• Truccodero

Varför juckar hundar mot våra ben?

Är det någon som kan svara på varför hundarna juckar mot människornas ben ibland? Är det för att de är kåta eller finns det en annan förklaring?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Varför juckar hundar mot våra ben?
  • Skarpa

Det är ett dominansbeteende som man inte ska tillåta. Hunden försöker sätta sig över dig i rang.

...men JAG har kul, i alla fall!
  • aleksa98

Glas skrev detta
    Det är ett dominansbeteende som man inte ska tillåta. Hunden försöker sätta sig över dig i rang.
    Detta e helt rätt. Inget sexuellt överhuvudtaget

• Misan1

glas har helt rätt det ska man ta ur dom på en gång...

• kidA

hur tar man ur de det? tar de i nackskinnet o ryter NEJ eller?

♥(Vilken färg har själen, älskling)♥
  • Niki

Precis..
    Genom att tillåta att hunden försöker rida på dej så visar du hunden att det är ok att du försöker klättra i rang och det är det ju naturligtvis inte.
    Hunden SKA vara lägst i rang och ska lyssna på Alfahannen (oftast mannen i familjen) och/eller Alfahonan (oftast kvinnan i familjen av den enkla anledningen att hunden inte ska få möjlighet att ta över familjen och börja ta egna beslut, exempelvis om vem som får komma dit (morra åt folk, bita folk osv), vem i familjen som får göra vad (även här morra eller bitas).
    Om man till exempel kikar på en vargflock, så kan man se att Alfaparet väldigt tydligt visar resten av flocken vad som är ok eller inte.
    Även vad som skall göras och när. Ex. jakt - Alfaparet bestämmer när det skall jagas.
    En väldigt ranglåg varg försöker att klättra i rang genom att dominera någon som är snäppet högre i rang genom att ex.vis rida på denne.
    Det blev en lite lång förklaring kanske men lika bra det kanske

• Niki

Man kan ju först prova med en lite mer vänlig metod tex att bara bestämt säga nej funkar det inte så får man ta till mer ordentliga metoder.
    Hundar i flock går så långt att dom välter omkull den andra hunden ställer sej över den och morrar Ordentligt, visar tänderna osv.
    Lite svårt kanske när man "bara" är människa men jag tycker att om hunden nu inte skulle lyssna när man säger åt den på skarpen så är det definitivt ok att dra omkull den så att den ligger på rygg och visa att JAG bestämmer och det är INTE ok att du gör sådär.
    Men man ska aldrig gå så långt att man slår sin hund!

• kidA

nej jag skulle ALDRIG slå ett djur.

• M79

"Det är ett dominansbeteende som man inte ska tillåta. Hunden försöker sätta sig över dig i rang"

Precis så är det!

• aleksa98

Jag har en rottis och när han var unghund så försökte han men jag tog honom och la honom på rygg och stog på alla 4 över honom och sa betämmt NEJ till honom och sen så tittade jag honom i ögonen tills han vände bort blicken

• kidA

aleksa

oj! de kan inte bli aggressiva om man gör så?

Svar på tråden Varför juckar hundar mot våra ben?