• toscan

Föräldraledighet, semestergrundande??

Har börjat fundera så smått om föräldrarledighet. Vi väntar tillökning i maj så jag tänkte jobba april ut. Det innebär att jag kommer att ha alla mina semsesterdagar kvar från föregående år. Är det så att jag kommer att få ytterligare 25 semesterdagar nästa år trots att jag kommer att vara mammaledig? Det är mycket med det här;) Hoppas någon vet!!! Tack på förhand!

• Svar på tråden Föräldraledighet, semestergrundande??
  • pabe

Man får tydligen bara hälften så många dagar sem.perioden efter föräldraledigheten, detta enligt min kollega som precis varit mammaledig.

//PaBe

• toscan

Å va bra! Någon som visste! Hälften så många dagar...Bättre än vad jag befarade! Då skulle jag kunna ta ut ett par semesterveckor innan BF...

• Malin78

Föräldrapenningen är semestergrundande, du har rätt till 25 dagars semester även om du varit mammaledig!

• Ribbed

Hej

Under föräldraledighet är du semesterlönegrundande under 180 dagar: Alltså är du hemma ett år så får du bara 13 (12,5) dagar om du har 25 dagars semester.

Malin 78:Du har delvis fel.Om så nu du inte har ett specialavtal/fackligtavtal som ligger utanför lagen. Men enligt semesterlagen är det 180 dagar. Du har ju fortfarande 25 dagar men bara betalt för 13.

Hoppas det klarnade lite för alla.
    Lycka till under mammaledigheten

• toscan

Bock o tack! Här klarnade det helt o fullt!:)

• Marajjah

Detta måste ju bara gälla om man dessutom har ett fast jobb..? Har man gått på vikariat kan det ju inte gälla.

• Ribbed

Beror på vilken sektor man jobbar i. Om man nu har ett vikariat (många vikariat inom vård och omsorg brukar ju vara med timlön+semers) då har man inte semesterrätt.

Jobbar du inom tjänstesektorn och har ett vikariat som sträcker sig över föräldraledigheten (dvs. du börjar jobba igen efter du varit föräldraledig klart) så har du semesterätt.

Tyvärr så är det så att det fortfarande görs gällande i status på arbetare och tjänstemän.

• JRH

Hej!

Ribbed - Du verkar veta en del om det här... När börjar och slutar perioden som årets semester räknas ut på?? Jag menar att perioden för semester är väl inte jan-dec utan nåt annat? Jag har 13 sparade dagar sen förra året och har bf 10/6. Om jag nu går hem 1/6 hur många betalda semesterdagar har jag då på den här perioden? Räknas det dessutom semester på mina första 180 dagar jag är hemma? Funderar ju mycket nu när man vill börja räkna på hur länge man kan va hemma...
    Tacksam för svar!

Kram

• Bödvodankas mamma

Hoppar in och svarar JRH...

Semesteråret kan beräknas på olika sätt. Semesterlagen innehåller ett sätt, men många kollektivavtal och anställningsavtal innehåller andra modeller. Själv har jag semesterår jan-dec och intjänande året sammanfaller med semesteråret. Min man har semesterår maj-april. Kolla därför hur det ser ut i ditt anställningsavtal eller ditt kollektivavtal!

Det är de första 180 dagarna som blir semesterlönegrundande.

• Ribbed

JRH:
    En del har (som jag) intjänande år 1jan- 31 dec om man har förskottssemester.

Men det allra vanligaste är 1 april -31 mars. så exempel: 1 april 2003- 31 mars 2004 är de dagar man kan ta ut till sommaren 2004. Vad du har kan du se i ditt kollektivavtal.

Kontentan är att du får ca. 2 semdagar/ månad. Under 6 månader då du är föräldraledig.
    Om du tar ut semester innan/isamband med föräldraledighet så räknas inte dessa in i "rätten till semester under föräldraledighet" utan det är först du går på föräldraledighet som dessa 180 dagar avräknas. Har du semester en månad så har du ju "tjänat" in 2 dagar. Sen går du på föräldraledighet så får du 13 dgr till.

Lycka till hör av dig igen om jag var otydlig på ngt sätt

• Mirva BF 040406

Bara 120 dagar är semestergrundande!

• atelli

Man ska tänka på att de flesta har semesterår som är 1 april-31 mars. Och att semesteråret inte är samma som uttagsår. Dvs man jobbar in semestern tex 020401-030331 och tar ut den sommaren 03. Då är det ju så att ni som har bf efter 1/4 antagligen har tjänat in full semester för det första året ni är hemma och är barnlediga.

Ni får färre semesterdagar först året efter ni har varit föräldralediga.

Ett litet tips jag kan ge är att:
    TA UT SEMESTERN NI HAR INNESTÅENDE I LEDIGHET - INTE ENBART I PENGAR!
    Dels skjuter ni på föräldradagar och sen påverkar det semesterdagarna året efter ni tagit ut semestern. Rent tekniskt är det så att semester är grundande för nästa års semester men det är inte föräldraledighet (efter de 120 dagarna alltså).
    På detta sätt får ni 2-3 dagars extra semester när ni börja jobba igen.

// a

• Jessi

Ribbed eller atelli :

Men kan man inte spara sina semesterdagar till nästa års semster då, när man jobbar igen??? Eller det är smartare att ta ut all semster INNAN man går på föräldraledighet?

• atelli

Om du har 25 dagars semesterrätt (som de flesta har) så kan du alltid spara 5 semesterdagar per år. MEN du måste informera din arbetsgivare i god tid att du vill spara (kanske redan nu om det är årets semester du vill spara). Risken är annars att dagarna automatiskt betalas ut.

Semesterdagarna kan sparas i max 5 år.

En liten parentes som kanske inte är aktuell.... Det är alltid de fem sista dagarna som kan sparas (om man följer semesterlagen strikt), du måste mao ha tagit ut 20 dagars semester innan du får spara. Om du har obetalda dagar som du inte tagit ut så ligger de lixom emellan.

Dessa regler är vad semesterlagen säger. Om du har en flexibel arbetsgivare så går det att spara fler dagar och oftast även under längre tid.

Var även observant när semestern sen ska betalas ut. Utbetalningsordnignen är att det årets sem går före sparad. Du får alltså
    först årets bet dagar sen årets obetalda dagar. Och sist kommer sparade dagar (de äldsta först).

Förvirrat??

// A

• Jessi

Jaa lite... Jag fattar vad du menar, men nu har jag ingen aning om hur jag ska göra
    Går på föräldraledighet den 9:e februari, så jag har ju inte så lång tidd på mig att ta ut semster, om man säger så

• Smulan

Har läst igenom inläggen ovanför och vissa saker stämmer med hur jag kommer få det, vissa inte. Jag arbetar inom Västra Götalands Regionen och har SKTF som fack. För att inte gå vilse i djungeln så ringde jag till mitt kansli och beställde hem en brochyr från mitt fack. För mig gäller de första 120 dagarn FP som semestergrundande och semesteråret är samma som kallenderåret och jag tar ut semestern samma år som jag tjänar in den. Jag kan dessutom spara mer än 5 dagar/år men får inte ha mer än 40 dagar sparat + de jag tjänar in under året.

Mao ring din arbetsgivare och prata med ditt fack - det enda sättet att få veta vad som gäller för just dig!

Svar på tråden Föräldraledighet, semestergrundande??