• Långbenopluto

Beroende av lypsyl?

Hej på er!

Jag har under MÅNGA års tid använt lypsyl för att jag är så torr om läpparna. Jag har använt det sedan tonåren, och jag är nu 34 år.

Om jag är utan lypsyl under några timmar så börjar jag bli väldigt torr och stram, vilket gör att jag börjar slicka mig om munnen - vilket förvärrar problemen

Nu har jag börjat fundera om jag har blivit beroende av lypsyl - KAN man bli det?

Hur göra för att återställa balansen?

Några fler med samma problem?

• Svar på tråden Beroende av lypsyl?
  • Prisssan

Jag har varit det, det låter dumt att säga beroende, men läpparna vänjer sig vid det. Tog ett tag att vänja sig av med det, men det gick, nu använder jag bara när jag verkligen behöver. Motstå att slicka dig om munnen bara!

• cateye3

Är också "beroende". Får panik om jag glömt var jag lagt mitt lypsyl. Har det alltid med mig

• Filijox

Det är helt möjligt att bli "beroende" av lypsyl. Lypsyl innehåller petroleum som torkar ut läpparna vilket gör att du måste smörja på ännu mer osv.

Använd försvarets hudsalva istället, den rekomenderas av hudterapeuter (har har blivit en riktig modefluga bland innefolket i Paris för övrigt *s*)

• Mylla

Det är precis som Filijox skriver, mineralolja-petroleum i de flesta, det är "beroendeframkallande". Det är samma sak som symaskinsolja, förstår faktiskt inte hur det kan få kallas hudvårdande. Det är det knappast. Det känns bra precis när man smörjer på det, eftersom hudens eget skydd har skadats. Det finns i allt möjligt, och har olika namn. Jag undviker det helt. Sen jag gjorde det behöver jag aldrig smörja in mig, huden har läkt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Petroleum

• Mylla
    Här är listan på namn Förvånad 

Det finns flera olika namn på mineralolja
    :
    Ozokerit (ingår t.ex i maskara), Polyisobutene (ingår t.ex. i lipgloss), Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, E 905, Vaselin Oil, Paraffin Oil, Liquid paraffin, White mineral oil.
  • Jii

Har också varit beroende av just Lypsyl - inget annat märke dög åt mig. Det skulle vara orginal med blå kork!! Så jag tror det var "smaken" som jag var lite beroende av med.

Är fortfarande beroende av läppcerat med använder ALDRIG Lypsyl. Nu försöker jag hålla mig till Labello eller sån man köper på hälsokost med bivax o jox i . Det känns "nyttigare" för läpparna.

• lovely lily

Set stämmer som föregående talare skrivit att lypsyl torkar ut. Och jag har ett jättebra tips, försvarets hudsalva i all ära MEN testa body shops choklad lypsyl!!! Det är underbart och torkar inte ut!!! Jag hade tidigare så torra läppar att jag fick eksem, sen började jag använda detta och besvären försvann! Jag smörjer morgon och kväll och har alltid mjuka läppar. Köp köp köp!

• Pyre på väg

Jag har i ett par år varit galen i labello. Men slutade :)
    Nu har jag blivit beroende av lip gloss istället :( kan inte vara utan mitt lip gloss....då är nog labello bättre för läpparna.

Ska man sluta använda något på läpparna så ska man nog inte göra det till vintern utan till sommaren. Hela kroppen är ju så torr nu. Nej, har inga tips. Bara att låta bli att använda och låta det gå några veckor så blir det nog bra. Sen är det svårt att låta bli att tugga på de torra flisorna som blir......nej nu måste lite mer lip gloss på ;)

• Sannive

Ja man kan bli beroende, precis som alla skriver. Jag ger sjutton i allt vad läpp-behandlingar heter, mina läppar mår toppen och är YTTERST sällan nariga!

Svar på tråden Beroende av lypsyl?