Var går gränsen för barnmisshandel?
Det finns en lag i sverige som säger att det är förbjudet att "slå" (aga) sina barn. Diskussioner kring detta är väldigt känsliga och man undviker dem gärna. Jag har pratat med många småbarnsföräldrar om detta och kommit fram till att många utför någon form av aga/bestraffning av sina barn MEN de själva anser att just det som de gör absolut INTE är misshandel aga etc. Låter kanske lite flummigt , ska ge några exempel.
Jag har sett föräldrar som ruskr om barnet, trycka hårt i handen eller annan kropps del, drar i örat, slår på fingrarna, ger örfil, smisk på stjärten, håller fast barnet.
Vart går gränsen för er?
Under min uppväxt fick jag ibland smisk i stjärten. Min erfarenhet/upplevelse av detta är att det oftast inte gjorde så hemskt ont utan det handlade mer om "makt". Smisket fick mig att känna att mina föräldrar var "över mig" och att jag inte kunde styra och ställa som jag ville. Detta gjorde mig jätte arg, som liten är man ju ganska ego och har mer eller mindre svårt att acceptera att man gjort nått fel eller att man inte får något bara för att man gnäller. Mina föräldrar var konsekventa det som var nej och aja baja förblev detta i all evighet och om jag fortsatte att gnälla och tjata så blev det dask i runpan, så jag lärde mig hur jag skulle bete nig för att inte få dask i stjärten. Jag la mig tex. aldrig på golvet i en affär och skrek efter godis och leksaker. Jag frågade och mina föräldrar sa nej jag viste att det inte lönade sig att gnälla för de skulle ändå aldrig ändra sig.
Men jag har en vän vars barn brukar skriker i affären tills hon blir röd i ansiktet av skam och ger barnen det de vill ha. Hennes lösning är att inte handla i affären med barnet.
Jag berättade för henne att om jag hade gjort så när jag var liten hade mina föräldrar aldrig köpt godis för att tysta mig, de hade varit konsekventa och sagt NEJ inget godis idag och fortsätter du att gnälla får du smisk i rumpan.
Vänen sa att hon och hennes man vågar inte göra detta pga av att de inte vill bli anmälda eller bli sedda som dåliga föräldrar orsaken till detta är att när pappan en gång tog tag i barnet för att skälla på det sa barnet du får inte göra så då kommer polisen och tar dig barnet var bara 3 år. Nu styr barnet båda föräldrarna de vet inte hur de ska handskas med problemet eftersom barnet tillbringar stor del av sin tid på dagis är de rädda att barnet ska säga något och att personlaen ska anmäla dem.
Vad tycker ni ? Har föräldrar rätt att sätta sina barn på plats genom att tex. ge dem smisk. Vart går gränsen tycker ni? Har ni tips på hur man visar att man bestämmer utan att vara fysisk?