• SandraS

Träffa nån med vattenkoppor när man är gravid??? (Snabbt svar önskas)

I dag skulle vi åka till pojkens kusiner och fira en av dom som har fyllt år.
    Har alltid kommit nåt imellan så det är ett tag sedan hon fyllde år nu och nu rignde min svägerska och sa att pojken har fått vattenkoppor.
    Jag är i v 17 och har själv haft vattenkoppor när jag va liten.
    Är det farligt att träffa nån som har vattenkoppor då???

(Jobbar dessutom på förskola, så risken att jag kommer i kontakt med viruset är stor)

• Svar på tråden Träffa nån med vattenkoppor när man är gravid??? (Snabbt svar önskas)
  • Heidi1

om du har haft det så e d ingenfara.det e inte bra o få vattenkoppor som vuxen men du har haft det som liten då ska du inte kunna få d nu

• SandraS

Och det är ingen fara för bebisen heller då?
    Om jag får bältros då?

• Heidi1

bältros kan du få.läste på www.fass.se men det står inget om man e gravid.ring sjukvårdsupplysningen om du e orolig.

• Sciarlotta

"Bältros smittar via direktkontakt med sårvätska från blåsorna. Man kan säga att det är ens barndoms vattkoppor som spökar, när man som äldre får bältros. En person som aldrig haft vattkoppor får sällan bältros. Ett litet barn med vattkoppor smittar inte sin farmor så att hon får bältros. Däremot kan en farmor med bältros mycket väl smitta sitt barnbarn så att detta får vattkoppor."

www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/vattkoppor-och-baltros/

Bättre obscent än aldrig
  • copycat

Jag hade nog inte vågat chansa och åka dit! Som sagt så kan man ju få bältros trots att man haft vattenkoppar tidigare och även om det inte är farligt under en graviditet (vet inte om det är farligt eller inte) så är det absolut ingen trevlig upplevelse

Åk dit när de är friska istället

• Tinuskan

tycker denna sida har bra info
    www.vardguiden.nu det är för sthlm egentligen, men info om sjukdomar å så passar ju alla

• soraya

Om du haft vattkoppor får du det inte en gång till, och det är ingen fara för barnet i magen.

Du får inte bältros för att du träffar någon som har vattkoppor.

Bältros är en reaktivering av det virus man har latent i kroppen om man en gång haft vattkoppor.

Som det står hos smittskyddsinstituet: "Ett litet barn med vattkoppor smittar inte sin farmor så att hon får bältros."

• murcia

För en del år sen var jag på tjejträff, med barnet i släptåg. Dagen efter visade sig att mitt barn fått vattkopper. Med på vår fest var en väninna som var höggravid. Så henne var det vara att ringa. Tror det bara var ett par veckor innan hon skulle föda och hon inte haft vattkopper innan. Så det var lite känsligt. Men det var ingen fara. Var inte så mycket att göra åt heller. Vi hade redan träffats.

Däremot så uteslöts farmor (och de flesta andra) från födelsedagsfesten för dottern ett par dagar senare. Farmor är infektionskänslig. Hon ville jättegärna komma förbi och säga grattis. Men det gick ju bra per telefon med.

Ringa sjukvårdsupplysningen är mitt heta tips!

• Lörpa

mina barn har precis haft vattkoppor, jag hade det när jag var liten, Frågade läkaren och han sa att det var ingen fara MEN om det hade varit dags för mig att föda bebis under tiden kunde det blivit besvärligt iom att bebisen kan smittas när den är född men annars är det ingen fara

kramis

Selma v 36

(¯`°?.¸ ღ www.thinkerbell.se ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Träffa nån med vattenkoppor när man är gravid??? (Snabbt svar önskas)