• Anonym (nyfiken)

Kändisar med LKG?

Jag har en liten flicka som är född med läpp-käk-gomspalt.Vi står inför hennes gomoperation och precis som inför förra operationen funderar jag väldigt mycket. Annars tänker jag sällan på det. Det är en del av livet liksom. Jag har funderat på varför man så sällan ser kända personer (framförallt svenska)med spalt. Beror det på att operationerna görs så jäkla bra. Eller beror det på att man inte gärna visar lkg-människor i media? Men en eller annan idrottsman borde väl finnas iallafall... Är det någon som vet?

• Svar på tråden Kändisar med LKG?
  • koje

Kan inte komma på vilken kändis som har LKG men jag vet att det är någon. Vår minsta dotter har dubbelsidig genomgående LKG o e opererad 6 gånger just nu väntar vi på den 7e.

• Anonym (nyfiken)

Koje:

Min dotter har också dubbelsidig, men läppen och käken är partiell. Gommen total. Måste bara tala om att jag var inne på er hemsida innan första operationen och att det faktiskt var lite ångestdämpande. Oj! Vilket bra jobb läkarna har gjort!! Jag tyckte att det var så roligt att också se kort på Nickys systrar. De är ju så lika allihop! Och det jag menar med det är att jag då insåg att läkarna liksom färdigställer det som Gud (om man nu tror på honom) inte liksom hann klart med. De konstruerar inte ett utseende, de tar fram det som redan finns där. Och DET var skönt att se. Jag var så rädd att min dotter skulle "försvinna". Men det gjorde hon inte. Hon är mer "lik sig" nu!

• koje

Jo de är super duktiga.

Tror ångesten kommer krypande ju närmre op man kommer. Vet inte hur din dtter ser ut men kan tänka mej att hon har liksom Nicky glimten i ögonen. Nickys läkare har sagt när hon var liten att LKG barn har väldigt vackra ögon kanske för att få människor att titta på ögonen i stället för munnen.

Men jag lovar dej änn idag så saknar jag hennes underbara leende som hon hade innan första op o det är ändå 8år sen nu.

Vi skulle varit trodde vi på vår 7e op nu i början av nov men vi o käck i Malmö har missbedömt allt. Vi drog ut hennes sanslöst envisa mjölkframtand i maj men den rackaren ville inte komma ut så nu i nov har vi variti Hässleholm och fått en halvtandställning o den 30e ska vi ner till MAS för att frilägga hennes tand som inte vill komma ner o sen ska de fästa en liten tunn kedja i tanden ner till tandställningen så ska den dras ner och ut så långt de vill sen blir det op o har vi tur så blir det i vår vill inte ha den i juni då stora killen tar studenten sen e det sommar o då vill jag inte att hon ska opereras.

Lycka till med op.

Håller tummar o tår för er.

• Clobberella

Joaquin Phoenix tänkte jag på, men när jag kollade upp det lite närmare så visade det sig att han inte alls är opererad för gomspalt, utan han är helt enkelt född som han ser ut. (enligt imdb.com)

• Anonym (nyfiken)

Tack Koje!

Jag saknar också min dotters leende innan operationen. Jag får lust att gråta när jag tänker på att det redan är ett år sedan jag såg henne första gången.

Jag har också hört det där med ögonen och ja, min dotter har otroligt stora vackra ögon. Men jag tyckte aldrig att munnen var ful. Den var söt! Problemet är väl EGENTLIGEN att den aldrig hade kunnat bli accepterad enligt vår skönhetsnorm. Tyvärr är det viktigt! Det är en sorg. Jag funderar ibland hur jag ska få lilla F att förstå att jag tyckte att hon var det sötaste jag sett när hon föddes (när hon blir stor). Kan en tonåring förstå något sådant?

• koje

Det tror jag nog att även en tonåring förstår.

Det är sjukt med skönhetsidialet nu tycker jag det kommer inte att finnas en enda naturlig människa snart. Bara våra små skönheter som läkarna hjälper. För alla LKG barn blir skönheter. De blir underbara svanar. De är helt enkelt underbara.

Svar på tråden Kändisar med LKG?