• Minna1982

Kooperativ vs kommunal förskola

Börjar bli dags att fundera på förskola för lillan, och jag har världens beslutsångest.

Vad har ni för erfarenhet av föräldrakooperativ? Bra- dåliga saker? Hur mkt är man involverad?

Känns ju bra att få vara med och påverka själv, men samtidigt kanske det blir lite "mycket" man ska hjälpa till med om man pluggar heltid o jobbar extra.

Som sagt, vad tycker ni är bäst och varför?

• Svar på tråden Kooperativ vs kommunal förskola
  • misslobaloba

Hej.
    Jag har jobbat på både och. Jag måste säga att kooperativet jag jobbade på är helt överlägset alla kommunala jag jobbat på.
    Jag tror att det kan vara så att där kunde de lättare välja sina medarbetare, vilka de som jobbar där passar ihop med och som jobbar på samma sätt och därav blir det automatiskt bra stämmning och samma arbetssätt och det underlättar ju för barnen också!.
    På kommunala får inte personalen välja direkt.

På kooperativet jobbade vi i Reggio Emilias tänk och det vill jag också slå ett slag för, även de kommunala Reggio har varit bättre tycker jag.'

Arbetsinsatsen varierar nog väldigt mkt. Hos oss kunde man antingen vara med i styrelsen, städa 1 g i veckan eller hoppa in och arbeta då vi i personalen hade planering.
    Sen blir det ju givetvis mer träffar då man höst städar, grillar mm också men det är ju bara mysigt. Men det krävs ju helt klart mer engagemang än i kommunal. Men då är det nästan bara engagerade föräldrar till de andra barnen också och det ger ju också fördelar.

Hoppas det inte blev för mkt n

• Minna1982

Det låter toppen, tack för svaret!

• Rubia

Vi har ett personalkooperativ vilket är superduperbra!!! Vi föräldrar behöver inte jobba men eftersom personalen själva driver förskolan så är de oerhört engagerade.

• MammaNova
    Min upplevelse är att vissa kooperativa är mer personaltäta ... man kan ju få rycka in som förälder några timmar/dag här och där så vitt jag vet. På förskolan jag praktiserade på en gång så var det föräldrarna som skötte städningen och på en annan så var det så att det var föräldrar som gick sen fredag eftermiddag om det behövdes och den sista i personalen fick gå 16:00.

Har även arbetat på en privat förskola och den var faktiskt den överlägset bästa måste jag säga !

Men som sagt det behöver ju inte vara typen av förskola som är avgörande. Chef, personal, lokal och DIN inställning är också avgörande !!!
  • Tove

Bi har vår son på ett föräldrakooperativ, och trivs kalasbra!
    Vi bor på en liten ort, och det var nog ända sttet att få ett dagsi här, dte var helt enkelt att dirva det som ett föräldrakooperativ.

Vi har städvecka var tionde vecka ungefär, då vi städar dagiset varje dag, och storstädar på helgen. Inga problem, det går snabbt och lätt!

På vårt dagis finns 20 platser och 26 barn, det är alltså aldrig mer än 20 barn på dagis.
    På dessa 20 barn så är det 4 personal, + en "kökstant". Barnen får således hemmagjord mat. GOTT!

Jag är helnöjd medvårt dagis!

Kram M

• åskmamma

Vi har vår son på kooperativ och jag arbetar på kommunal.
    Fördelen med kooperativ är att barngruppernas storlek kan regleras av styrelsen. Vi har 13 barn och tre personal. Vi har stor insyn och påverkan på verksamheten vilket jag inte kan jämföra med mitt jobb. När vi hämtar våra barn sätter vi oss och fikar och det är en "familjär" stämning.

Vi har ingen arbetsplikt, personalen har valt att ha utomstående vikarier istället för att underlätta för oss föräldrar. Vi får slänga skräp ibland ( ca 1 gång /mån.) Medlemsmöte varannan månad.

• Lilla Linnéa

Vi har våra barn på ett föräldrakooperativ och det är en jättebra förskola! Man har ett stort inflytande, man känner personal och barn väl och man får verkligen se hur barnen har det om dagarna.

• Lilla Linnéa

P.S Jag har 5 dagar i städ, 2 barngruppsdagar och jag sitter med i styrelsen. Pluggar p´å heltid men känner trots det att tiden räcker till.

• Minna1982

Det blir nog kooperativ, har varit o kollat lite o ska på besök nästa vecka för att se hur de har det. Finns det några nackdelar med syskongrupper?

• Cissi2005

Jag tycker efter att ha besökt ett privat AB dagis och ett kommunalt att det privata var överlägset bättre än det kommunala, men det är väl olika, ett tips är att gå på studiebesök på ett eller fler dagisar och jämföra.

• Yiskah

Är det samma pris att betala barnomsorgsavgift som på kommunal förskola?

• åskmamma

På vår är det samma avgift.

• axxette

Jag tror inte det spelar någon roll om det är koop. eller kommunal, det är personkemi mellan föräldrar/ personal och personal/personal som är det viktigaste.

Vi har kommunal förskola och det beror på 2 saker, dels att det inte finns något koop. i närheten där vi bor (alltså på gångavstånd) och dels för att vi inte har det minsta lust att lägga fritid på att arbeta på förskolan. Den lilla fritid som finns vill vi lägga direkt på barnen och på oss själva.

• Lilla Linnéa

axxette, ett föräldrakooperativ handlar om så mkt mer än personkemi. Klart det finns bra kommunala förksolor också.
    F-kooperativ ger en helt annan insyn man är med i verksamhetens utveckling. Vi kan påverka personaltäthet, barngruppens storlek mm. Vi har eget kök då vi inte vill att barnen ska få halvfabrikat - allt lagas från grunden av en utb. kock.
    Det handlar inte om att lägga fritid på förskolan - det handlar om att man egagerar sig på ett helt annat vis än vad man kan på en kommunal förskola, det är värt den tid det tar och det har för oss blivit en självklarhet.

• åskmamma

Axxette: den lilla tid vi lägger på kooperativet gör vi indirekt för vår sons skull. Kooperativ bidrar till sammanhållning och "alla känner alla"-känsla och barnen vet om det, vilket KAN förebygga utanförskap bland barnen! Detta kallar jag att lägga tid till sina barn.

• axxette

Jag har inget emot att andra vill lägga tid och engagemang på koop.förskola, jag skriver bara att vi inte vill det. All respekt för era val!

• åskmamma

Axxette: OkGlad Givetvis gör alla som de vill! Och alla får säga vad de tycker!
    Jag arbetar på kommunal förskola och har min son på kooperativ och ser stora skillnader på exempelvis den sociala biten och insynen i verksamheten - nu utgår jag från hur VI har det och menar inte att det är så överallt.

Efter att vår son började på kooperativet denna terminen kan jag inte tänka mig kommunalt igen. Vi har haft tur med läge, personal, innehåll i verksamhet, barngruppsstorlek, och jag tror inte vi hade varit lika nöjda på alla plan om vi valt en kommunal förskola där vi bor. Nu ska tilläggas att vi blev rekommenderade denna förskola, vilket underlättade valet lite.

Svar på tråden Kooperativ vs kommunal förskola