• Amlin

Romantisk middag för två

Jag och sambon har snart varit tillsammans 4 år. Eftersom vi hårdsparar inför en kommande renovering så blir det inget stort firande men jag vill gärna bjuda honom på en middag hemma.

Har ni några tips på vad middagen kan bestå av? Jag tycker om att laga mat och klarar halvsvåra saker. Jag är beredd att lägga en del pengar på råvaror men inga jättesummor. Jag kommer inte ha tid med långkok eller tillagningar som drar ut på tiden allt för mycket.

3 rätter hade jag nog tänkt. Han gillar vanligtvis förrätter bättre än efterrätter så för- och huvudrätten känns viktigast.

Har ni några favoritrecept som ni vill dela med er av så är det välkommet!

• Svar på tråden Romantisk middag för två
  • Raven74

räkcoktail till förätt tex lr avokado med räkor+majonäs

inbakad fläskfile med god potatis ex hasselback med god sås och en fräsch sallad

efterätt fruktsallad kanske lr nån citronsorbet som lättar upp magen efter maten

• bluebride

gå och kolla på www.tasteline.se jag tror det är se så hittar du massvis av recept. Själva älskar vi kyckling i curry, som vi gör i woken. Vi använder då Uncle Bens Thai curry. Jättegott, åt det igår, ska även göra det idag, gjorde stor potion så jag kan äta det till middag, då killen inte kommer hem förän sent ikväll. Lycka till

• Amlin

Bluebride: Tack för tipset: tasteline brukar ha bra recept!

Raven: Jag gillar tanken på inbakad fläskfilé. Brukar du göra det? Skulle det gå att baka in tillsammans med tex soltorkade tomater och tex någon god ost? Jag har aldrig gjort något inbakat, vad använder du till det?

Jag giller tanken på sorbet också. Med något bär till skulle det kunna vara en fantastisk avslutning.

• Raven74

klart du kan använda soltorkade tomater kanske i skivor då, ost brukar jag ta en färskost typ cantadou med vitlök o örter. mozzarella använde jag sist o det blev med supergott
    fläskfilen steker jag först med olika sorters peppar o salt som jag har rullat in den i, kan bli rätt starkt kanske jag ska tillägga.
    degen till inbakningen e vanlig smördeg som man köper i affären, e enklast o använda o e inte så dyr.

Lycka TIll o du får gärna berätta hur det gick.
    har du frågor får du gärna skriva till mig ang maten

• Amlin

Raven: Härligt! Jag tror jag har hittat min huvudrätt! Exakt vad som kommer hamna i inbakningen bestämmer jag först i butiken när jag ser vad som finns.

Klart jag kan rapportera hur det gick! Nästa helg så vet jag hur det blev!

Nu när jag vet vad huvudrätten blir så är det lättare att komponera ihop något som passar till som för- och efterrätt...

Tack för hjälpen!

• bluebride

När vi festar till det så brukar vi göra en urgod kassler, den är inte svår alls. Du behöver smördeg på rulle (ej plattor) kassler, 1-2 askar cantadou vitlök och örter. Till serveras potatis. väldigt mättande och väldigt gott. går ganska snabbt att göra också, det som tar tid där är potatisen

• Pokoyo

FÖRRÄTT:

Ett stort nät musslor nu på året när de är som bäst. Frasig baguette till att doppa i spadet.

Skölj, rensa och kolla eventuella döda som man ska.
    Skiva en vitlöksklyfta och hacka lite persilja. Fräs försiktigt i olivolja i stor kastrull. Häll på två centimeter vatten och koka upp. Låt musslorna sjuda under lock tills de öppnat sig. Släng eventuella som inte gjort det.

HUVUDRÄTT:

En riktigt krämig risotto.

Lagad som den skas, d v s rundkornigt ris spätt med vitt vin och lite buljong i taget, avslutad med riven parmesanost, saffran och en klick smör. (Kolla recept på Risotto Milanese online) Stek bra svamp du hittar separat och rör i.

EFTERRÄTT:

Färsk ananas doppad i riktigt god choklad.

Avslutar en säsongsbetonad meny som denna! Färsk ananas är jättefin nu. Smält bästa chokladen i vattenbad och doppa lagom stora bitar söt ananas i. Låt svalna.

• Amlin

Pokoyo: Det låter ju hur gott som hellst!

Svar på tråden Romantisk middag för två