• I am who I am

Starta kaningård! Hjälp!

Ska öppna en kaningård.. hur gör jag?

Hoppas någon kan hjälpa mej..

Alltså, jag vill bara ha namnet på kaningården..

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Svar på tråden Starta kaningård! Hjälp!
  • mini97

Lite nyfiken. kaningård???

• I am who I am

Kaninuppfödning..

• I am who I am

Kaninuppfödning..

• MayaS

Va kul!!
    Tror att det finns lite info på www.net.kaniner.se

Vad exakt vill du ha hjälp med.. (har ingen gård själv men gillar kaniner, jag och dottern har en nyinköpt svart-vit japantecknad Dvv utan stamtavla tyvärr)

• I am who I am

Jag skulle vilja ha ett namn på min uppfödning men vill inte registrera min kaninuppfödning så jag måste ut på utställningar och så.. Hoppas du förstår vad jag menar.. Vill bara ha ett namn som jag kan sätta före kaninnamnen i härstamningsbevisen..

Hmmm, krångligt att förklara. Fundersam

Jag har oxå en svart/vit Japan, dvärgvädurslöwen.. en tjej. ÄLSKAR HENNE!

• MayaS

Ahh då fattar jag...
    Den jag köpte vår hona av har lite hobbyavling... de har slutat namnge ungarna eftersom de flesta blev besvikna när de köpte ungar som redan var namgivna och de flesta gav dem ett annat namn senare. Så hon lät köparna själva välja namn och skriva det på härstammningsbevisen...

Det är ju en helt annan sak om det är stamtavla då de troligtvis blir utställda men en kanin med "bara" härstammningsbevis kan egentligen som högst bli en hoppkanin eller en familjekelgris...

Svårt att komma med förslag på gårdsnamn når man inte vet någo om dig eller platsen ni bor på...

• I am who I am
    FundersamMen hur ska jag göra för att kunna ha ett namn på min uppfödning då? Det måste ju reggas någonstans..
  • MayaS

Men gårdsnamn kan du väl ha fast du inte namnger ungarna??

Och måste man regga gården om man bara ska sälja ungar med härstamningsbevis?

Men det borde väl gå att regga hos Kaf (kaninavelsföreningen)

• I am who I am

Jag har ingen aning alls..

• mini97

Vilken kul grej, lycka till.

En del hund uppfödare som ej ännu har reggat sitt kennel namn kan göra så att de döper valparna till tex Clara av Åsen Nisse av Åsen
    förstår du prinsipen

• MayaS
    I am who I am skrev 2006-11-26 21:35:27 följande:
    Jag har ingen aning alls.. Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
    Jag har försökt att läsa lite... vet inte om jag har förstått det rätt... men att regga gårdsnamn ger dig rätt att göra stamtavlor och vara med på utställningar mm men då är ju förutsättningen att du har kaniner med stamtavla... För att föda upp ungar utan stamtavla verkar det som att man inte behöver registera gården... ska du ha den som företag gäller helt andra regler... sen troooooor jag att om man ska avla i större omfattningen att man evt måste gå nån kurs om kaninhantering, avel eller nått sånt..
  • I am who I am
    mini97 skrev 2006-11-26 21:43:02 följande:
    Vilken kul grej, lycka till.En del hund uppfödare som ej ännu har reggat sitt kennel namn kan göra så att de döper valparna till tex Clara av Åsen Nisse av Åsen förstår du prinsipen
    Jaa, men det är ju precis så jag menar... Kan man göra det utan att regga det alltså?

Jag tänkte mej t.ex Lindisens Bindie, Lindisens Boss...
  • I am who I am

Ok, tack så mycket.. Ska skriva där o fråga..Glad

• annroll

Hmm.. är jag den enda som reagerar negativt på att starta en kaningård? Jag tycker de är fruktansvärt dumt att starta ngt sånt när de finns så mkt kaniner utan hem, som man får avliva osv?
    Såvida du nu, TS, inte menade att du ska ha en kaningård för att ta hand om djur som är övergivna? Jag skullle väldigt gärna vilja starta ett sånt hem till kaniner o marsvin som inte har någonstans att bo... men avla vill jag inte göra för de skulle jag få dåligt samvete för....

Men de e kanske bara jag som känner så.

• ThisIsMe

Ts, hur har det gått? Jag är kaninuppfödare och du får gärna fråga mig om det är något du vill veta! Har du reggat dig på Kanin-Net? Jag är medlem där, heter Sara.

Svar på tråden Starta kaningård! Hjälp!