• P28

Baby eksem- salva?

Hej!

Jag frågar åt ett par vänners räkning vars sjumånaders flicka har fått liknande eksem som sin far. Pappan har kliande eksem på kroppen, torr hud på kroppen, torrhårbotten, och har använt olika medel och salvor för att få bukt med det hela, men aldrig riktigt lyckats. Idag använder han endast Fenuril som behandling. Nu är han äldre och eksemen är under kontroll, men han oroar sig å sin dotters vägnar då han vet hur jobbigt det är med eksem.

Hon är bara sju månader men har redan ganska mycket eksem i ansiktet, på magen, torr hårbotten och har röda, fnasiga händer med eksem som kliar.

De använder Mini Derm från Apoteket, men undrar om det finns något annat som kan hjälpa som man kan smörja in små barn med?

Kan tillägga att vi bor utomlands i ett fuktigt klimat, så eksemen är kanske inte så svåra som de skulle ha varit om man bor i ett torrare sådant, men vi är alla oroliga för hur det kommer att bli med hennes hud i framtiden.

Kan också tillägga att jag inte vet så mycket om vare sig barnskötsel eller eksem, så ni får ursäkta om mina frågor andas oerfarenhet.

Har någon några tips eller råd så skulle vi bli mycket glada!

• Svar på tråden Baby eksem- salva?
  • Reptilfamilj

kliar det mycket och specielt under natten kan man ju börja misstänka att det kan vara skabb och inte bara exsem....annars brukar Bepanthen eller Inotyol som receptfria salvor räcka, det finns ju bättre salvor via recept från läkare... hoppas det lösert sig för dina kompisar...

• A o E

Usch låter inte skoj... Har hon så mycket eksem är det nog bäst att ta det som rekommenderas av barnläkare, (möljigen får hon då hydrokortison, el t.o.m. kraftigare kortisonpreparat, men man bör inte ge det utan läkarordination). Dessutom är det ju viktigt att ta reda på varför hon får eksem... hon är nog allergisk mot något och då måste ju även det ske åtgärder mot det.
    För torr hud är det nog tveksamt om BVC ger andra råd än MiniDerm (det kan dock skrivas ut på recept av BVC-sköterskan - då får man stora flaskor som då blir billigare än tuben man köper receptfritt).
    (Förstod inte om dina vänner bor i Sverige eller inte...?)
    Men LÄKARE är min rekommendation!!!

• Morsan 05

Vi använde vanlig olivolja när lillan fick olika utslag och eksem då och då. Det var en läkare som tipsade om det

• Vofflis

Vi blev rekomenderade miniderm när vår dotter hade exem av sin mjölkallergi. Vi fick även mildison på recept.

• memlan

Jag har använt vanlig idominsalva på migsjälv och barnen. Ta ett tjockt lager innan hon går och lägger sig, täck med gasbindekompress/kläder för att slippa kladd, torka av ev. rester med mjuktrasa/papper på morgonen. När mina exem var djävliga hjälpte idominen mig (nästan) lika bra som kortisonsalvan.

• P28

A o E: Ja mina vänner bor också utomlands.

Jag ska rekommendera dem ett läkarbesök, vi får hoppas att Kina kan något om eksem så att vi kan få någon hjälp till lilla tjejen. Tack för alla råd!

• Mumzzan

vår bvc-sköterska rekommenderade inte inotyol/bepanthen/idomin i ansiktet.. hon sa att dom inte går in tillräckligt i huden utan lägger sig utanpå..
    vi använder locobase när dottern bara är torr och sen har vi fått tips om millodon tror jag den heter.. lite kortisonbaserad salva som säljs receptfritt på apoteket.. jättebra.. hon hade jättestora röda exsem och dom försvann över natten!

Svar på tråden Baby eksem- salva?