• JeckaH

Dyrare att kasterera hund?

Läste i en hundtidning om fördelar och nackdelar med att kasterera sin hanhund. Blev jätteförvånad när de hade skrivit att kostnad för detta ligger på 2000kr-5000kr. Det låter ju jättedyrt, jag menar, när jag lät kasterera min honkatt kostade det ca 1000 kr. Och då är det väl ett mer komplicerat ingrepp, när det gäller honor alltså.

Kan det stämma att det är så dyrt att kasterera en hanhund? Jag menar, det är ju ett relativt enkelt rutiningrepp, som inte borde vara dyrare än när man gör samma sak på en katt.

Vad fick ni betala, ni som har låtit kasterera er hanhund?

• Svar på tråden Dyrare att kasterera hund?
  • Hope8082

Vet inte med hanhundar men när jag kastrerade min tik fick jag ge 5300 för det ingreppet. anledningen (förmodligen) till att det är dyrare med hundar är att de söver dem, hankatter lokalbedövas ju bara (iallafall min hankatt gjorde de så med )

• JeckaH

Min katt blev sövd, konstigt. Kan det ha och göra med storleken på djuret då? Min vovve är ju en liten chihuahua, inte större än en katt alltså. Det borde ju inte kosta mer då tycker man.

• Multivitamin

ja det stämmer att det är så dyrt att kastrera en han hund.. vi betalade 3500. En hund är ju ett större och annorlundare djur än en katt, det är inte bara själva ingreppet som kostar pengar utan oxå allt matrial som de använder, sen är ju hundar oxå sövda så som katter, en hund som väger kanske 20-40kg behöver ju mer sövmedel än en katt på nått kilo..

har oxå kastrerat min honkatt för ett antal år sen och ja tror vi betalade 900kr för det om inte mindre...

• giz den allsmäktige

nja e mer komplicerat på hund, mindre efterfrågan osv.

jag annser att om priserna sänktes så skulle man nog iaf få fler odugliga hanhundar kastrerade och på så sätt minimera oönskade valpkullar. dessutom kunde uppfödare kunna vällja in att köpare ska kastrera sina han hundar vid en viss ålder om dom inte är utställningsdugliga.

jag har 2 jag vill kastrera men att hosta upp 10000 för dom känns jäkligt saftigt just nu, visserligen har dom mega bra stam osv men det är sälskapshundar inte avel.

• ia1

Vi betalade 6300 kr, allt som allt, men då hade inte vår hunds testiklar "ramlat ner" så de snittade upp halva magen på honom...

Jonatan föddes onsdagen den 4/10. Vår son är äntligen här!!
  • Multivitamin

men en hanhund kan bli som en helt annan hund efter en kastrering då kroppen slutar att producera hormoner, en kompis hund tappa livslusten helt o hållet, min han hund blev lugnare men han är inte av med sitt revir kissande överallt..

man vet ju aldrig i förskott hur äns hund kommer bli efter en kastrering..JU TIDIGARE I HUNDENS LIV MAN GÖR DE DESTO BÄTTRE..

giz den allsmäktige

ja tänker lite som så att har man skaffa på sej 2 hundar så ska man gott o väl kunna kosta på dem en kastrering oxå, tänk om båda blev allvarligt sjuka, vart får du pengar ifrån då??
    de finns billigare ställen som inte alls tar 5 tusen för en kastrering så du kan nog komma undan med 6-8 tusen för kastrering på båda hundarna.

• JeckaH

Kosta vad det kosta vill, ska nog kasterera min hund. Han ska inte användas till avel :).

• flixflax

Men kolla runt på priser innan du gör det! Min hund (hane) kostade 2400kr han väger dock 40 kg och det var billigare om de vägde mindre. Bor i Borås och på Slå stjärnan här tar de 5500kr.

• first time

Min labbe hane kastrerade jag i början på året i örebro, det kostade 2000kr. En kompis kastrerade sin tik det kostade 6000.....

• Littlefoot

Vi kastrerade vår Golden och det har vi inte ångrat en sekund! För oss kostade det ca 3500. Värt varenda krona!

Svar på tråden Dyrare att kasterera hund?