• Mollsan06

avverka kattlådan??

Hej alla glada!
    Vi har en katt som är 5 mån snart. Vi har kattlucka till honom som han fattar vad den ska vara till. Men han gör oftast sina behov i lådan i alla fall. Släpper vi ut honom genom dörren så dröjer det inte länge förren han kommer in genom sin igen o springer rakt in i lådan o gör det han ska. Men vi har ett annat problem, han kissar gärna i vår säng så vi får ha dörren stängd hela tiden vilket är trist. Från början sov han i vår säng men en natt tyckte jag han satt lite konstigt mellan oss, trodde inte det var sant, han kissade mellan oss, nästan på min sambo. Varför har han detta betende? Så vi har ju egentligen 2 frågor, när ska man prova ta bort lådan? och tror ni det är dax att kastrera honom redan för att han kissar i vår säng?

Ha det bra!!!

• Svar på tråden avverka kattlådan??
  • Janna84

Han är tillräckligt gammal för att kastreras. Om han kommer sluta kissa i sängen vet jag inte men det är mycket möjligt.

Varför ska ni ta bort kattlådan? Många katter tycker om att gå på lådan trots att de är utekatter. Inte så kul att kissa och bajsa i minusgrader! Det bästa är om han får behålla den så länge han vill.

• Anna2006

Jag är inte så bra på sånt här men mina föräldrars katt kissade i deras säng som en missnöjes grej. Har ni ändrat nått hemma/ändrat några rutiner?

Jag kastrerade mina kissar när de var 6 mån.

♥ Matilda 18 april 2006 ♥
  • Minikatt

Varför ska ni ta bort låda? Kanske är trög, men jag förstår inte varför den ska bort? Det är väl bra att han gör ifrån sig i lådan...

Sämre att han kissar i sängen däremot. Han är ju 5 mån så då är det OK att kastrera honom. Hoppas det hjälper.

• Janna84

Såg nu att ni har ett litet barn. Det kan inte vara så att han är avundsjuk på henne och därför kissar i sängen? Ge honom mesta möjliga uppmärksamhet och skrik inte när han gör något fel. Flytta honom helt enkelt till lådan och beröm honom mycket när han kissat på rätt ställe. Om ni stänger ut honom från sovrummet kan han bli avundsjuk och problemet förvärras. Men det är svårt att svara på dina frågor när jag inte träffat katten.

• Victoria26

Jag antar att ni bor långt ifrån andra grannar eftersom ni ska ta bort kattlådan så att katten kan gå ute, för annars skulle den ju gå på grannarnas tomter.

• Xenis

Ena min katt kissar lite här och var när han är missnöjd. Han var t.ex. missnöjd med sanden. Nu har vi testat oss fram med lite olika, och vi har hittat rätt =)

Fundera på om han är missnöjd med någonting och försök testa er fram med olika lösningar.

Hoppas det blir bättre!

MJAU

• Gnista

Vi flyttade lådan successivt från den ursprungliga platsen långt in i huset mot kattluckan. Ett bra tag stod den precis bredvid luckan, sen ställde vi ut lådan precis utanför luckan. Vi visade kissarna lådan då och då, för att påminna dom om att den var flyttad. Sen började dom spontant gå i skogen bakom oss.
    Att kastera hjälper om ni har tur mot kissandet i sängen. Vi måste tyvärr ha vår sovrumsdörr stängd, eftersom en katt-tjej fått för sig att det är skoj att kissa i sängen.

• Mollsan06

Vi har inga nära grannar. Han kissar o bajsar ute när vi är ute. Ibland går han ut själv genom luckan, han tycker det är skönt o va ute men han gör sina behov inne om vi är inne. Ja vi har en flicka som är snart 11 månader, hon kryper och vill gärna in där vi har kattlådan, mindre skoj. En anledning till att han inte får sova i sovrummet är att han hoppar upp i Mollys säng och då vaknar hon. Han ska leka med hennes nappar. Hade han inte gjort det så hade vi provat o ha dörren öppen oftare. Vi har en hund o en annan katt och det går väldigt bra med dom. Han leker mest med hunden (en liten papillon). De är bästa vänner. Sixten som vår katt heter, är jätte kelen, och han får mycket kärlek och är med oss överallt här hemma. Svårt bara när han kissar i sängen. Tacksam för alla svar.

• Janna84

Vi har en superbra kattlåda som varken barn eller hundar tar sig in i. Ska se om jag hittar någon länk till den. Jag tycker hellre att ni ska skaffa ytterligare en låda än att ta bort den ni redan har om ni har problem med kissande på fel ställen. Vi har en katt som är väldigt kinkig och hon vill inte gärna kissa på lådan om hon bajsat på den innan, och tvärt om.

• Anna2006

Jag fick ett tips av en annan här på FL att ha kattlådan i ett rum och sätta en hasp på dörren så att dörren kan stå på glänt så att katterna kommer in men inte barn. Så ska vi göra här hemma. Tänkte ställa kattmaten där inne också.

