• Skärgårdsfru

Kastrerar du din katt?

Rekommenderad ålder för att kastrera sin katt är från 6 månader.

Hundratusentals katter beräknas vara hemlösa, de flesta av dessa är skygga och otämjda, men många har en gång varit ett älskat husdjur som någon tröttnat på eller inte orkat ta ansvar för. Detta är ett stort problem - inte bara för alla människor som berörs av den skada dessa vilda katter kan orsaka, utan självklart även för alla dessa otaliga katter.

Djurhemmen är överfulla och privatpersoner lägger ner enorma mängder pengar och energi att hjälpa och hitta hem åt dessa drabbade djur. Så länge kattens status är så här låg kommer floden av hemlösa, vanvårdade och oönskade katter aldrig att sina. När ingen annan bryr sig är det upp till oss kattvänner att öka förståelsen för dessa fantastiska men missförstådda djur och göra vad som står i vår makt för att höja deras oförtjänta låga värde. Förhoppningsvis kan vi göra skillnad.

Hur söta kattungar än är, så kan man inte behålla alla. En fertil katthona kan få fler än två kullar om året, med fler än sex ungar i varje. Kan du hitta bra hem åt 8 till 12 katter varje år i 15 års tid? Kan du leva med vetskapen om att om du hade kastrerad din katt så kunde andra redan hemlösa katter ha fått de hem som dina kattungar istället får?

Fertila hankatter som går fria utomhus hinner bli far till ett stort antal kattungar på ett år. Dessa kattungar blir i många fall hemlösa, avlivade eller placerade på katthem.

Vid kastrering försvinner, förutom möjligheten att fortplanta sig, också påfrestningen det innebär för en katt att vara fertil och löpa. För katten innebär en kastrering att hon/han blir lugnare och mer harmonisk, oftast även keligare och mer benägen att ty sig till sin matte/husse såväl som sina eventuella kattkompisar. För honkatter finns alternativet p-piller men detta är dels inte något hundraprocentigt skydd, och dels har det på senare tid visat sig öka risken för livmoderinflammationer och juvercancer markant. Vidare är påståendet att en honkatt inte bör kastreras innan hon fått åtminstone en (1) kull endast en lång och seglivad myt.

Ordlexikon:

Kastrering av hane= Pungkulorna knipsas bort
    Kastrering av hona= Livmoder, äggstockar och äggledare tas bort.
    Sterilisering av hona= Kastrering sker nuförtiden i 99,9% av fallen. Vid en sterilisering knipsas endast äggledarna av men katten fortsätter att löpa och uppvisa ett sexuellt beteende. En del "dammiga" veterinärer använder fortfarande ordet fastän dom egentligen menar kastrering.

För att hjälpa till med att höja katternas status. Gå in på www.katter.nu/kattstatus
    Flera bitar av texten är hämtad därifrån.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-25 19:05:33:
    Motivera gärna hur du tänker när du svarar ja eller nej.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-27 12:25:26:
    Anledningen till att röstningen endast har ett ja eller nej- alternativ är för att jag är lömsk och vill ha fram om man kastrerar sin katt i alla fall förutom då det handlar om seriös avel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 11:54:14:
    Det var tydligen knepigt med bara ett ja och nej-alternativ. Det var det som var meningen, att få alla att verkligen tänka efter. Om man kastrerar sin katt i alla fall utom där katten används i seriös avel så ska man svara ja. Annars nej.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kastrerar du din katt?
  • Razzla

Har precis blivit kattägare igen (idag) men har redan innan bestämt att han ska kastreras någonstans mellan 8-10 månader gammal. Han kommer nu att vara innekatt men vem vet om vi hittar ett hus så underlättare de ju om de är gjort redan..

• TinkyWinky

Har två hankatter o båda är kastererade beroende på att deras humör inte var det bästa. de kissade överallt o skrek. men nu är det lugnt o de är lite över två år.

• Skärgårdsfru
    AntonÅNina skrev 2006-11-25 19:06:02 följande:
    Har precis blivit kattägare igen (idag) men har redan innan bestämt att han ska kastreras någonstans mellan 8-10 månader gammal. Han kommer nu att vara innekatt men vem vet om vi hittar ett hus så underlättare de ju om de är gjort redan..
    Jo, och det är ju faktiskt skönt också med en kastrerad katt. Alla hankatter börjar inte skvätta men om han väl gör det, ja det är inte speciellt kul :-/ Och om han skulle bli utekatt så minskas risken att han ska börja slåss och försöka bli ranghög bland grannskapets katter. Sen så minskas även risken kring att han ska bege sig ut på långa vandringar för att jaga brudar. Så det finns fler fördelar än att han blir lugn och harmonisk.
  • Skärgårdsfru
    TinkyWinky skrev 2006-11-25 19:10:25 följande:
    Har två hankatter o båda är kastererade beroende på att deras humör inte var det bästa. de kissade överallt o skrek. men nu är det lugnt o de är lite över två år.
    Vad bra Ja det är jobbigt det där med skrikandet och kissandet. Min svärfar hade det så med sina katter tills jag tog dom till veterinären för kastrering. Mina egna katter har alltid kastrerats vid 6 månaders ålder.

Vad fick dig att kastrera dom? Alltså, hur fick du reda på att en kastrering kunde hjälpa mot skrik- och skvättbeteendet?
  • KickStart

Japp alla katter som inte ska gå i avel har vi kastrerat. Både hanar och honor.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Cornette

Båda mina katter är kastrerade. Hankatten kastrerades så fort han visade tecken på könsmognad. Hon katten hann löpa en gång och blev med bebis trots p-piller. Bebisen överlevde inte (eftersom jag inte fattade att det var någon och fortsatte stoppa i katten p-piller) så vid det akuta kejsarsnittet plockade de bort allt på en gång.

• Skärgårdsfru
    viramia skrev 2006-11-25 19:45:43 följande:
    Detta är i alla fall en vettig tråd!
    Vad kul att du tycker det. Välkommen! Cool Hoppas fler också tycker att det är en vettig tråd. Ju fler som orkar läsa den långa ts, desto bättre
  • Benganfans

kastrerade min honkatt när hon var 3½ år hade velat ta en kul på henne men hon vart dålig av p-pillren så då var det bara att kastrera... hon verkar inte ha tagit någon skada av det...

• anime

Ja! Det fanns inga andra alternativ när vi skaffade våra katter. Jag tycker att alla ansvarsfulla kattägare bör kastrera både hannar och honor om man inte tänkt använda dem i avel!

Sverker regerar!
Svar på tråden Kastrerar du din katt?