• Mia m Rasmus

"Åksjuk" all min vakna tid

Jag går omkring och känner mig åksjuk hela dagarna. Någon gång framåt em kan det försvinna någon halvtimme. Har ingen matlust, jo när jag lagar den men inte när den står på bordet.

Då var det bättre när jag väntade Rasmus, illamående med kräkningar på morgonen, sen var det bra.

BLÄ, vill inte mer

• Svar på tråden "Åksjuk" all min vakna tid
  • maaxan

har du prövat postafen? jag använde det under början av min grav. funkade si sådär. vissa tillfällen i alla fall=)

• Solglimtar

På apoteket ska det finnas ett armband som trycker på nån punkt och tar väck illamåendet. Ska funka både mot åksjuka och graviditetsillamående. Ett sånt ska JAG köpa i alla fall, då jag lider av båda =)

• Joel2005

Kan också rek. prostafen, man blir lite trött av dom men slipper iaf illamåendet.

• josefsmamma

jag rek. verkligen armbandet för postafen fungerade nte för mig alls... armbanden däremot tog bort det värsta
    Lycka till... hoppas det går över snart

• tingeling75

Jag kombinerade bandet och Postafen och det funkade ett tag. Fick sedan söka läkare och fick Esucos utskrivet för att kunna existera överhuvudtaget. Började att må bättre i vecka 20 ungefär. BLÄÄ
    Men sedan hade jag en kanon graviditet.

• Teseresan

Tingelling

Jag mår fruktanskvärt dåligt och äter Lergigan comp dagtid och Lergigan forte på natten. Har aldrig hört om Esucos förrut... trots att jag mådde precis lika dåligt under min förra graviditet. Spydde och var "däckad" fram till vecka 26. Nu är jag i vecka 12 och har praktiskt taget legat sedan vecka 7... Inte roligt!! Men som sagt, Esucos...?! Hjälpte den?! Och jag läste lite Fass, det stod att den kunde påverka fostret. Är det "safe"?! Jag greppar efter halmstrå känner jag, för jag håller på att tappa modet... Vill kunna glädjas åt det lilla pyret som ska komma!

• Amatea

Mitt tips är att småäta mest hela tiden även om du mår dåligt. Jag mådde också illa hela tiden och började alltid dagen med att spy upp frukosten. När det lagt sig åt jag ännu en frukost och fortsatte småäta och då lindrades det värsta faktiskt.

• AppleTubbie

Hej.Gravid med andra barnet, med första barnet började jag må illa i vecka 6 (dvs nästa vecka om denna grav följer den förra...).Tyckte inte sea band från apoteket hjälpte det minsta, däremot att knapra på färsk ingefära, dricka ingefärste och fick akupunktur av min BM.Lycka till!

• Nathalie009

ursh ja mår också illa dygnet runt:( blir tokig har itne spytt änn men d e bara för ja vägrar jag mår vekrligen riktigt illa hela tiden kan inte äta:(

• tingeling75

Esucos är okej att äta under graviditetens två första trimestrar, under den tredje får man inte äta pga risk för skador då hjärnans nervbanor och signaler anläggs.
    Detta är ett gammalt preparat så man kan känna sig lugn att äta detta.
    Jag tyckte att det hjälpte, kunde fungera någorlunda normalt då. Jag mådde så illa så det var inte klokt, kom i vecka 6 och blev bättre i v 20. Sedan kom det tillbaka i v 36 och höll i sig till hon var ute.
    Jag hade varit gravid två gånger innan och inte mått illa alls så detta var en chock. Hoppas att du kan få hjälp av detta.

Ha det så bra du kan.

• vilmutt

Tingeling75:
    Fyyy va jobbigt detta är..har precis som du upplevt två graviditeter utan illamående,trodde det inte fanns för mig...men nu..herregud,ska man överleva detta helvete??
    Detta blev en chock för mig med,ja.
    Jag har fått lergigan och det hjälper inget alls..bläää..

Johanna

• Anqh

Oh, känner precis igen mig. Inte alls illamående på samma sätt med mitt andra barn. Konstigt. Hade hellre kräkts och sen kunnat äta bort illamåendet. Det fungerar inte riktigt nu. Suck.
    Fast jag är ändå sugen på något hela tiden. Hormoner?! ;D

• marrenmia

Mitt tips är samma som Amateas, dvs att småäta hela tiden. De saker som jag kan småäta utan att må illa av bara tanken också är salta pinnar och vindruvor. Jag konsumerar bisarra volymer! Fast å andra sidan får jag inte i mig så mycket annat heller...

Har just gått in i vecka nio och nu känns det i alla fall lite bättre. Åksjuk är en bra beskrivning på illamåendet fast jag tycker att det känns mer som om jag skulle andas in en massa avgaser hela tiden. Blä!

• Inana

Blev tipsad om åksjuketabletter (vet ej namnet), kanske funkar för dej? För mej blev det bara värre... Har legat däckad i sängen i 9 dagar nu, inte ens varit ute ur lägenheten. Det är inte kul alls så jag förstår dej

• Beatrize74

Ät många pepparkakor. De innehåller ingefära som är dämpande. Fungerade för mig med dottern.

• Nathalie009

inget fungerar för mej börjar kännas hoppalöst:( åt knappt nåting igår en mandarin som ja soydde upp lika fort o en halv banan.. mår illa bara ja tänker på mat . idag e d lite bättre ska försöka äta nått medans d inte blivit värre... men postafen blev bara värre när ja tog så d fungerade verklgen inte, tror bara d där e psykiskt..

Svar på tråden "Åksjuk" all min vakna tid