♥ Matilda 18 april 2006 ♥
  • Skärgårdsfru

Varför han kissar i er säng är svårt för mig att säga. Att en katt kissar på andra ställen än lådan finns det flera olika orsaker till.

1. Han är okastrerad. Jag tycker att ni ska boka tid för kastrering redan nu. Han blir mer lugn och harmonisk av det. Risken för att han ska slåss om revir och göra långa vandringar minskas. Ni slipper även ha dåligt samvete för att er katt är skyldig till att öka på skaran av de hundratusentals hemlösa katter som redan finns i Sverige idag.

2. Han protesterar mot något. Här får ni ha tålamod och börja problemsöka. För att få hjälp med detta gå in på www.katter.nu Därefter klickar du in dig på kattfakta/beteende/när katten kissar på fel ställe!

3. Uteslut sjukdomar. Det är viktigt att ni utesluter t.ex. urinvägsinfektion. En katt som är sjuk kan visa detta genom att kissa på andra ställen än lådan. En veterinärundersökning är att rekommendera.

Varför ska ni ta bort lådan? Jag tycker absolut att ni ska ha den kvar även om han får gå in och ut. Skaffar man katt så får man vara beredd på att sköta kattlådan. Han uppvisar ju tydligt att han vill gå på lådan inne ibland. Ni kan säkert flytta på kattlådan så att inte ert barn kommer åt den. Sen finns det olika varianter på lådor. Det finns dom med tack och lucka t.ex. och då är det svårare för ett barn att komma åt den.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Mollsan06

Jag bor på landet och ska inte ha nån kattlåda hela tiden. En katt kan göra sina behova överallt ute, vi har stor trädgård så det är inga problem. Vi sköter kattlådan, tömmer bajset varje gång han har gjort det o städar den 2 ggr per vecka så det är inte det som är problemet. Kattlådan ska bort så småningom, min fråga här på fl var ju när man kan försöka ta bort den.

• Gnista

Mollsan06: förstår dig tillfullo att du vill ha bort kattlådan. Vi har fem katter, varav två nytillkomna bebisar. I vår är det tanken att vi ska kunna ta bort lådan och att dom små liksom de tre stora katterna ska göra sina behov ute. Tror det är helt lugnt för dig att försöka ta bort den nu, eftersom din kisse fattat hur han ska använda luckan (men prova gärna det jag skrev om ovan, det är nog svårt att ta bort den helt på en gång). Våra är ännu för små för att gå ut, bara ca 13 veckor, men jag längtar till våren och "betessläppet"
    Lycka till med borttagandet av lådan!

• Mollsan06

Har flyttat ner lådan i källaren där kattluckan är, funkar kanon bra. Fattar inte varför jag inte tänkt från början att ha den där, ja ja. O sen har jag varit hos vetrinären för Sixten kissade i badkaret o hans kiss var lite rödaktigt och mycket riktigt så hade han en urinvägsinfektion. Så nu hoppas jag att det ska hjälpa med medicinen. Tack för alla tips o råd. Och kom gärna med mer.

• Euphorbia

Våran putte vägrar gå ut och bajsa om det är minus grader, han kissar och bajsar bakom fåtöljen i vardagsrummet på vintern om han inte får nån låda, så jag kan inte ta bort lådan, hur gärna jag än vill....

• Janna84

Kanske inte så konstigt att katterna vill göra sina behov inne när det är kallt ute. Hur lätt tycker ni att det är att dra ner byxorna när det är kallt? Jag förstår faktiskt inte varför man inte kan unna sina katter en innetoalett. Skulle ni vilja gå tillbaka till utedass när ni är uppvuxna med de toaletter vi har idag? Jag tycker inte alls att det är konstigt att katterna protesterar. En kattlåda behöver inte lukta någonting så länge man väljer en bra sandsort och sedan sköter lådan på ett bra sätt.

Vad bra att ni åkte till veterinären! Hoppas att allt löser sig nu!

• tintilar

Att han kissar i sängen kan ha olika anledningar. Efter som att det inte sker ngn annanstans så beror det med stor sannolikhet på att han markerar. Vanligt hos okastrerade hankatter. Det som oftast ger resultat är just att kastrera katten.

Att ta bort lådan bör inte vara några som helst problem om han kan komma och gå som han vill, och är van att gå ute. Men, alla katter kan få för sig att protestera vid förändringar. Framförallt äldre katter. Då kan det hända att han kissar någon annanstans inne.

Dock tror jag inte att det är någto att oroa sig för. Prova att ta bort lådan. Du kan ju börja med att ställa den utomhus, under tak. När han förstår att han ska gå ut så kan du ju ta bort den helt.

Vi tog helt bort våran låda i sommras. Och vi hade inte ens lucka utan släppte ut katterna när dom behövde. Fungerade även för våran 12-veckors kattunge.

Svar på tråden avverka kattlådan??