Några frågor om säkerhet, snälla hjälp mig!

1. Hur länge kan man ha en barngrind? Vid vilken ålder ungefär börjar barnen kunna ta sig över dem?

2. Vid vilken ålder ungefär kan de öppna dörrar med handtagen ställda uppåt?

3. Är det någon som bor i hyresrätt som vet om hyresvärdarna generellt brukar medge att man sätter upp säkerhetsspärrar på dörrar och fönster även om det eventuellt kräver lite åverkan på vissa väggar/fönster/dörrar?

Får inget svar i min andra tråd, så jag provar en ny...

• Svar på tråden Några frågor om säkerhet, snälla hjälp mig!
  • Mia m Rasmus

Kan svara på 2 utav dina frågor....
    Sonen är snart 23 månader och han kan fortfarande inte öppna dörrar där handtaget är vänt uppåt.

Hos oss så får vi sätta upp dom spärrar vi behöver för vår sons säkerhet utan att först kontakta hyresvärden. Bara man inte förstör mer än i onödan,och det kan bli att man får betala en liten summa när man flyttar.

• åskmamma

Vår son är tre år och har aldrig klättrat över grinden. Beror förstås på hurdant barn man har..
    Vi bor i hyresrätt och vi har inte bett om lov att barnsäkra, vi kommer spackla över hålen sedan.

Det där med handtagen kan jag inte svara på, men förr eller senare kommer de nog underfund med hur man gör, barnet ser ju er! Men vilka dörrar handlar det om? Är det farligheter?

• A o E

Det där med NÄR barnen kan/gör saker är så otroligt individuellt. Ta min son t.ex. som är 15 månader men som nu nästan kan öppna en av dörrarna trots handtag uppåt - tekniken kan han, men når bara nästan upp (på den dörren sitter handtaget lägre än på övriga dörrar.)Sen är han också väldigt lång 187 cm. Men å andra sidan kan han inte häva sig upp ur sin spjälsäng och har aldrig ens försökt häva sig upp på grinden... Men jag har kompisar vars 13 resp 15 mån barn klängt ur spjälsängen... så det handlar m.a.o. om att ha koll på sin egen unges förmåga i god tid...

Det där med hyresrätt har jag också funderat över... men har förstått att man har rätt att göra nödvändiga säkerhetsinstallationer men med så lite åverkan som möjligt. Säkrast är nog att ringa hyresgästföreningen och fråga vad det står i lagen/praxis. Eller kanske ändå hellre be din fastighetsskötare komma hem och sätta upp de säkerhetsanordningar du vill ha... Det har jag gjort ;) (spärr på balkongdörr o fönster - grind & brandvarnare satte jag upp själv)

• åskmamma

A o E: han ärväl inte 187 cm...Skrattande

Tack för era svar! Fler med insikt i detta?

åskmamma: Nja, vi måste byta ut spjälsängen mot en växasäng. Alternativen står mellan att ha honom i vårt rum och ha stängd dörr på natten så han inte kan "rymma" eller att ha honom i sitt rum och sätta upp en barngrind i hallen så han på morgonen bara kan springa mellan sitt rum, vårt sovrum, klädkammaren och toaletten. Det är ju toaletten jag funderar lite på hur länge det räcker med uppåtvänt handtag framför allt...och hur länge grinden mot resten av lägenheten "håller".

AoE: Ja...det är därför jag blir lite fundersam. Det känns som, om han snart kan klättra ur spjälsängen borde han väl snart kunna klättra över en grind?

• nina80

Blank, inte behöver ni byta säng bara för att han kan klättra över. De som klättrar brukar vara jätte duktiga på det de gör och i början kan du ju säkra med en mjuk madrass eller något under så att han inte slår sig om han skulle klättra. På dagtid kan ni sedan öva på att klättra så att han vet exakt hur man gör och beröm honom för hur duktig han är och förklara att på kvällen/natten klättrar man inte utan då ligger man ner och sover. Spjälsängen är praktiskt och barnen brukar känna sig väldigt trygga i dem så det är synd att byta allt för tidigt till växasäng tycker jag iallafall.

Har ni två våningar hemma? Eller vad är det annars för andra rum som han inte får gå in i medan ni sover? Förstår om det är trappan.

Vad gäller toaletten så är mitt tips att sätta upp en liten hasp högre upp på dörren om ni inte vill att han ska kunna gå in där.

Straff är till för brottslingar och inte för barn och inte änns brottslingar blir friska av straff...

nina80: Ja, han ligger ju väldigt ombonat däri, och han verkar gilla sin säng, så det känns lite synd. :-/ Först var vi inne på att ta bort fotändan på spjälsängen, men det verkar inte gå på den sängen vi har (Sniglar från Ikea).

Men du kanske har en poäng i att man bara lägger runt nåt mjukt så kanske det går ändå. Vi kan ju börja med det och se hur det går, för beröm är nåt han gillar att få, då blir han så nöjd och gör gärna samma sak tusen gånger till (fast det gör väl alla barn?! ) )

Vi bor i en 5-rummare på tredje våningen i ett hyreshus. Lghten är i ett plan. De övriga rummen vi inte vill att han kommer åt när vi sover är köket och musikrummet med dyra instrument.

• A o E

Oups! Nej, sonen är 87 cm (15 månader).

• åskmamma

A o E: hihi, jag förstod detFlörtSåg bara så roligt ut!

• A o E

Tror grind är mycket svårare ta sig över än sängen... Det är ju smalare. Men jag kanske har fel.
    KÖKET: Har grind in dit eftersom vi saknar dörr. Detta för att sonen inte ska gå in där själv och klättra upp på bordet, sätta på diskmaskinen (hur gör man för att förhindra det??), eller klättra upp på spisen (ny favoritsyssla som är fullkomligt livsfarlig! - greppar tag i "stänkskyddet" och klättrar upp).
    BADRUMMET: Här är det öppet ganska ofta hos oss - vi har katt som har toan där. Roligt är ju att klättra på toastolen... men det är ju en del i utvecklingen. Kan inte skydda honom mot allt ju, han måste få testa. Är han dock "toatokig" så blir det stängd dörr... olika humör olika dagar. Tror det är viktigt att avdramatisera toaletten. Exempelvis så städar vi toastolen tillsammans varje dag just nu (bara m borsten) så att det sen inte är så spännande. Samma med kattlådan. E får se när jag tömmer - sen dess är den inte lika skojig att leka i.
    MUSIKRUMMET - LÅS DÖRREN med en nyckel eller sätt en kedja/hasp högt upp på dörren. Då kan ni vara trygga, även om han skulle kunna klättra över grinden.

• åskmamma

Vi har nog haft en väldigt oklättrande son förstår jag nu...

åskmamma:

AoE: Tack för tips! Ja, jag är också inne på att han måste testa lite själv, det är väl en naturlig fas antar jag. Bara det att just nu är han inne i en sån otroligt intensiv period och springer runt, klättrar på soffor och stolar (och ramlar ner ibland) och jag vet inte VAD han hinner med när man inte tittar på honom på 1½ sekund. (Han är ca 16 månader)

Han lär sig ju vartefter, men det känns bara så typiskt att detta infaller JUST när han börjar ta sig ur sängen själv. Man vill ju inte ligga och sova om han ramlar ner från soffan eller så, utan nu i början skulle jag gärna vilja ha ett HELT barnsäkert område han kan vistas i tills han lugnar ner sig åtminstone NÅGON promille.

Svar på tråden Några frågor om säkerhet, snälla hjälp mig!