterligare 2v? Har ett ganska stillasittande jobb så hon tycker att jag lika gärna kan sitta där och småpyssla. Att jag ska ta och fundera om på allvar. Men det är väl ändå min kropp och mitt privatliv det handlar om! Mina andra kolleger tycker jag ska strunta i henne men känns inge kul om hon blir sur på mig för att jag ändå gör som jag vill. Vad tycker ni?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-25 23:04:27:
Tack för allt stöd jag fått! Det är ju så olika hur folk känner inför ledighet, min kollega kanske inte behövde nån extra tid för sig själv när hon väntade men det känner jag att jag behöver. Sen vet man som sagt inte när bebisen kommer, kan ju mycket väl komma för tidigt och då har man inte hunnit vara ledig alls. Ang. om mammaledigheten är semestergrundande så är den det på mitt jobb i alla fall, får ny full semester året därpå. Det kan ju vara skönt att dryga ut föräldraledigheten med den på slutet.