• m a m m a

7 årig katt, 7 kullar.. ok?

min bekant har en katt som är sju år.. och den får kattungar varje sommar... de har inga planer på att sterilisera den heller
    de säljer/skänker kattungar hela tiden känns det som, som tur så har alla katter hittat hem men ändå.. katten är inte renrasig, ev en blandning.. långhårig/sköldpaddofärgad (stavning?)

är inte det farligt för katten? den är ju inte så jätteung längre direkt

• Svar på tråden 7 årig katt, 7 kullar.. ok?
  • ja88

Absolut inte acceptabelt. För hundar säger man ju max 5 kullar per tik och jag kan inte se att fler än så skulle vara lämpligt för katt.

• Skärgårdsfru

Nej jag tycker verkligen inte det är okej. Det är väldigt slitsamt för en katt att få så många kullar och vara dräktig så många gånger. Om jag vore du så skulle jag på allvar inleda övertalningsförsök till kastrering Det en är en engångskostnad och katten kommer att må sååå bra av det! Argument för kastrering kan du hitta på www.katter.nu/kattstatus

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • m a m m a

jag tror inte det hjälper att övertala henne, jag frågade varför de inte kastrera men då svarade hon att hon orkar inte...? jaha

vad kostar en kastrering?

• Majsan70

Sveraks rekomendationer är att man får ta max 3 kullar på två år.
    Har man en huskatt, så finns det ingen som helst anledning att ta några som helst kullar.

• Skärgårdsfru

En kastrering av honkatt kostar mellan 500 och 1000 kr. Hos min veterinär kostar det 1000 kr och då ingår id-märkning men jag vet ställen som är billigare. Så det är ju en struntsumma om man tänker efter hur mycket en dräktig katt och en kull kattungar kostar.

Jag skulle ändå försöka övertala henne. Jag skulle t.ex. erbjuda mig att själv ta katten till veterinär för att få det gjort. Då kan hon inte skylla på att hon inte orkar. Och om hon då tycker det är mycket pengar, ja då skulle jag säga att jag lånar ut summan till henne på obestämd tid. Då kan hon inte skylla på det heller.

Det är ju självklart du som ska göra det och jag inser att alla inte skulle ha handlat som mig. Men jag skulle ha gjort så och haft kattens bästa i åtanke.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
Svar på tråden 7 årig katt, 7 kullar.. ok?